اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
2
آیا توسعه فرودگاه قزوین اقتصادی است؟

مسئولان و وعده‌های پروازی

  • کد خبر : 9651
  • 19 فوریه 2023 - 9:06
مسئولان و وعده‌های پروازی
«فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای ارتقای وضعیت فرودگاه خدمات ویژه کشاورزی قزوین داده شده و پس از جذب سرمایه‌گذار و انتخاب پیمانکار از طریق برگزاری مناقصه، زیرساخت‌های لازم از جمله افزایش طول پهنای باند و ایجاد سالن مسافران و سایر امکانات مربوط به فرودگاه در دستور کار قرار خواهد گرفت.»

این سخنان، فرازی از گفته‌های معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین به «ایرنا» است. مهدی رُجحانی همچنین افزوده است: «قرار است با انجام سرمایه‌گذاری در این فرودگاه، قابلیت انجام سفرهای هواپیماهای سبک برای نقل و انتقال مسافر و همچنین سفرهای باربری از آن فراهم شود، ضمن اینکه فعالیت فرودگاه در زمینه خدمات ویژه کشاورزی و آموزشی تداوم خواهد داشت.»

پیشینه ایجاد فرودگاه در قزوین به جنگ جهانی اول باز می‌گردد. در پی اشغال بخش‌هایی از ایران توسط نیروهای متجاوز انگلیسی در جریان جنگ جهانی اول، اشغالگران در سال۱۲۹۶ فرودگاهی خاکی را در قزوین ایجاد کردند تا امکان نشست و برخواست هواپیماهای نظامی آنان در آن ممکن شود. این فرودگاه پس از انقراض قاجاریه و برآمدن حکومت پهلوی، متروکه شد اما به هنگام اشغال دوباره ایران در جنگ جهانی دوم، از سوی اشغالگران روسی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نخستین فرودگاه رسمی قزوین اما، در سال۱۳۵۴ تحت‌عنوان «فرودگاه خدمات ویژه قزوین» با هدف توسعه بخش کشاورزی و مبارزه با آفات در سراسر کشور راه‌اندازی شد؛ فرودگاهی که سالیان طولانی با بهره‌گیری از هواپیماهای سبک، نقش مهمی در ایفای این ماموریت داشت. این فرودگاه، تا سال۱۳۹۱ تحت مالکیت وزارت جهادکشاورزی بود، اما در کش‌و‌قوس تسویه بدهی‌ها و برنامه خصوصی‌سازی دولت احمدی‌نژاد، مالکیت آن بابت بدهی‌های دولت به شهرداری قزوین واگذار شد، ولی یک سال بعد سازمان خصوصی‌سازی به‌علت آنچه «عمل نکردن شهرداری به تعهدات خود» اعلام شد، مالکیت شهرداری بر فرودگاه را فسخ کرد!

در دوره واگذاری مالکیت فرودگاه خدمات ویژه به شهرداری و پس از آن، اقدام‌های متعددی برای تبدیل آن به فرودگاه مسافربری صورت گرفت، اما به‌دلایل متعدد این تلاش‌ها ناکام ماند. حالا اما پس از یک دهه، تبدیل این فرودگاه به مسافربری و باری، یکی از ده‌ها وعده استاندار قزوین طی پانزده‌ماه مسئولیت در استان است. به ‌گونه‌ای که وی آذرماه امسال اعلام کرد: «به‌زودی اولین پرواز باری در فرودگاه قزوین به‌زمین می‌نشیند».

این ادعا در حالی‌است که به باور کارشناسان، تحقق چنین وعده‌ای خصوصا در حوزه مسافربری، حداقل دو تا سه سال زمان خواهد برد. ضمن آنکه، برخی از فعالان حوزه حمل و نقل معتقدند به‌علت راه‌های ارتباطی متعدد زمینی که از قزوین می‌گذرند و نزدیکی این شهر به تهران و فرودگاه‌های مهرآباد و پیام، تبدیل فرودگاه کشاورزی به مسافربری اقتصادی نیست و این فرودگاه در صورت تحقق وعده مسئولان نیز، به سرنوشت فرودگاه برخی استان‌ها دچار خواهد شد که اینک بدون مسافر مانده‌اند!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9651

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.