اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
11
اختلافاتی که در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم تشدید شد

اصولگرایان علیه اصولگرایان

  • کد خبر : 9907
  • 18 می 2023 - 10:13
اصولگرایان علیه اصولگرایان
یک اتفاق کافی بود تا اختلافات گُر گرفته در اردوگاه حامیان دولت رییسی در استان، بیش از پیش علنی شده و به تیتر رسانه‌ها و نقل محافل مجازی و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود. از روزی که استاندار قزوین گفت: «مجموعه مدیریتی استان اهل باج دادن نیست»، معلوم بود که اختلاف او با طیف‌های مختلف اصولگرا اعم از سنتی و انقلابی از جمله سه تن از نمایندگان استان در مجلس شدت گرفته که اعلایی را به‌فاش کردن این اختلافات با بیان چنین جمله‌ای واداشته است.

اما این اتفاق، برکناری ناگهانی اسداله حمزه‌ئی سرپرست فرمانداری شهرستان تاکستان و نشاندن سید جمال‌الدین حسینی به جای او توسط اعلایی بود. اتفاقی که علی‌الظاهر بدون مشورت با نماینده مردم این شهرستان در مجلس رُخ داد و طبیعی بود که چنین اقدامی، واکنش رجب رحمانی را در پی خواهد داشت و دامنه‌ی این واکنش به محافل در پرده محدود نخواهد ماند و آن خواهد شد که این روزها در جدال آشکار راست‌گرایان در استان با یکدیگر شاهدیم.

* عزل شتاب‌زده یا تصمیمی حساب شده!

برخی از تحلیل‌گران براین باورند که‌در پی انتصاب «اسلامی‌صدر» به‌عنوان سرپرست فرمانداری قزوین، این گمان که اعلایی متاثر از اختلافاتش با برخی نمایندگان و جریان‌های سیاسی حامی دولت، فرماندار تاکستان را نیز براساس تمایل برخی محافل تغییر دهد؛ دور از انتظار نبود. به باور این تحلیل‌گران، برکناری اسداله حمزه‌ئی و انتصاب سیدجمال‌الدین حسینی به‌عنوان سرپرست فرمانداری تاکستان براساس همان راهبردی بود که به انتصاب «اسلامی‌صدر» توسط اعلایی انجامید؛ البته با این تفاوت که انتصاب حسینی، عبور اعلایی از رجب رحمانی نماینده پُرسابقه و اصولگرای تاکستان در مجلس نیز تلقی می‌شد؛ نماینده‌ای که از سال گذشته، عملکرد اعلایی و تیمش را در استان به‌چالش کشیده است.

شامگاه سیزدهم اردیبهشت، ساعتی پس از آنکه حکم اعلایی برای حسینی منتشر شد، سرپرست «خبرگزاری مهر» در قزوین، در توئیتی مدعی شد: «برخی نمایندگان حنجره‌شان را در ادعای ولایتمداری پاره می‌کنند، ولی علی‌رغم توصیه صریح رهبری بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات، نه تنها رفتاری دوگانه دارند، بلکه در مخالفت با انتصاب هوشمندانه استاندار قزوین در معرفی یکی از فرمانداران، در تماس با وزیر کشور تهدید به استعفا کرده است.»

انتشار این توئیت، به‌سرعت آتش توپخانه راست‌گرایان را متوجه این نماینده اصولگرای مجلس کرد و هجمه‌ای گسترده را علیه رحمانی باعث شد. در حالی که این هجمه به باور شماری از تحلیل‌گران، حکایت از تدارک گسترده برخی برای یک دست‌سازی حتی در میان حامیان دولت دارد، یک فعال رسانه‌ای در توئیتی نوشت: «دوران خبرسازی در اتاق‌های عملیات روانی سپری شده است. دیگر نمی‌توان با خبرسازی و جعل خبر، از تهدید به استعفای نماینده مجلس نوشت تا نقش پدرخوانده‌ها در عزل و نصب‌های استان قزوین و تحمیل برخی مدیران به مردم را پنهان کرد!»

با این همه، واکنش رجب رحمانی که ریاست مجمع نمایندگان استان را نیز برعهده دارد به برکناری حمزه‌ئی سرپرست فرمانداری شهرستان تاکستان، شدیدتر و در عین حال غیرمنتظره‌تر از آن بود که انتظار می‌رفت. او در نشست علنی مجلس در تذکری شفاهی گفت: «شنیده‌ایم رئیس‌جمهور ارزیابی مدیران و استانداران را در دستور کار قرار داده است، پیشنهاد می‌کنم این ارزیابی را از استان قزوین شروع کند؛ در عمر ۳۰ساله نمایندگی‌ام ضعیف‌ترین، ناهماهنگ‌ترین و ناسازگارترین استاندار، مربوط به قزوین است. البته استانداران دیگر هم ضعیف هستند که شاهد ضربه زدن این استانداران به دولت هستیم.»

* برکناری فرماندار و واکنش آقای نماینده

این نماینده اصولگرای مجلس به همین مقدار بسنده نکرده و در گفت‌وگو با یک پایگاه خبری محلی می‌گوید: «شرعا، قانونا و اخلاقا می‌گویم [اگر] آقای رئیس‌جمهور فردا استاندار قزوین را بردارد، دیر شده است. اعلایی حتی توان اداره یک بخشداری یا فرمانداری را هم ندارد و تاکنون ضعیف‌ترین استاندار قزوین بوده است.»

رحمانی با بیان اینکه در ابتدای تعیین استاندار برای قزوین هیچ‌گونه مشورتی با نمایندگان نشد، می‌افزاید: «وزیر کشور و سایر وزرا در مجلس اعلام کرده بودند که در تصمیم‌گیری‌ها نظر مشورتی نمایندگان را می‌گیریم، نمایندگان شأن کشوری دارند، به این شکل که نماینده مجلس، نماینده تمام کشور بوده و در تمام موارد حق اظهارنظر دارد، حال چطور در سطح کشور حق دارد؛ اما در سطح استان این حق را ندارد.»

وی اضافه می‌کند: «ممکن است اعلایی آدم خوبی باشد، اما برای استانداری پیشینه سیاسی و اجرایی ندارد، استاندار باید دارای شرایط احراز بوده و سابقه اجرایی داشته باشد، استان جای آزمون و خطا نیست، استانداران و معاونین قبلی حداقل پنج سال سابقه فعالیت داشته و بر استان مسلط بودند، اما استاندار کنونی در طول یک سال و نیم، چهار معاون آورده که یا باید بگوییم ملائکه از غیب به او الهام کرده و یا قبول کنیم مشورت گرفته که البته این مشورت از نمایندگان نبوده و از دید استاندار، نمایندگان محرم نیستند چون پایگاه مردمی و رای مردم را دارند.»

رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس تاکید می‌کند: «استاندار نیروهای پرتوان را جابه‌جا کرده و افرادی که جایگزین شده‌اند ضعیف‌تر از قبلی‌ها هستند. در تاکستان هم دو فرماندار را برداشته است؛ چون خودش ضعیف است دوست دارد سایر مسئولان و فرمانداران هم ضعیف باشند.»

رحمانی ادامه می‌دهد: «برخی می‌گویند اعلایی به خود آقای رئیسی وصل هست؛ مگر می‌شود در مملکت‌داری با این روش به آقای رئیسی لطمه بزند؟ مگر مملکت با سفارش خاله و عمه و دایی اداره می‌شود؛ تو با رئیسی چه وابستگی داری؟ در سال۹۶ در ستاد آقای روحانی بودی و باتوجه به آنچه که ابهری‌ها گفته‌اند [قبلا] مغازه سی‌دی فروشی داشتی و سی‌دی‌های احمدی‌نژاد را هم پخش می‌کردی؛ البته سی‌دی فروشی هم عیب نیست و کار است.»

او تصریح می‌کند: «وقتی استاندار در محافل خصوصی می‌گوید من با وزیر کار ندارم؛ مگر وزیر من را آورده یا من با مجلس چه کار دارم. من به خود آقای رئیس‌جمهور متصل هستم، باید پرسید تو مگر چقدر سن داری، در انقلاب چقدر نقش داشتی؛ با رئیسی در زندان بودی، همکلاس بودی که خود را به او می‌چسبانی؟»

* پاسخ به رحمانی در سکوت اصولگرایان

سخنان شدیداللحن رحمانی علیه اعلایی، واکنش امام جمعه قزوین را برانگیخت. حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی در خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه، بنده متأسفم که برادر عزیزی که اصلاً انتظار نداشتیم، نسبت به مسئولان استانی ما سماجت و اصرار دارد که بگوید این‌ها از گذشتگان ضعیف‌تر هستند و تاکنون ضعیف‌تر از اینها نداشته‌ایم؛ می‌گوید: «کلام باید براساس تقوا باشد، باید دلیلی برای این حرف‌ها داشته باشیم، ما که شاهد دولت‌های مختلفی بوده‌ایم و مسئولان متنوعی آمده و رفته‌اند، این حرف را اصلا واقعی و منصفانه نمی‌دانیم، امیدواریم همه برادران ما، نمایندگان محترم مجلس، مسئولان استانی، مدیران کل و اقشار مختلف مردم براساس تقوا صحبت کنند، هم‌افزا باشند، حیثیت و جایگاه استان را در انظار مردم کم نکنیم، گزارش خلاف واقع به مسئولان، وزرا و دولت از استان خود ندهیم، البته اگر یک چیز واقعی هم بود بگوییم.»

وی همچنین خاطرنشان می‌کند: «جا دارد بنده به این نماینده محترم که این حرف را زده، عرض کنم که خیلی اتفاقات ناهنجار در گذشته رخ داده است، چند جا شما با این صلابت، دقت و فریاد بلند صحبت کرده‌اید؟ آیا الان موقع چنین صحبت‌هایی است؟ باید هوای ارزش‌ها و آدم‌های ارزشی را داشته باشیم، در انتقاد هم نباید زبانمان لال باشد، هر کجا نسبت به هر مسئولی حرفی داشتیم آزادانه و با تقوا، انصاف، رعایت شخصیت استانی مردم و حیثیت استانی بیان کنیم.»

واکنش امام جمعه قزوین در حالی بود که بسیاری از چهره‌های شاخص منتسب به جریان راست در استان یا ترجیح دادند در این موضوع سکوت کنند و یا اندک افرادی هم که به موضوع ورود کردند، بیش از آنکه به درگیری اعلایی با رحمانی بپردازند؛ از انتصاب نیروهای قوی انقلابی در مناصب مدیریتی حمایت کردند!

هر چند در این میان، موضع دبیر حزب موتلفه اسلامی استان آن هم دو هفته پس از شعله‌ور شدن غائله، متفاوت بود. محمد حسین شفیعی‌ها در توئیتی نوشت: «رهبری چندین بار به صراحت بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات تاکید کرده‌اند. زیر سوال بردن مقام ارشد استان، آن هم از سخنگاه مجلس، برای انتصابی که حق اوست، بیش از آنکه خیرخواهی برای مردم باشد نشان از تمنیّات نفسانی دارد. حکمرانی برخاسته از عقلانیت و ثمربخشی آن، ناشی از پایبندی و تلاش هر مسئول در محدوده وظایف قانونی او خواهد بود. میوه‌ی چنین بینش مترقیانه‌ای خدمت هر چه بیشتر مردم و ناکام گذاردن بیماران سیاسی است که مترصد دامن زدن به اختلافات می‌باشند.»

با این همه، به نظر می‌رسد هر چه به انتخابات مجلس دوازدهم نزدیک‌تر شویم، اختلافات در اردوگاه اصولگرایان استان تشدید خواهد شد. حملاتی که این روزها توسط برخی فعالان راست‌گرای رسانه‌ای به دو تن دیگر از نمایندگان اصولگرای استان در مجلس شکل گرفته نیز ناشی از همین مساله است. در حالی‌که گفته می‌شود به‌زودی محمدمهدی اعلایی، ردای استانداری قزوین را خواهد آویخت و فرد دیگری آن‌را به‌تن می‌کند، اما بی‌تجربگی سیاسی و شتاب‌زدگی او در عزل و نصب‌ها، وضعیت ملتهبی را در فضای سیاسی استان سبب شد که رفتنِ محتمل او نیز از دامنه‌ی آن نخواهد کاست!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9907

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.