اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
ضرب العسل

اگر برای من آب نداشته باشد، برای تو که نان دارد!

  • کد خبر : 63
  • 11 می 2013 - 9:24
اگر برای من  آب نداشته باشد، برای تو که نان دارد!
این ضرب المثل زمانی به کار برده می شود که ممکن است دست زدن به کاری، برای کسی که سودایش را در سر دارد و سفارش انجام آن را می دهد نه تنها فایده ای نداشته باشد که احتمال ضرر و زیان نیز برای او متصور باشد؛ اما برای  کسی که متولی اجرای آن کار است سود و فایده بسیار به همراه بیاورد
نقل شده است، «حاج میرزا آقاسی»، صدر اعظم محمد شاه قاجار، به دو مقوله ساخت توپ های جنگی و حفر قنات علاقه فراوانی داشت. افزایش تعداد توپ های جنگی را موجب تقویت ارتش و حفر قنات را عامل اصلی توسعه کشاورزی می دانست. هر وقت فراغتی پیدا می کرد به سراغ مقنیان می رفت و آنها را در حفر چاه و قنات تشویق و ترغیب می کرد.
روزی حاجی میرزا آقاسی برای بازدید یکی از قنات ها رفته بود تا از عمق چاه مادر و میزان آب آن آگاهی حاصل کند. مقنی اظهار داشت: «تا کنون به آب نرسیده ایم و فکر نمی کنم در این چاه رگه آبی وجود داشته باشد.» حاجی گفت :«به کار خودتان ادامه دهید و مایوس نباشید.» چند روزی از این مقدمه گذشت و مجددا حاج میرزا آقاسی به سراغ آن چاه رفت و از نتیجه حفاری سوال کرد. مقتنی که به حُسن تشخیص خود اطمینان داشت در جواب حاجی گفت: «قبلا عرض کردم که کندن چاه در این محل بی حاصل است و به آب نخواهیم رسید.»
دفعه سوم که حاجی میرزا آقاسی برای بازدید چاه مادر رفت، مقنی سر بلند کرد و گفت: «حضرت صدر اعظم، باز هم تکرار می کنم که این چاه آب ندارد و ما داریم برای کبوترهای خدا لانه می سازیم ! صلاح در این است که از ادامه حفاری در این منطقه خودداری شود.»
حاجی میرزا آقاسی که به حفر قنات عشق و علاقه عجیبی داشت و گوش او در این مورد به حرف نفی بدهکار نبود با شنیدن جمله اخیر که مقنی اظهار داشته بود از کوره در رفت و فریاد زد: «مردک! به تو چه مربوط است که در این زمین آب ندارد، اگر برای من آب نداشته باشد برای تو که نان دارد».
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=63

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.