اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1

اعتراض جامعه کارگری استان به افزایش سن بازنشستگی

  • کد خبر : 10458
  • 06 دسامبر 2023 - 12:34
اعتراض جامعه کارگری استان به افزایش سن بازنشستگی
افزایش سن بازنشستگی آن هم در شرایطی که قرار است به زودی انتخابات مجلس برگزار شود، شاید یک نوع بدسلیقگی باشد. اما شواهد نشان می‌دهد که این تنها بدسلیقگی نیست؛ بلکه ناشی از شرایط بغرنجی است که صندوق‌های بازنشستگی به آن دچار شده‌اند.

خبرهای جسته و گریخته‌ای که از این صندوق‌ها به گوش می‌رسد، حکایت از آن دارد که به‌خاطر تزریق نیروهای جدید و مدیران ناکارآمد و برداشت‌های ناصواب از آن‌ها، عن‌غریب این صندوق‌ها به گِل خواهند نشست و دولت راهی جز افزایش سن بازنشستگی ندارد تا بتواند این نابرابری واردات و خروج پول و سرمایه را مدتی به تعویق بیاندازد.  

گفته می‌شود میزان مدیران و آقازاده‌های منصوب شده از سوی صاحبان قدرت در صندوق‌های بازنشستگی مثل شستا به اندازه‌ای آن هم با حقوق‌های بالا ازدیاد پیدا کرده که این صندوق‌ها قادر نیستند بعد از این حقوق بازنشسته‌ها را پرداخت نمایند و حتی برخی خبرها حکایت از آن دارد که دولت با چاپ پول و تزریق آن به صندوق‌های بازنشستگی تا الان توانسته آن‌ها را سرپا نگه دارد.

این درحالی است که بازنشستگان به دلیل دریافت حقوق اندک از مدت‌ها پیش خیابان‌ها را به تسخیر خود درآورده‌اند و روزی نیست که این گسل از یک جایی در اقصی ‌نقاط ایران سر باز نکند.

ناهمخوانی حقوق بازنشستگان با افزایش قیمت‌ها و رشد افسارگسیخته تورم، شرایط را برای پیرمردان و پیرزنانی که اکنون صاحب عروس و داماد و نوه هستند، موجب شده که آن‌ها به سطح دستمزد دریافتی خود اعتراض نمایند.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که پیرمردان و پیرزنان بازنشسته با حقوق اندک، نسبت به شرایط ناعادلانه حقوق‌های خود با بالادستی‌ها اعتراض‌های ریشه‌ای دارند که می‌توان با نشستن چنددقیقه‌ای در کنار اینگونه افراد به درد دل‌های ناتمام آن‌ها گوش داد و متوجه شد که شرایط زندگی برای آن‌ها چه‌قدر دشوار است.

در این میان صاحب‌نظران اقتصادی، فعالان اقتصادی، تشکل‌ها و اتحادیه‌های کارگری و بازنشستگی با صدور بیانیه و انجام مصاحبه با جراید، اعتراض خود را به افزایش سن بازنشستگی اعلام کرده‌اند و آن را یک حرکت خام و نپخته از سوی طراحان این لایحه و دولت دانسته‌اند.

در قزوین نیز «عیدعلی کریمی» دبیر خانه کارگر استان در گفت‌وگو با جراید و رسانه‌ها، افزایش سن بازنشستگی را رفتاری ناعادلانه نسبت به جامعه کارگری دانسته و گفته است: «با تصویب برنامه پیشنهادی از سوی دولت ۵۰سال به عقب برمی‌گردیم.»

عیدعلی کریمی با اشاره به بیانیه تشکلات کارگری استان در مخالفت با پیشنهادهای ارائه شده توسط دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه گفته است: «تشکلات کارگری استان ازجمله کانون شوراهای اسلامی کار استان، کانون انجمن‌های صنفی کارگران، مجمع نمایندگان کارگری استان، کانون بازنشستگان و خانه کارگر استان طی  بیانیه‌ای، مخالفت خود را با افزایش سن بازنشستگی اعلام کرده‌اند.»

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین همچنین گفته است: «کارگران، بیشتر قشر جامعه را تشکیل داده‌اند و همین افراد در عرصه‌های مختلف ازجمله انتخابات حضور پیدا می‌کنند؛ اما دولت‌های مختلف که با رای همین گروه کارگری، زمام امور را به دست گرفته‌اند، تنها راه برطرف کردن مشکل اقتصادی کشور را در افزودن به مشکلات کارگران می‌دانند.»

وی عنوان کرده: «در شرایط موجود که با تورم بالا مواجه هستیم و معیشت کارگران با مشکل روبه‌رو است و بیشتر سبد معیشتی خالی است، هرگونه تصمیم و بررسی موضوع درباره کارگران باید با رعایت اصل سه جانبه‌گرایی باشد و اگر قرار است تصمیمی گرفته شود باید نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در کنار هم نظر بدهند.»

این فعال کارگری همچنین گفته است: افزایش سن بازنشستگی و پرداخت حق بیمه توسط کارگران به این افراد آسیب می‌زند.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=10458

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.