اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3
شهروندان و نانوایان، هر دو همچنان ناراضی‌اند

نان و وعده‌های کم اثر مسئولان

  • کد خبر : 10015
  • 09 جولای 2023 - 12:25
نان و وعده‌های کم اثر مسئولان
مشکل نان در استان که مسئولان آن را ناشی از کاهش سهمیه آرد استان طی چند ماه گذشته می‌دانند، همچنان باقی است و صف‌های نسبتا طولانی در نانوایی‌ها و کاهش ساعات فعالیت آن‌ها، نارضایتی شهروندان و گلایه‌های نانوایان، گویای آن است که مسئولان دولتی در استان هنوز نتوانسته‌اند گره این مشکل را باز کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قزوین آن‌چه سبب‌ساز این مشکل شده را کاهش ۱۴۰۰تنی آرد استان نسبت به آذرماه سال گذشته می‌داند: «باید سهمیه آرد آذرماه پارسال را که ۱۱هزار و ۶۷۲تن بود، برگرداندیم؛ در این صورت دیگر مشکلی در تامین نان مردم استان نداریم.»

عباس رحمانی می‌گوید: سهمیه آرد استان در خرداد امسال، ۱۰هزار و ۹۴۴تن بود که نسبت به سهمیه ۱۰هزار و ۴۳۲تنی اردیبهشت‌، ۷۰۰تن سهمیه آرد استان احیا شد و به سهمیه آبان‌ماه سال قبل رسید، اما در حال حاضر سهمیه آرد ما حدود ۷۰۰تن از استاندارد کمتر است که باید آن را نیز تامین کنیم.

او در عین حال، درباره علت کاهش سهمیه آرد در بویین‌زهرا و تاکستان و کمبود نان در این دو شهرستان هم می‌افزاید: با توجه به اینکه سامانه «نانی‌نو» براساس میزان پاداش و جریمه آرد تخصیص می‌دهد، از آن‌جایی که نانوایان بویین‌زهرا و تاکستان بیشترین جریمه را داشتند، بنابراین بیشترین کسری سهمیه آرد در این ۲شهرستان است که برای جبران این مشکل فقط می‌توان سهیمه فوق‌العاده گرفت.

اظهارات این مسئول در حالی‌است که فرماندار بویین‌زهرا، علت کمبود نان در این شهرستان را ورود کارگران فصلی برای برداشت محصولات مزارع و باغات دانسته و گفته است: به همین خاطر میزان مصرف نان در این شهرستان بیشتر و صف نانوایی‌ها شلوغ‌تر و نان کمیاب‌تر شده است.

کمبود سهمیه ۷۰۰تنی آرد، تنها مشکلی نیست که سبب شده تا «نان» به‌عنوان «قوت لایموت» مردم، به چالش مهمی در استان تبدیل شود. مشکل دیگر این حوزه، بحران کمبود خمیرمایه مورد نیاز نانوایان برای پخت نان و چندبرابر شدن قیمت آن است. موضوعی که معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار قزوین با تایید آن گفته است: بررسی‌ها نشان داد که تنها ۵و نیم تن خمیرمایه به استان اختصاص داده می‌شود که پاسخگوی نیاز نانوایان نیست.

ابوالفضل نجفی با بیان اینکه، در حال حاضر استان به ۲۰ تا ۲۵تن خمیر مایه نیاز دارد؛ بنابراین کمبود آن باعث ایجاد نارضایتی و صف طولانی شده، افزوده است: علاوه بر کمبود، با توزیع نامناسب و غیرشفاف خمیر مایه در سطح استان هم روبه‌رو هستیم به‌طوری که برخی از نانوایان چندین بار خمیر مایه دریافت می‌کنند و برخی موفق به دریافت آن نمی‌شوند.

به‌ باور کارشناسان، تا کمبود آرد و خمیر مایه مورد نیاز نانوایان ادامه دارد؛ تفاوت فاحش بین قیمت آرد یارانه‌ای تخصیصی به نانوایان و نرخ آرد در بازار آزاد برقرار است و نان به جای کیلویی به‌ صورت دانه‌ای عرضه می‌شود و مشکل «نان» نه تنها در استان که در کشور، حل نشده باقی خواهد ماند.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=10015

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.