به گزارش فروردین امروز؛ «اسماعیل عرشیان»، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قزوین، در مصاحبهای به تشریح برنامهها و چالشهای پیش روی مدیریت شهری برای کاهش ترافیک و بهبود سیستم حملونقل عمومی پرداخت. وی تأکید کرد که تنها راهکار اساسی برای حل معضل ترافیک، تقویت و توسعه حملونقل عمومی است، نه ساخت پلها و تقاطعهای غیرهمسطح.
برنامههای جامع حملونقل شهری: از بیآرتی تا الآرتی
عرشیان با اشاره به مطالعات جامع مدیریت شهری قزوین گفت: «طبق این مطالعات، نیاز است تا سال ۱۴۱۰، پنج خط تندرو (BRT) و یک خط قطار سبک شهری (LRT) در قزوین ایجاد شود. از این میان، سه خط BRT باید تا سال ۱۴۰۰ راهاندازی میشد، اما متأسفانه تا امروز هیچکدام عملیاتی نشده است. این وضعیت نیازمند همراهی مدیریت شهری، شهروندان و رسانهها است.»
وی افزود: در بودجه سال ۱۴۰۴، ایجاد خط بیآرتی محور شمال به جنوب با ۱۳ ایستگاه تعریف شده است که پس از تصویب در شورای اسلامی شهر، سال آینده اجرایی خواهد شد. مسیر این خط از دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) تا میدان آزادی و سپس تا ایستگاه راهآهن خواهد بود. در فاز اول، این طرح با ۱۲ دستگاه اتوبوس آغاز میشود و در فاز دوم به ۲۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.
همچنین مسیر شرقی-غربی از دروازه رشت تا ولیعصر نیز در دستور کار قرار دارد. عرشیان تأکید کرد: «ایجاد خطوط بیآرتی، باعث کاهش اتلاف وقت مسافران و افزایش تقاضای سفر با حملونقل عمومی خواهد شد.»
نوآوری در سیستم حملونقل: فناوری ITS و کارت بلیت الکترونیک
یکی از مهمترین پروژههای معرفیشده توسط معاون شهرداری قزوین، اجرای سیستم حملونقل مجهز به فناوری ITS است. این سیستم برای اولین بار در کشور، با هدف حذف پرداخت نقدی و تسهیل فرآیند پرداخت کرایه اجرا خواهد شد.

عرشیان توضیح داد: «شهروندان با نصب یک اپلیکیشن روی گوشی خود میتوانند با کارتهای بانکی، بدون نیاز به خرید کارت بلیت، هزینه سفر خود را پرداخت کنند. همچنین امکان مدیریت حساب برای اعضای خانواده فراهم میشود؛ بهطوریکه والدین میتوانند زمان و مکان استفاده فرزندان از اتوبوس را نیز کنترل کنند.»
وی افزود: این سیستم به رانندگان نیز امکان ارزیابی عملکرد میدهد و از طریق دوربینهای آنلاین، رفتار آنها پایش خواهد شد. رانندگان بر اساس عملکرد مثبت پاداش دریافت کرده و در صورت تخلف جریمه خواهند شد.
توسعه به تاکسیها و ایجاد انگیزه برای استفاده از حملونقل عمومی
عرشیان اظهارداشت که این سیستم پس از اتوبوسها، به تاکسیها نیز تعمیم داده خواهد شد. به عنوان مثال، در خطوط تاکسی قزوین به ناصرآباد، امکان پرداخت کرایه از طریق موبایل فراهم خواهد شد. مسافران میتوانند به رانندگان امتیاز دهند که این امتیازات پس از شش ماه یا یک سال، منجر به دریافت پاداش نقدی برای رانندگان میشود.
مشوقهای ویژه برای دانشآموزان، بانوان و مشتریان وفادار
وی همچنین از طرحهای تشویقی برای گروههای مختلف خبر داد:
• دانشآموزان: تخفیفات ویژه در اول مهر و هفته ابتدایی سال تحصیلی
• بانوان: تخفیفات بیشتر برای استفاده مداوم از حملونقل عمومی
• مشتریان وفادار: اعمال تخفیفات برای کسانی که به طور مداوم از حملونقل عمومی استفاده میکنند
رفتار رانندگان زیر ذرهبین دوربینهای هوشمند
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: در این فرآیند، رفتار رانندگان از طریق دوربینهای آنلاین در داخل و خارج از اتوبوسها پایش خواهد شد. این ارزیابی عملکرد به سامانههایی مانند اسنپ شباهت دارد. عملکرد مثبت پاداش میگیرد و تخلفات جریمه خواهد شد.
وی افزود: «این سامانه علاوه بر تسهیل خدمات، باعث ایجاد یک سیستم نظارتی دقیقتر برای ارتقای رفتار حرفهای رانندگان خواهد شد.»
چشمانداز آینده: پارکینگها و توسعه سیستم اتوبوسرانی
عرشیان با اشاره به اهمیت توسعه زیرساختهای مرتبط با حملونقل عمومی گفت: «بخش عمده استفادهکنندگان از حملونقل عمومی شامل دانشآموزان و بانوان هستند، لذا باید برنامههای تشویقی ویژهای برای این گروهها در نظر گرفته شود.»
وی در پایان تأکید کرد: «اگر به تقویت حملونقل عمومی و ایجاد زیرساختهای مناسب اولویت ندهیم، مشکلات ترافیکی شهر قزوین پیچیدهتر و هزینهبرتر خواهد شد.»
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قزوین ابراز امیدواری کرد که با همکاری شورای اسلامی شهر و همراهی شهروندان، بتوان گامهای مؤثری برای ارتقای کیفیت حملونقل عمومی و کاهش ترافیک در قزوین برداشت.