اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
4
وعده‌هایی که زمان اجرای آن‌ها مشخص نیست

طارم سفلی؛ برخوردار، اما همچنان محروم

  • کد خبر : 9960
  • 15 ژوئن 2023 - 14:56
طارم سفلی؛ برخوردار، اما همچنان محروم
طارم‌سفلی با یک هزار و 744کیلومتر مربع مساحت بزرگترین بخش به‌لحاظ وسعت در استان قزوین است، اما به‌رغم این وسعت و نیز ظرفیت‌های فراوانی چون موقعیت ممتاز تاریخی، طبیعی و زیست محیطی، دومین قطب تولیدکننده زیتون در کشور، بزرگترین تولیدکننده انار، دومین قطب تولید زغال‌اخته و نخستین مرکز تولید عسل در استان و اقلیم رویش بیشترین ارقام گونه‌های دارویی، محروم‌ترین منطقه استان است.

آن‌گونه که بسیاری از ادارات، سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی به‌دلیل انواع محرومیت‌ها و تنگناها، به‌جای استقرار در شهر سیردان، مرکز طارم سفلی، در شهر لوشانِ استان گیلان، یا روستای کوه‌گیر سفلی مرکز دهستان کوه‌گیر این بخش مستقر هستند و حتی بخشداری نیز، هم در سیردان دفتر دارد و هم در کوه‌گیر! این وضعیت در حالی است که ۸۶سال از تاسیس بخش طارم سفلی می‌گذرد و سیردان از ابتدای تاسیس این بخش، مرکز آن بوده است.

با این همه، اخیرا استاندار قزوین در سفری به طارم‌سفلی، وعده‌ی اجرای پروژه‌های عمرانی متعددی را با هدف رفع مشکلات اهالی و نیز محرومیت‌زدایی و رشد و توسعه این منطقه داد. آسفالت کردن ۲۱۰کیلومتر راه روستایی، ساخت بازار بزرگ زیتون، ساخت اقامتگاه‌های بومگردی و واگذاری ۳۰۰قطعه زمین از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب ظرفیت‌های نهضت ملی مسکن به شرکت صنایع مس طارم به‌منظور ساخت و تامین مسکن کارگران این شرکت، مهم‌ترین این وعده‌ها بود.

وعده‌هایی که اعلایی معتقد است: «با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها بسیاری از مشکلات بخش طارم‌سفلی حل شده و چهره متفاوتی را از این منطقه شاهد خواهیم بود». موضوعی که البته رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز بر آن صحه گذاشته و بر این باور است که اجرا و بهره‌برداری از مصوبات این سفر می‌تواند زمینه رفع محرومیت از این بخش و حل مشکلات اهالی را فراهم کرده و بستر فروش محصولات زیتون‌کاران و همچنین رونق گردشگری در این منطقه و ایجاد اشتغال پایدار را در طارم‌سفلی فراهم آورد.

البته اعلایی که ظاهرا از اطلاق واژه «محروم» به طارم سفلی ناخشنوده بوده، بر این نکته تاکید ورزیده است که: «نباید طارم را منطقه محروم قلمداد کنیم؛ چرا که ممکن است در اذهان اثر نامناسبی داشته باشد و خیلی‌ها برای سرمایه‌گذاری به این منطقه نیایند. علاوه بر این، منطقه‌ای که این حجم از فرصت‌های خدادادی، مردم نجیب و شریف، ظرفیت‌های کشاورزی و گردشگری دارد را نمی‌توان منطقه محروم قلمداد کرد»!

اینکه وعده‌هایی که استاندار قزوین در سفر چندساعته خود به طارم به‌عنوان محروم‌ترین بخش استان داده، چه زمانی محقق خواهد شد، دقیقا مشخص نیست و اینکه، هزینه انجام این وعده‌ها براساس کدام اعتبارات مصوب تامین می‌شود نیز اعلام نشده است؛ اما انتظار می‌رود معاون عمرانی استاندار که مصوبات این سفر را اعلام کرده، نحوه تامین اعتبارات مورد نیاز این پروژه‌ها و همچنین زمانبندی اجرا و اتمام آن‌ها را هم بیان کند تا حداقل رسانه‌ها در موعد مقرر پیگیر وعده‌هایی باشند که هنوز محل تامین اعتبارات آن‌ها مشخص و اعلام نشده است!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9960

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.