-این روزها بالاخص صفحات اینستاگرام پرشده از هنر نقاشیخط لطفا از تاریخ شکلگیری این هنر در ایران برایمان بگو.
بله واقعا این روزها این رشته علاقهمندان بسیاری پیدا کرده است اما در واقع شکلگیری آن در ایران به دهه۳۰ و۴۰ برمیگردد. به نظرم نوآوری و سنتشکنی مهمترین عامل به وجود آمدن نقاشیخط میباشد و در واقع هنرمند سعی کرده هنر خوشنویسی که به شدت منظم و منضبط و پیشبینی شده است را با خلاقیتهایی پرتب و تاب و پرحرکت و متفاوت و متغیر بیامیزد و پایش را از چارچوبها بیرون بگذارد و رنگی نو به آن ببخشد. «محمد احصایی» که اتفاقا قزوینی نیز هست از تاثیرگذارترین افراد در شکل گیری این هنر بوده، رویکرد او حرکت از خوشنویسی به سوی نقاشی بود و به استفاده از عناصر و آرایههای بصری و مفهومی نقاشی در خوشنویسیهایش میپرداخت.
-کمی از خودت بگو چطور این مسیر را انتخاب کردی و چه دستاوردهایی داشتهای؟
دوره قرنطینه کرونا انگار دنیای قطع ارتباط با جهان بیرون و کشف جهان درون خودم بود و در واقع فرصتی بود تا به درون خود بروم و خودم را پیدا کنم به صورت اتفاقی در فضای مجازی با این هنر آشنا شدم که گویی روحم به پرواز درآمد. گرچه قبلا هم در رشتههای هنری دیگر مثل معرقکاری فعالیت داشتم اما هرگز این حس را تجربه نکرده بودم و درست در همان نقطه زندگی فهمیدم این همان چیزی است که جستجو میکردهام و آن را به صورت جدی و نزد چندین استاد فراگرفتم در چندین نمایشگاه گروهی در تهران شرکت کردم و با اساتید بزرگ این رشته ملاقات داشتم و مهمتر از همه اینکه امروز افتخار تدریس این هنر زیبا را در شهر هنردوست خود دارم.
-به نظر میرسد قواعد کالیگرافی همانند قواعد خط نستعلیق خیلی سختگیرانه نیست و هنرمند آزادی عمل بیشتری دارد از سویی ریتم و ترکیببندی و رنگ در این هنر بسیار مهم است اما خیلیها این مسیر را به خاطر آزادیاش انتخاب میکنند بیآنکه شناختی از فرم و رنگ و ریتم داشته باشند. شما این نکات را چطور به هنرجویانی که پیش زمینهای ندارند آموزش میدهید؟
خیر، اینطور نیست که بگوییم هیچگونه قواعدی نیاز ندارد. بهتر است با خطی ثابت و اصیل وارد این حرفه شویم اما رشتههایی مدرن مثل کالیگرافی را میتوان با هر خط یا فونتی اجرا کرد مثلا خطی ترکیبی از ثلث و کرشمه و معلی. جوانان جویای هنر که به دنبال این رشته میآیند مجذوب رنگها و زیبایی و پیچ و تاب خطوط میشوند و من سعی میکنم آنها را با نها مفاهیم نظری مانند ریتم و ترکیببندی در عناصر بصری آشنا کنم.
-با توجه به فراگیرشدن این رشته چطور به هنرجویانت کمک میکنی تا سبک شخصی خودشان را پیدا کنند.
من همیشه به هنرجویانم میگویم برای اینکه نوآوری داشته باشید اول باید قواعد را بیاموزید تا بعد بتوانید آن قواعد آشنا را بشکنید و اثری نو خلق کنید. هر کسی باید اول به دنیای درونش سفر کند و خودش را کشف کند و حس درونیاش را با چیزهایی که آموخته بیامیزد تا سبک خودش را به دست آورد و گرنه تکرار کاری که بارها انجام شده چیزی به این جهان اضافه نمیکند. من در دورههای آموزشی تکنیکها را آموزش میدهم و پشتیبانی دائمی برای هنرجویان دارم و با مشورت و تعامل کمک خواهم کرد تا به سبک شخصی خود دست پیدا کنند و به درآمد برسند.
–از شرایط برگزاری نمایشگاه و کلاس در قزوین بگو به نظر میرسد خیلی آسان نباشد.
شهر قزوین مهد خوشنویسی ایران است، اما شاید باورتان نشود من هنوز جای مناسبی برای آموزشگاه پیدا نکردهام و در کارگاه شخصی خودم کلاسهایم را برگزار میکنم. جا دارد مسئولان خیلی دقیقتر به هنر نقاشیخط بپردازند و حمایتهای لازم را از این هنر مدرن داشته باشند تا قزوین همچنان پایتخت خوشنویسی باقی بماند و هنرمندان کالیگرافی این شهر در کشور سرآمد باشند.
کلاسهای آموزشی من نیز همیشه دایر هست و میزبان هنردوستان گرامی هستم و امیداورم بتوانم یک نمایشگاه گروهی همراه هنرجویانم برگزار کنم.