اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
روایت هنرمندان قزوینی از چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره‌ای که مثل همیشه نبود

  • کد خبر : 9660
  • 19 فوریه 2023 - 9:23
<strong>جشنواره‌ای که مثل همیشه نبود</strong>
چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر در حالی به ایستگاه پایانی خود رسید که چه در زمان قبل از شروع و چه در روزهای برگزاری با حواشی بسیاری روبه‌رو بود. با توجه به اتفاقاتی که فضای کشور در پاییز امسال درگیر آن شد، برخی از هنرمندان در خصوص برگزاری این دوره از جشنواره انتقادها و گله‌مندی‌های بسیاری را مطرح و بعضی نیز از شرکت در این جشنواره امتناع کردند.

با این حال روند جشنواره فجر توسط مسئولان مربوطه متوقف نشد و برگزاری این جشنواره به سیاق خود صورت گرفت. از این رو با در نظر گرفتن اهمیت نظرات و انتقادات هنرمندان در خصوص جشنواره فجر امسال، «فروردین‌امروز» برآن شد تا در گفت‌وگویی با سه‌تن از فعالان هنری و سینمایی به تحلیل این دوره از جشنواره بپردازد.

مسئولان صدای اعتراض فیلم‌سازان را بشنوند

حسن لطفی نویسنده، کارگردان و فیلم‌ساز قزوینی در خصوص برگزاری جشنواره فجر امسال به «فروردین‌امروز» می‌گوید: من از سال۶۴ فیلم‌ها و آثار هنری جشنواره فجر را دنبال می‌کردم، سال‌هایی که این جشنواره بسیار پررونق بود و صف‌های طولانی برای شرکت در این جشنواره تشکیل می‌شد، اما امسال به دلیل فضای حاکم بر عرصه هنری در این جشنوراه شرکت نکردم چون می‌بینیم که این جشنواره از رونق افتاده و یکی از دلایل آن جریان و فضایی می‌باشد که بر عرصه سینمایی کشور حاکم شده و دلیل دیگر هم برمی‌گردد به رقبای بسیاری که سینما با آن مواجه شده است.

او ادامه می‌دهد: در دوره‌های قبل، فیلم‌سازان فیلم‌های خود را آزادانه‌تر می‌ساختند، بعضی از این فیلم‌ها در سینما نمایش داده می‌شد و بخشی هم در پلتفرم‌های مختلف دیگر، یعنی در آن دوره، سینما با رقیب آن‌چنانی مواجه نبود، با این حال باز هم جریانی در داخل وجود داشت که می‌خواستند سینما را بسیار محدود کنند که در نهایت به شکل طبیعی‌تر خود ادامه داد، اما در حال حاضر نیز شاهدیم که فضایی بر جامعه هنری حاکم است که می‌خواهد با ایجاد محدودیت‌ها و عدم درک مشکلات سینماگران و فیلم‌سازان، سینما را از ماهیت اصلی خود دور کند.

این نویسنده معتقد است: مردم سینما را دوست دارند ولی اگر فیلم‌های هنری را از سلیقه مردم دور کنند مطمئنا انتخاب خود را به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای می‌برند، بنابراین مسئولان سینمایی دست از لجبازی بردارند چون هنوز جواب درستی به پرسش‌های سینماگران و هنرمندانی که اعتراضات خود را مطرح کردند، ندادند بنابراین راهش این است که پنبه را از گوش‌های خود درآورند و صدای اعتراض همه فیلم‌سازان را بشنوند در غیر این صورت سینمای ما از دست می‌رود.

سینما به مخاطبان خود وابسته است

ذبیح‌اله رحمانی، منتقد و تهیه‌کننده سینما نیز در این خصوص به «فروردین‌امروز» می‌گوید: جشنواره فجر امسال یکی از دولتی‌ترین جشنواره‌های چهل‌ویک دوره اخیر بود که نود درصد تولیدات با حمایت نهادهای دولتی و ارگانی شکل گرفت و با بودجه‌های بیت‌المال ساخته شد که از کیفیت قابل دفاعی نیز برخوردار نبودند، این در حالی است که در دوره‌های قبلی حمایت بخش خصوصی از آثار و فیلم‌هایی که ساخته می‌شد، بیشتر بود اما امسال این اتفاق کم‌رنگ شد.

او ادامه می‌دهد: انجمن منتقدان طبیعتا به رشد سینمای ایران کمک شایانی کرده و با خط و ربطی که به سینما و فیلم‌سازان نشان می‌دهد راه را برای سینماگران هموارتر می‌کند اما با عدم رفتارهای درست و اصولی مسئولان جشنواره، این انجمن هم تصمیم گرفت که امسال در جشنواره شرکت نکند.

این تهیه‌کننده سینما اضافه می‌کند: سینما به مخاطب وابسته است، یعنی مخاطب با انگیزه باید جلوی گیشه‌ها صف بایستد و فیلم مورد علاقه خود را از میان ژانرهای مختلف انتخاب کند و با لذت به تماشای آن بنشیند که متاسفانه با جوی که در فضای سینما وجود دارد و با قهری که سینمادوستان نسبت به فضای حاکم دارند، در حال حاضر چندان شاهد این ماجرا نخواهیم بود. برای این موضوع دلایل مختلف دیگری هم وجود دارد از جمله ویروس کرونا که با عدم تجمع جمعیت، باعث ریزش مخاطبان و قربانی شدن فرهنگ و هنر شد، هر چند که نمی‌توان از کم‌کاری‌ها و عدم پیگیری مشکلات موجود توسط مسئولان چشم‌پوشی کرد بنابراین باید افراد شایسته و کاردان سر جای خود قرار بگیرند تا سینما دوباره سینما شود.

اختلافات موجود کیفیت برگزاری جشنواره را تغییر داد

در ادامه، نظر نویسنده، موسیقی‌دان و آهنگساز قزوینی را در خصوص برگزاری جشنواره فجر امسال جویا شدیم. مسعود سخاوت‌دوست که در این دوره از جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن را برای فیلم «عطرآلود» از آنِ خود کرده است، در خصوص کیفیت آثار جشنواره امسال می‌گوید: آثار هنری امسال به لحاظ فنی کیفیت خوبی داشتند و با پروداکشن بالایی وارد جشنواره شدند، اما نکته قابل توجه جشنواره امسال این بود که قبل از برگزاری جشنواره، یک‌سری خط‌کشی‌هایی صورت گرفت که بین مسئولان برگزارکننده و فیلم‌سازان حالتی دو قطبی‌ ایجاد کرد و این موضوع کیفیت برگزاری جشنواره را دستخوش تغییر داد.

او می‌افزاید: متاسفانه صحبت‌هایی که مسئولان قبل از جشنواره انجام دادند جوری بیان شد که انگار قرار است این تفکیک‌بندی‌ها پررنگ‌تر شود و گویا در جنگی با خودی‌ها قرار داریم، اما آن‌ها باید بدانند که جامعه سینما با وجود اختلاف‌نظرها یک خانواده است و اختلافی هم اگر در این خانواده وجود داشته باشد دلیل بر جنگ و جداسازی نیست و اگر قبل از جشنواره این مرزبندی را کمرنگ می‌کردند، الان ما شاهد کارشناسانی نبودیم که با غرض‌ورزی‌های فردی شروع به نقد آثار هنری کنند، نمی‌خواهم بگویم جشنواره امسال خیلی بد برگزار شد اما خب همانند سال‌های پیش نبود.

این موسیقی‌دان و آهنگساز بیان می‌کند: هر چه قدر که بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاد و جشنواره خیلی باشکوه برگزار شد به هرحال یک وجدان و آگاهی جمعی‌ وجود دارد که این مسائل را به خوبی تشخیص می‌دهد، اما فیلم‌هایی که در جشنواره حضور داشتند آثار ارزشمندی بودند.

اظهارنظر هنرمندان قزوینی در خصوص جشنواره فجر امسال در حالی‌است که بنا به گفته کمیل شریفی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین و بررسی آماری «فروردین امروز»، استقبال علاقه‌مندان قزوینی در روزهای نمایش آثار جشنواره فجر امسال در دو سینمای این شهر؛ نسبت به سال گذشته کمتر بود، ولی در ادامه، روند استقبال بهتر شد و حدود یک‌هزار و ۷۰۰ قزوینی پای فیلم‌های سینمایی راه‌یافته به چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نشستند.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9660

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.