حالا یکی دو سالی است «مهدی صباغی» شهردار قزوین عزم خود را برای از سرگیری این پروژه جزم کرده است. سردار میکوشد با جلبنظر اعضای شورایعالی معماری و شهرسازی ایران، مصوبه قبلی را لغو و فرصت تازهای را برای ساخت این خیابان سوارهرو فراهم کند.
موضوعی که به باور صاحبنظران، کارشناسان و فعالان حوزه میراث فرهنگی، بافت تاریخی شهر را دستخوش تخریب کرده و بیم آن میرود پیامدهای ناگواری که در نتیجه اجرای پروژه احداث خیابان انصاریغربی رخ داد و با ترک ناگزیر بخش مهمی از ساکنان دیرینه محلههای قُملاق و آخوند از سکونتگاه خود، این محلهها عملا به محل سکونت مهاجران افغانستانی تبدیل شد، در محلههای بُلاغی و پنبهریسه نیز تکرار شود.
اتفاقی که بهزعم این کارشناسان، میتواند علاوه بر تخریب و انحطاط هویت بافت تاریخی، دو اثر کهن مسجد- مدرسه حیدریه و حمام بلاغی را نیز دستخوش تهدید جدی قرار داده و باعث از دست رفتن فرصت کشورمان برای ثبت جهانی مرکز تاریخی شهر قزوین شود.
«مهرزاد پرهیزکاری»، کارشناس ارشد معماری و پژوهشگر تاریخ معماری و شهرسازی در این باره معتقد است: «در دوره زمانی واقع شدیم که فکر نمیکنم در هیچ کجای دنیا با این مقیاس، خیابان احداث کنند! در تمام دنیا احداث خیابان در بافتهای پُر به لحاظ اقتصادی و اجتماعی مردود شناخته شده، اما ما همچنان در این امر مصر هستیم و این دور از عقلانیت علمی است.»
وی با بیان اینکه، متأسفانه امروز چشم خود را به دانش و اندیشههای رایج در دنیا بستهایم، درحالیکه ما هم زمانی این دانش و اندیشه را داشتیم، میافزاید: «به اسم توسعه، هویت شهرها را پاک میکنیم و انتظار داریم همانی باشد که در گذشته بوده است و چنین چیزی ممکن نیست.»
این عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اضافه میکند: «کالبد شهر قزوین نشان سیر تحول شهری است و وقتی به کالبد بافت قزوین دست میزنیم، خط و خطوطی که متعلق به سدههای قبل و قرنهای اولیه اسلامی و سلجوقی است را از بین میبریم! خط و خطوطی که بهلحاظ فرهنگی بسیار ارزشمند است؛ ولی متأسفانه ارزشش دانسته نمیشود!»
پرهیزکاری تصریح میکند: «متأسفانه با احداث خیابان شهید انصاری شرقی یکسری خط و خطوط تاریخی را از بین میبریم که نه فقط هویت محله که هویت شهر و مردم شهر دچار استحاله میشود.»
وی تصریح میکند: «درباره طرح انصاری شرقی باید یک سؤال مهم از شهرداری پرسید؛ احداث این خیابان چه چیزی به شهر اضافه میکند؟ پایه تفکری این طرح متعلق به دورهای است که اتوبان احداث نشده بود و قرار بود طرح موسوم به انصاری شرقی ترافیک گذری غرب به شرق قزوین را طوری هدایت کند که وارد مرکز شهر نشود، اما امروز اجرای طرح در سهراه اسدآبادی مشکل ایجاد میکند و بخشی هم ترافیک را به سمت پل طالقانی هدایت میکند که خود شاهد ترافیک سنگین است. پس نمیتواند بهلحاظ ترافیکی مشکلی را از دوش شهر بردارد!»
نویسنده کتاب «پیشینه مهندسی در قزوین» ادامه میدهد: «شاید کمتر به این موضوع توجه شده که احداث انصاری شرقی معضل اجتماعی ایجاد میکند، وقتی این محوطه به یک خیابان عریض تبدیل شود کمکم در کنارش تجاریسازی اتفاق میافتد و این واحدهای تجاری نهایتاً باعث کندی ترافیک میشود. از طرفی در قسمت شمال انصاری فاصلهای که خیابان شهید انصاری شرقی تا خیابان طالقانی ایجاد میکند، مثلثی است که همین الان تجاریها در آن نفوذ کردهاند. در نتیجهی این اقدامات بهمرور مسکونیها به تجاری تبدیل میشود و ما با بافت خالی از سکونت مواجه خواهیم شد و این یک معضل خطرناک اجتماعی است.»
پرهیزکاری همچنین خاطرنشان میکند: «به این ترتیب ما بخشی از شهر را که اتفاقاً بسیار مهم هم هست و در آن زندگی جریان دارد را خالی از جمعیت میکنیم. این منطقه بعد از تعطیلی مغازهها به جایی ترسناک تبدیل میشود و امنیت اجتماعیاش را از دست میدهد، این سرنوشت برای خیابانهای طالقانی و امام هم قابل پیشبینی است.»
با اینهمه، در حالیکه خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی استان از عدم تغییر مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی درباره طرح انصاریشرقی خبر داده، چگینی رییس کمیسیون مالی شورای شهر مدعی است: «با صحبتهایی که با این شورا انجام شده و رایزنیهای صورت گرفته، موافقت کردند که این طرح اتفاق بیفتد.»