ریشههای یک ایده کلان
طرح متروی هشتگرد – قزوین نخستین بار در اسفند ۱۳۸۴ توسط علیمحمد زمانی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت قزوین و نایبرئیس اول اتاق بازرگانی این استان، مطرح شد. این پیشنهاد همزمان با دو رویداد مهم در استان قزوین ارائه و در جریان نخستین سفر ریاستجمهوری وقت به این استان مورد تأیید و تصویب قرار گرفت.
دلایل کلیدی اجرای پروژه
علیمحمد زمانی، عضو هیئترئیسه خانه صمت ایران، در گفتوگو با «فروردین امروز» تأکید میکند که ادامه خط متروی هشتگرد تا قزوین، علاوه بر بهرهمندی استانهای شمال و شمال غرب کشور، نقش مؤثری در توسعه زیرساختهای حملونقلی و اقتصادی منطقه خواهد داشت. وی میافزاید: «اتصال قزوین به شبکه متروی تهران در حریم ۱۵۰ متری آزادراه، بدون نیاز به هزینههای اضافی تأمین زمین، زمان سفرهای بینشهری را به حدود ۴۵ دقیقه کاهش داده و امکان جابهجایی ۳۵۰۰ مسافر در ساعت را فراهم میکند.»
مزایای کلیدی متروی هشتگرد – قزوین
این پروژه تأثیرات گستردهای بر حوزههای مختلف اقتصادی، زیستمحیطی و حملونقل خواهد داشت. از منظر اقتصادی، اجرای این طرح موجب صرفهجویی ۴۰ درصدی در مصرف سوخت، ایجاد فرصتهای شغلی جدید، جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی با بازگشت سریع سرمایه و انتقال بخشی از پایانههای مسافربری غرب تهران به قزوین میشود. از سوی دیگر، با کاهش حجم ترافیک آزادراه تهران – قزوین، از ازدحام خودروها کاسته شده و علاوه بر کاهش تصادفات جادهای و خسارات ناشی از آن، روند مهاجرت و تراکم جمعیت در تهران نیز کنترل خواهد شد. در بخش زیستمحیطی، این پروژه به کاهش آلایندههای جوی و حفظ محیطزیست کمک میکند و در نهایت، از منظر حملونقل، کاهش زمان سفر بین تهران و قزوین به ۴۵ دقیقه، تسهیل رفتوآمد بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی قزوینی ساکن در تهران و کرج و تقویت ارتباطات استراتژیک میان تهران و قزوین را به همراه خواهد داشت.
ویژگیهای فنی پروژه
بر اساس بررسیهای کارشناسی، متروی هشتگرد – قزوین از نظر سرعت و ایمنی نسبت به سایر گزینههای حملونقل برتری دارد. این مسیر ریلی با سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت و ایستگاههای کرج، هشتگرد، آبیک، محمدیه و قزوین، کاهش چشمگیری در زمان سفر ایجاد خواهد کرد.
چشمانداز اجرایی پروژه
در جریان سفر ریاستجمهوری سیزدهم، کارزار مردمی درخواست اجرای این پروژه با بیش از ۲۵۰۰ امضا، از جمله امضای شخصیتهای برجسته استان، مطرح شد. اما این مطالبه به دلیل حادثه ناگوار شهادت ریاستجمهوری، بهطور موقت متوقف شد و قرار است در آینده مجدداً پیگیری شود.
فرصتهای پیشرو با دولت جدید
با آغاز به کار دولت چهاردهم و استاندار جدید قزوین، امید میرود که پروژه متروی هشتگرد – قزوین، همراه با سایر طرحهای کلان از جمله احداث فرودگاه، هاب لجستیک، بندر خشک و منطقه ویژه اقتصادی البرز، در اولویت اجرایی قرار گیرد. این اقدامات میتواند نهتنها تحولی بنیادین در حملونقل و تجارت منطقه ایجاد کند، بلکه مسیر توسعه پایدار استان قزوین را نیز هموار سازد.