اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
8
رویای صادرات یک میلیارد دلاری محقق نشد

صادرات استان روی شیب تند کاهش

  • کد خبر : 10231
  • 25 سپتامبر 2023 - 10:20
صادرات استان روی شیب تند کاهش
میزان صادرات کالاهای غیرنفتی، همواره یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت‌ها محسوب می‌شود و اثرگذاری این میزان بر کاهش فقر و افزایش رشد اقتصادی کشور نیز حائز اهمیت است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، صادرات غیرنفتی قزوین در دو سال گذشته نه تنها از رشدی نسبت به دوره پیشاکرونا برخوردار نبوده که حتی نتوانسته است به هدف‌گذاری‌های انجام شده به‌منظور دستیابی به صادرات یک میلیارد دلاری نیز نزدیک شود و در سال1401، صرفا ۶۴۳میلیون دلار کالا از مبادی گمرکی قزوین به کشورهای مختلف جهان صادر شده است.

در حالی که انتظار می‌رفت امسال، بر حجم صادرات استان افزوده شده و رشد قابل توجهی را هم رقم بزند، اما مهدی عبدیان رئیس اتاق بازرگانی قزوین در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان از کاهش صادرات استان خبرداده و گفته است: در کنار موانع و مشکلات متعدد در بخش تولید، امسال با کاهش ۲۵درصدی صادرات هم مواجه شده‌ایم که چالش‌ها را دوچندان کرده است.

در همین جلسه، معاون بازرگانی سازمان صمت استان نیز با اذعان به کاهش صادرات استان طی ۵ماه منتهی به شهریور سال جاری، سهم استان از صادرات غیرنفتی کشور را حدود یک درصد عنوان کرده و افزوده است: در این مدت، ۲۲۲میلیون دلار کالا از قزوین به کشورهای دیگر صادر شده که ارزش صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲درصد کاهش یافته است.

برزگر در تشریح روند صادرات استان طی این مدت به تفکیک ماه‌های مختلف، تصریح کرده است: در ۵ماهه‌ گذشته، بیشترین میزان صادرات متعلق به تیرماه بوده که در این ماه ۸۶میلیون دلار صادرات داشتیم و کمترین میزان صادرات هم با ۴۴میلیون دلار ارزش در فروردین‌ماه امسال رقم خورده است.

با این همه، یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «فروردین‌امروز» درباره دلایل کاهش صادرات استان می‌گوید: اعمال سیاست‌های سختگیرانه بانک مرکزی در رفع تعهد یا پیمان‌سپاری ارزی و سیاست‌هایی که از سوی این بانک طی ماه‌های گذشته اعمال شده، منجر به بروز دغدغه برای صادرکنندگان و کاهش میزان صادرات شده است.

الهام رضاپور می‌افزاید: صادرکنندگان مواداولیه و کالاهای مورد نیاز تولید خود را با نرخ ارز آزاد تهیه کرده و در مقابل، ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه‌های معرفی شده از سوی بانک مرکزی و با مکانیزم‌های اعلامی در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها به فروش می‌رسانند که این منجر به تفاوت قابل توجه نرخ ارز می‌شود و در نهایت سبب خواهد شد علی‌رغم رشدی که برای صادرات در سال‌جاری پیش‌بینی می‌شد، با کاهش مواجه شویم.

درحالی‌که به باور این کارشناس، در صورت ادامه این روند، استان امسال به سختی خواهد توانست ارزش صادرات غیرنفتی خود را به ۵۰۰میلیون دلار برساند، استاندار اعلایی در آیین افتتاح طرح توسعه شرکت شیشه قزوین هم‌چنان بر صادرات یک میلیارد دلاری مورد نظر خود تاکید کرده و گفته است: تاکنون ۷۰درصد این میزان صادرات نیز محقق شده است!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=10231

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.