اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
سیاست نظام درباره زنان به کدام سو می‌رود؟

کشف حجاب؛ مسامحه یا برخورد

  • کد خبر : 9570
  • 29 دسامبر 2022 - 12:21
<strong>کشف حجاب؛ مسامحه یا برخورد</strong>
با آغاز اعتراض‌های سراسری به‌ مرگ «مهسا امینی»، شماری از زنان معترض، شال و روسری از سر برداشتند و این اتفاق در یک صد روز گذشته، به «کشف غیررسمی حجاب» در میان تعدادی از زنان و دختران جوان در شهرهای مختلف کشور انجامید. آنگونه که امروز در خیابان‌های شهر قزوین، دختران و زنانی بسیاری را می‌توان مشاهده کرد که شال یا روسری‌ خود را از سر برداشته‌اند و به روایت مسئولان، «بی‌حجاب» آمدوشد می‌کنند.

اگر در نخستین روزهای اعتراض‌های سراسری، کشف حجاب صرفا در میان دختران نوجوان و جوان صفوف معترضان و در خیابان‌های شمالی شهر دیده می‌شد، اما امروز زنانی با ترکیب سنی ۲۵ تا ۵۰ساله نیز به دختران بی‌حجاب پیوسته‌اند و آزادانه نه تنها در خیابان‌های بالای شهر، که در مناطق جنوبی قزوین نیز تردد می‌کنند.

این اتفاق در حالی است که در میان مدیران، مسئولان و منصوبان نظام اتفاق نظری درباره چگونگی برخورد با پدیده نه چندان نوظهور «کشف ‌حجاب» وجود ندارد و هر یک، راهکاری را برای باحجاب کردن دوباره زنان پیشنهاد می‌کنند؛ برخی همچنان به استفاده از اهرم قهریه! اعتقاد دارند. شماری نیز، محروم کردن زنان بی‌حجاب از حقوق اجتماعی را راهکاری برای الزام دوباره زنان به رعایت «قانون حجاب» می‌دانند و اندکی هم، روش‌های فرهنگی را چاره کار می‌خوانند.

با این همه، امام جمعه قزوین، ایجاد تقابل بین زنان باحجاب و بی‌‌حجاب را خطرناک می‌داند و معتقد است: «قراردادن باحجاب و بی‌‌حجاب در برابر یکدیگر خواسته دشمنان این نظام مقدس است و همه باید این روزها به هوش باشیم. آن چه که دشمن برای ما زمینه‌‌سازی کرد و به آن نیز اذعان کرد، فتنه در رابطه با زنان بود، آن‌ها هیچ‌گاه برای حقوق زنان غصه نخوردند و هیچ‌گاه هم برای بانوان دلشان نسوخت.»

حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی می‌گوید: «بنده اعتقاد دارم بسیاری از این بانوان که اکنون حجاب اسلامی ندارند، همگی عفت را دوست دارند و حیا دارند، نباید آن‌ها را مقابل خود ببینید، دشمن می‌خواهد ما باحجاب و بی‌حجاب را مقابل هم قرار دهیم، باید حواسمان باشد، آن‌ها فرزندان ما هستند.»

او بیست و یکم تیر امسال هم در دیدار با فعالان عرصه عفاف و حجاب، دو قطبی‌سازی «با حجاب» و «بدحجاب» را بسیار خطرناک خوانده و گفته بود: «اینکه بگوییم خانم‌های باحجاب یک طرف و بدحجاب‌ها طرف مقابل هستند، در واقع دوقطبی درست کرده‌ایم و این بسیار خطرناک است.»

نماینده رهبری در استان تصریح کرده بود: «خیلی وقت‌ها پیشنهاد راهپیمایی محجبه‌ها در مقابل بی‌حجاب‌ها را می‌دهند که این‌گونه اتفاقات بسیار اشتباه است، چرا که این برنامه یعنی خراب کردن امیدهای آینده و مقابل هم قراردادن بچه‌های خودمان در مقابل یکدیگر.»

عابدینی با بیان اینکه با انجام این کار هیچ مشکلی اصلاح نخواهد شد، افزوده بود: «وقتی شما کرامت آن‌ها را حفظ کردید و با آن‌ها تعامل و گفت‌وگو کردید، در واقع یک قدم به سمت حقایق ارزشی نزدیک خواهند شد.»

با این همه، فرماندار قزوین در آیین گرامی‌داشت شهدای حمله تروریستی به حرم شاهچراغ، برداشتن روسری توسط زنان و دختران در خیابان‌ها را «بی‌عفتی» خوانده و آن را خواست دشمنان عنوان می‌کند. عباس کاظمی با ذکر اینکه، دشمنان ما دل خود را به برداشتن روسری چند نفر جوان خوش می‌کنند، گفته است: «این دشمنان در اوج ناتوانی و ذلت دلخوش به برخی اقدامات کف‌ خیابانی و مذبوحانه هستند. این‌ها تصور می‌کنند با چند حرکت این‌چنینی و پژواک دادن و انعکاس شدید رسانه‌ای این اقدامات، می‌توانند حقیقت را پنهان کنند.» او افزوده است: «دشمن تصور می‌کند با این بازی‌های کف خیابان از جمله اظهار بی‌عفتی در بخش محدودی از جامعه زنان می‌تواند این دستاوردها را به چالش بکشد.»

اینکه برداشتن روسری‌ها به کجا ختم خواهد شد، مشخص نیست؛ آیا نظام با فروکش کردن دامنه اعتراض‌ها، بار دیگر به گشت ارشاد و بگیر و ببند روی خواهد آورد و نص «قانون حجاب» را ملاک عمل خود قرار خواهد داد که فرجام آن را در مرگ «مهسا امینی» در ساختمان پلیس امنیت اخلاقی دید؛ یا چون «قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره»، قانون حجاب نیز متروکه خواهد شد و زنان در انتخاب نوع حجاب و پوشش آزاد خواهند بود؟ به این سوال نمی‌توان پاسخ روشنی داد، اما برخی فعالان اجتماعی معتقدند بازگشت به گذشته و الزام مجدد زنان به رعایت قانون حجاب، به سهولت ممکن نیست و مسئولان باید در نگاه و رویکرد خود نسبت به مقوله حجاب زنان تجدیدنظر کنند.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9570

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.