مسئولان سازمان راهداری اعلام کردهاند که این افزایش پس از پنج سال و به دلیل عدم کفایت درآمدها برای نگهداری و بهسازی آزادراهها صورت گرفته است.
«رضا اکبری»، سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، با اشاره به هزینههای سرسامآور نگهداری این مسیرها، تاکید کرد که حتی با نرخهای جدید همچنان بخشی از نیازهای مالی این آزادراهها تأمین نخواهد شد.
این آزادراهها به عنوان محورهای اصلی اتصال استان قزوین به تهران، کرج و شمالغرب کشور، روزانه میزبان حجم بالایی از تردد وسایل نقلیه هستند. به گفته اکبری، بستهای تدوین شده که طبق آن اضافه درآمدهای حاصل از این افزایش عوارض، صرف بهسازی مسیرها و بهبود شرایط ایمنی جادهها خواهد شد.
همچنین برای کاربران دائمی آزادراههای کرج – قزوین و قزوین – زنجان، طرح تخفیف ۳۰درصدی در نظر گرفته شده تا هزینههای آنان کاهش یابد. کارشناسان تاکید دارند که افزایش عوارض میتواند به ارتقای سطح خدمات، افزایش ایمنی و کاهش هزینههای تصادفات در این مسیرهای مهم منجر شود.
ایرنا در این رابطه نوشت: هزینههای نگهداری این آزادراهها شامل مواردی همچون بهسازی آسفالت، خطکشی، تعمیرات تجهیزات و روشنایی حریم است که سالانه مبلغ قابلتوجهی را به خود اختصاص میدهد.