حضور پرشور فعالان ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان در این مراسم و تشویق ممتد حاضران، نشانه رضایت آنان از این انتخاب قلمداد میشود. اگر بپذیریم که با همه گمانهزنیها و فشارهای وارد بر دولت برای پرهیز از حضور یک استاندار اصلاحطلب در قزوین، سرانجام دوئل اصلاحطلبان و اصولگرایان قزوین با برد اصلاحطلبان همراه بوده است ولی بی شک فضای سیاسی استان آبستن اتفاقات بیشماری است و بدون تدبیر بزرگان اصلاحات و درایت دکتر نوذری، ماه عسل اصلاحطلبان قزوینی کوتاهتر از آن خواهد بود که طعم شیرین پیروزی را برایشان ماندگار کند.
اگرچه اعتماد بیش از ۲۵۸هزار رایدهنده قزوین در دور دوم انتخابات ریاستجمهوری چهاردهم، استان قزوین را در شمار ۱۶استانی قرار داد که «مسعود پزشکیان» در دور دوم انتخابات بر «سعید جلیلی» پیشی گرفت اما نباید فراموش کنیم که تنها یک هفته قبل از آن در دور نخست انتخابات، قزوین از جمله استانهایی بود که جلیلی در آن بر پزشکیان برتری داشت و این نکته، شاهد مهمی بر شکننده بودن پایگاه اجتماعی دولت در استان قزوین محسوب میشود؛ امری که بیشک در انتخاب یک استاندار اصلاحطلب برای اداره امور استان از سوی تصمیمسازان دولت و وزارت کشور موثر بوده است.
نگاهی به کارنامه دکتر نوذری در استان ایلام و کارنامه استانداران پیشین قزوین خبر از چشماندازی روشن برای سالهای فراروی دولت چهاردهم در استان قزوین میدهد. بر مبنای تحلیل روند گذشتهنگر، استانداران موفق ادوار قزوین در چند ویژگی مانند «غیربومی بودن»، «جوانی»، «سابقه ارتقای پلکانی در بدنه وزارت کشور» و «داشتن تحصیلات علوم انسانی» اشتراک داشتهاند که همه اینها در رزومه استاندار جدید قزوین دیده میشود. اگر به اینها التزام عملی دکتر نوذری به توسعه نهادهای مدنی به ویژه تشکلهای غیردولتی و احزاب را بیفزاییم این پیشبینی از قوت بیشتری برخوردار میشود.
در شرایط بغرنج حاکم بر کشور و استان قزوین به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تلاش برای پیوند حاکمیت و مردم و کاهش شکاف عمیق موجود میان آنها امری به شدت ضروری محسوب میشود. توجه به برخی از آمارها و نتایج پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان در استان قزوین حکایتی روشن از مناسبات مردم و حاکمیت روایت میکند.
در سطح استان قزوین در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری کمتر از ۴۰درصد واجدین شرایط مشارکت داشتند. این آمار در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به حدود ۴۰درصد رسید. اگر به اینها آمار اعتماد «بسیار کم» یا «کم» بیش از ۶۰درصد مردم استان به صداوسیما، روزنامهها و سایتهای خبری و شبکههای مجازی داخلی را بیفزاییم عمق نگرانی بیشتر میشود. همچنین نتایج پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان حاکی است بیش از ۶۵درصد مردم استان قزوین به میزان «کم» یا «بسیار کمی» به کارآمدی و عملکرد مجلس شورای اسلامی اعتماد دارند. این عدد درباره قوه قضاییه حدود ۵۴درصد و دولت حدود ۵۶درصد است. همچنین بیش از ۶۷درصد مردم استان قزوین به میزان «کم» یا «بسیار کمی» به سیاستمداران اعتماد دارند. یافتههای بخش سرمایه اجتماعی پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان در استان قزوین اعداد نگرانکننده دیگری نیز دارد. ارزیابی مردم از اعتماد عمومی به یکدیگر حاکی از آن است که بیش از ۸۴درصد مردم استان قزوین به میزان «کم» یا «بسیار کمی» به یکدیگر اعتماد دارند. ارقام این پژوهش در مورد میزان اعتماد مردم به روحانیون، کسبه و بازاریان، وکلا، سلبریتیها و چهرههای رسانهای هم از میزان بیاعتمادی نگرانکننده روایت میکند. در مقابل تنها اعتماد بالا نسبت به پزشکان، قضات، اساتید دانشگاه و معلمان مایه امیدواری است.
دادههای این پژوهش مهم بر اهمیت بازآفرینی سرمایه اجتماعی در سطح استان قزوین به عنوان مهمترین ماموریت دکتر نوذری در مقام عالیترین نماینده حاکمیت در استان قزوین تاکید میکند. کاری که جز با توسل به نهادهای مدنی و تاکید بر شفافیت و کارآمدی کارگزاران دولت مقدور نخواهد بود و سوابق استاندار جدید قزوین برای تحقق آن امیدوارکننده است. تداوم روند اتخاذ شده از سوی دولت در شفافیت شخصیت و کارنامه اصلاحطلبانه استاندار قزوین از سوی دکتر نوذری در چیدمان مدیران ارشد استان براساس شاخصههای مهمی چون اعتقاد به آرمان اصلاحات و مبانی هویتی دولت چهاردهم، پاکدستی، شفافیت و کارآمدی ضرورت فراوان دارد.
نیرو و انگیزه نسل جوان و متخصص و بهرهمندی از بدنه کارشناسی غنی در نهادهای مختلف استان به ویژه استانداری قزوین نکته مهم دیگری است که استاندار جدید قزوین نباید نسبت به آن غفلت نماید. التزام بزرگان اصلاحطلب و اعتدالیون استان به همراهی با استاندار جدید قزوین و ترجیح منافع کلان ملی و استانی بر منافع فردی و جناحی نکته مهم دیگری است که در شرایط شکننده کنونی میتواند زمینه را برای سربلندی دولت چهاردهم در استان قزوین فراهم نماید.
اگر انتخاب نوذری به عنوان یکی از مردان اصلاحطلب دولت چهاردهم با انتقاد آشکار رییس مجمع نمایندگان اصولگرای استان در مجلس در مراسم معارفه او همراه بود و به تعبیر «روحاله عباسپور»، اقدام وزارت کشور در نحوه انتخاب استاندار قزوین خروج از ریل وفاق بود! اما بر همه دلسوزان ایران زمین و آنانی که دل در گروه تمامیت ارضی و حفظ نظام اسلامی دارند واجب است تا از مردی که به گواهی کارنامهاش توانایی اجرای اقداماتی که میتواند به کاهش شکافهای اجتماعی گردد را داراست نهایت حمایت را به عمل آورند تا مبادا قطاری که به تعبیری سیاسی تنها از ریل وفاق خارج شده و در ریل اصلاحات آماده ادامه مسیر است در واقعیت از ریل حرکت خارج و واژگون گردد و آنگاه همه مسافران آن اعم از اصولگرا و اصلاحطلب و… متضرر گردند.
«ایران» و «قزوین» مفاهیم باارزشی است که میتوان حول آن به وفاق رسید و همقسم شد تا برای بهبود وضعیت گامی اساسی برداشت و دکتر نوذری، تا اطلاع ثانوی فرماندهی این جریان را در استان قزوین داراست و امید است در نیل به اهداف ارزشمندی که مامور به تحقق آن از سوی منتخب مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری است سربلند باشد.
آرمانی که به تصریح در حکم انتصاب او آمده است: «امید است با اتکال به خداوند متعال و در چارچوب قانون اساسی، اهداف سند چشم انداز، سیاستهای کلی مصوب مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، برنامه هفتم پیشرفت و رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت «وفاق ملی» با استفاده بهینه از تمامی ظرفیتهای استان به خصوص جوانان مومن و متخصص نسبت به فراهم نمودن بسترهای جهش تولید و رشد اشتغال؛ جذب سرمایهگذاری و گسترش زیرساخت های اقتصادی و نیز ارتقای نظم و امنیت با تاکید بر مزیتهای استان مجدانه اهتمام ورزید.»