اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
آنچه با اختلاف بر سر انتصابات، در میان انقلابی‌ها می‌گذرد

غلیانِ پدرخواندهها

  • کد خبر : 9627
  • 07 فوریه 2023 - 9:15
<strong>غلیانِ پدرخوانده</strong>‌<strong>ها</strong>
این روزها، شانزده ماه پس از رای اعتماد هیات وزیران به محمدمهدی اعلایی برای تصدی استانداری قزوین، او همچنان درگیرودار تغییرات مدیریتی است. البته اعلایی این بار سراغ برخی از مدیران انقلابی رفته که در مدت حضورش در قزوین منصوب شده‌اند و انگیزه تغییرشان چون مدیران معزول قبلی، داشتن مسئولیت در دولت روحانی نیست؛ تغییراتی که به‌زعم او تلاش برای جبران اشتباهات انجام شده در برخی انتصابات سال گذشته است، اما این تحولات از نگاه برخی فعالان سیاسی، ناشی از فشارهای سیاسی یا اختلافات داخلی است.

او که طی دو ماه گذشته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری، سرپرست فرمانداری شهرستان آوج و… را تغییر یا جابه‌جا کرده است در توجیه چنین اتفاقی می‌افزاید: انتصابات می‌تواند به شکل آرمانی مورد توجه قرار بگیرد که به‌طور قطع مطلوب خیلی از افراد است، ولی تحقق چنین موضوعی تقریبا غیرممکن است و باید از ممکن‌ها و در دسترس‌ها بهترین انتصابات صورت گیرد.»

* تغییر مدیران و گمانه‌زنی تغییر استاندار

او با تاکید بر اینکه، همه کسانی که این انتصابات بر زندگی آنان تاثیر می‌گذارد حق مطالبه نسبت به این موضوع و یا حتی اعتراض به آن‌ را دارند، اضافه می‌کند: اما شاخص اصلی ما در انتصابات این است که در بین ممکن‌ها، بهترین‌ها انتخاب شوند؛ ضمن اینکه، بسیاری از انتصاباتی که صورت می‌گیرد تحت تاثیر زاویه‌های موثری هستند که باید به یک جمع‌بندی مشترک برای انتصاب یک مدیر برسند.

استاندار قزوین با بیان اینکه، قطعا تغییر مدیران در استان ادامه خواهد داشت، تصریح می‌کند: اصل بر این است که این تغییرات به نفع مردم باشد و هیچ مدیری نیز، در مسئولیت خود دائمی نیست و برای همه ما نیز همین‌طور است و قطعاً اگر نتوانیم اهداف خود را در مسیر منافع مردم دنبال کنیم و به آن‌ها برسیم بایستی جابه‌جا شویم.

با این همه، اختلافات در درون اردوگاه اصولگرایان بر سر عملکرد استاندار قزوین به‌ویژه در عزل و نصب‌های مدیریتی آن‌چنان بالا گرفته که گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر اعلایی زبانزد محافل سیاسی و رسانه‌ای استان شده است. این گمانه‌زنی‌ها که درستی یا نادرستی آن مشخص نیست، آن‌گونه است که برخی حتی از سردار صابری فرمانده اسبق سپاه استان به‌عنوان جایگزین اعلایی یاد می‌کنند!

در حالی که محافل و چهره‌های مختلف جریان اصولگرایی در مقابل این گمانه‌زنی‌ها سکوت کرده‌اند و برخی نیز از تغییر و تحول در مدیریت ارشد اجرایی استان و انتصاب فردی به‌زعم آنان «انقلابی» بدین منظور حمایت می‌کنند، «مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، بودجه و تحول اداری استانداری» با انتشار یادداشتی در یکی از پایگاه‌های خبری نزدیک به اصولگرایان، از تلاش برای تغییر استاندار به‌عنوان «شرط‌بندی روی اسب کور» یاد کرد و آن را «غلیان پدرخوانده‌های متعدد انقلاب» در استان نامید.

* غلیان پدرخوانده‌های انقلابی در استان

پیمان محمدی که حدود دو ماه است در این سمت منصوب شده، در یادداشتی با تیتر «اشتباه راهبردی برخی جریانات سیاسی» نوشته است: «علی‌رغم برخی نقدهایی که متوجه تیم ارشد مدیریتی استان (مجموعه استاندار و حلقه‌ اول پیرامونی ایشان) است؛ دلایل متقنی وجود دارد که رویکرد مدیریتی این مجموعه منشأ خیر و فرجام شایسته‌ای برای استان خواهد داشت.»

او با بیان اینکه، بر کسی پوشیده نیست که اجماع سازمانی اصولگرایان در مقایسه با جریان اصلاح‌طلب ضعیف است؛ ادامه داده است: طبیعی است در چنین فضایی سلایق و ذائقه‌های متنوعی در این فضا حاکم باشد و پوشش تمامی این مطالبات که در برخی موارد غیرفنی و کارشناسی است بر حکمرانی یکپارچه استان تاثیر منفی خواهد داشت.»

این مدیر میانی استانداری اضافه کرده است: «یکی از مهم‌ترین نقاط قوت استاندار و مجموعه مدیریتی استان بسته بودن گارد آن‌ها در برابر این خواسته‌ها است؛ خواسته‌هایی که در موارد متعدد نابه‌جا است؛ برداشتن این کمربند اطمینان (حذف استاندار) و غلیان پدرخوانده‌های متعدد انقلاب در استان تزلزل‌های مشهودی را در ساماندهی منابع انسانی متعهد در استان ایجاد کرده و به وضوح، نوسانات مدیریتی استان را برجسته‌تر خواهد کرد».

محمدی با تاکید بر اینکه، میزان ایجاد چرخش شغلی در مجموعه داخلی استانداری و استفاده از نیروهای جوان مؤمن، پویا و انقلابی موجود از دیگر مزیت‌های استاندار کنونی است؛ تصریح کرده است: «برخلاف اظهارنظرهای غیردقیق و هیاهوهای سوگیرانه، میزان انتصاب غیربومی در بخش‌های مدیریتی مجموعه استانداری به کمتر از ۵درصد و همچنین میزان انتصاب مدیران بیرون مجموعه استانداری نیز به همین میزان است. بخش عمده‌ای از بخشداران، معاونان مدیرکل و معاونان فرماندار، منتصب شده از افراد باتجربه و به طور عمده جوانان داخل مجموعه و البته از مهجورین دولت قبل می‌باشند؛ بازه سنی مدیران مجموعه هم مطابق با برخی محاسبات تا حدود ۲برابر انحراف معیار سنی مدیران دوره قبل، کاهش داشته و این نمایانگر جوان‌گرایی استاندار است».

* ادعای دخالت نمایندگان در عزل و نصبها

او با ادعای دخالت نمایندگان مجلس در فرآیند انتصابات، عنوان کرده است: «رهبری عزیز در فرمایشات خود خطاب به نمایندگان مجلس، آن‌ها را از مداخله در انتصابات قوه مجریه برحذر داشتند. اگرچه این توصیه رهبری توسط نمایندگان استان در مجلس که منتسب به صفت انقلابی هستند به خوبی رعایت نشد و در پوشش توجیهاتی همچون توصیه، پیشنهاد، مشورت و… نقض گردید».

این مسئول در عین حال افزوده است: «توجه داشته باشیم بعضاً در مواردی حتی دیدگاه نمایندگان در خصوص انتصاب یک مدیرکل یا رییس سازمان استانی قابل تجمیع نیست (قصه پرغصه جهادکشاورزی در دوره قبل و برخی دستگاه‌های اجرایی دیگر را مطالعه کنید). وقتی اجماع بین نمایندگان برای یک انتصاب وجود ندارد حتی به اصطلاح، پذیرش توصیه‌ها یا مشورت‌های! نمایندگان برای فضای عمومی کارگزاران استان راه‌گشا نخواهد بود».

محمدی، منصوبان اعلایی را در دو دسته نیروهای اجرایی (واقع‌گرا) و آرمان‌خواه تقسیم‌بندی کرده و تلویحا با اذعان به ناتوانی اجرایی کسانی که از آن‌ها با عنوان «نیروهای آرمان‌خواه» یاد کرده، نوشته است: «بهره‌مندی از هر دو دسته نیروهای اجرایی (واقع‌گرا) و آرمان‌خواه از دیگر ویژگی‌های مهم استاندار و مجموعه مدیریتی ارشد استان است، اگرچه معتقدم علی‌رغم این که توازن نسبتاً مطلوبی در این بهره‌مندی ایجاد شده منتهی در جانمایی این نیروها دقت کافی صورت نگرفته است».

او همچنین با هشدار نسبت به فرجام تغییر مدیریت ارشد اجرایی استان، تاکید کرده است: «اگر واقع‌نگر باشیم در کنار نقاط ضعف و نقدهایی که ممکن است به مجموعه کنونی مدیریت ارشد استان داشته باشیم، این نقاط قوت نیز قابل اغماض نیست و ناسپاسی آن مشخص نیست چه فرجامی را برای استان رقم خواهد زد. این فرجام بنا به آن‌چه از تجربیات قبلی در استان داریم ممکن است پایانش به مراتب تلخ‌تر از آن چیزی باشد که برخی در تلاش برای رسیدن به آن هستند؛ این تلاش ممکن است یک «شرط‌بندی روی اسب کور» باشد…».

این یادداشت، نشانِ روشنی از پشت پرده تحرکاتی است که این روزها، برای تغییر استاندار در اردوگاه اصولگرایان انقلابی جریان دارد. گرچه اعلایی در برابر سئوالات فعالان رسانه‌ای درباره شایعات مربوط به تغییر احتمالی‌اش صرفا لبخند می‌زند، اما این نکته را نمی‌توان از نظر دور داشت که «طوفان‌ها پیش از آن‌که رخ بنمایانند، نسیمی گونه‌نواز بیش نیستند!»

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9627

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.