اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4
طرحی که پس از شانزده ماه همچنان معطل است

نهضت مسکن؛ شکست زودهنگام

  • کد خبر : 9580
  • 29 دسامبر 2022 - 12:57
<strong>نهضت مسکن؛ شکست زودهنگام</strong>
دولت رییسی در ابتدای شروع کار با هدف کنترل نوسان بازار مسکن از طریق عرضه وعده داد که طی چهار سال حدود چهار میلیون واحد را وارد بازار کند و به این ترتیب این بازار و نوسانات قیمت آن ساماندهی شود. حال بعد از گذشت یک سال و اندی از این وعده، دولت هنوز حتی یک واحد را هم تحویل نداده و آمار‌ها حکایت از اقبال اندک مشارکت‌کنندگان در این طرح است. معاون وزیر راه در آخرین اظهارنظر خود گفته است که تا پایان سال تنها می‌توانند هزار واحد از طرح مسکن ملی را تحویل دهند.

طبق آخرین آمار‌ها از سازمان ملی زمین و مسکن، تاکنون بیش از ۵میلیون و ۵۰۰هزار نفر برای طرح مسکن ملی ثبت‌نام کرده و از این تعداد حدود ۳میلیون و ۸۰۰هزار نفر حائز شرایط و یک‌میلیون و ۵۰۰هزار نفر حائز شرایط فعال و بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر نیز مورد تایید نهایی قرار گرفته‌اند. اما نکته اینجاست که در این طرح تاکنون حدود ۳۳۰هزار نفر اقدام به واریز آورده ۴۰میلیون تومانی کرده‌اند که نشان می‌دهد این طرح مورد اقبال قرار نگرفته است و احتمالا مهم‌ترین دلیل آن جدای از اینکه بسیاری حتی توان همین آورده ۴۰میلیون تومانی را ندارند افزایش بهای تمام شده ساخت هر واحد و اقساط سنگین آن است.

بهای تمام شده ساخت هر واحد مسکن در ابتدای روی کار آمدن دولت حدود ۵میلیون تومان برآورد شده بود، اما بعد از گذشت یک سال و افزایش بیش از ۵۰ تا ۱۲۰درصدی قیمت مصالح ساختمانی و همچنین خدمات مهندسی این رقم اکنون به بالای ۱۰میلیون تومان رسیده است.

این در حالی است که طرح نهضت ملی مسکن با چالش‌های مهمی دیگری نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند. جدای از بحث تامین زمین برای ساخت واحد‌ها، افزایش هزینه ساخت و قطعا افزایش آورده متقاضیان، انصراف برخی پیمانکاران بخش خصوصی از ادامه همکاری، منابع بانکی در حال حاضر برای تامین مالی این طرح کفاف نمی‌دهد و احتمالا در آینده نیز بدتر خواهد شد. عدم همراهی شبکه بانکی با طرح نصضت ملی مسکن نتیجه‌ای جز شکست قطعی طرح نخواهد داشت و افزایش بهای تمام شده و به تبع آن افزایش میزان آورده متقاضیان فشار مضاعفی را بر دوش آن‌ها وارد خواهد کرد و باعث ریزش شمار قابل توجه این متقاضیان می‌شود.

در قزوین اما، مدیر‌کل راه‌وشهرسازی استان می‌گوید: برای استان ما در طرح «نهضت ملی مسکن» سهمیه ساخت ۶۴هزار واحد طی چهارسال تعیین شده که پیش‌بینی می‌کنیم به ۶۷ یا ۶۸هزار واحد برسیم. بر همین اساس، تاکنون ۳۳۷هکتار زمین در استان برای این طرح زمین تامین شده و ۱۰۵هزار متقاضی نیز ثبت‌نام کردند، اما از این تعداد ۴۰هزار نفر در این طرح حائز شرایط بودند که ۲۳هزار نفر آنان تشکیل پرونده داده و ۱۶هزار نفر نیز ۴۰میلیون تومان آورده اولیه را واریز کردند.

سیدعلی هاشمی با بیان اینکه، مجموع قراردادهای ساخت طرح نهضت ملی مسکن با پیمانکاران در استان ۲۳هزار واحد بوده که بخشی از آن‌ها به دلیل نبود متقاضی موثر متوقف است، می‌افزاید: تاکنون فونداسیون ۸۰۰واحد انجام شده و مجموع پیشرفت پروژه‌ها ۳۲درصد است که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری هزار واحد مسکن طرح نهضت ملی تکمیل و به متقاضیان واگذار شود.»

تحویل هزار واحد ‌مسکونی مورد اشاره این مسئول به متقاضیان، مربوط به طرح «اقدام ملی مسکن» دولت روحانی است که با طرح نهضت ملی مسکن دولت رییسی ادغام ‌شده، اما امور اجرای این پروژه ارتباطی به این طرح ندارد؛ طرحی که از سال ۱۳۹۸ اجرایی شده و پس از فراز و فرودهای بسیار قرار است به‌زودی بخشی از آن به پایان برسد.

البته مدیرکل راه‌وشهرسازی استان خود نیز بر این مساله اذعان داشته و با تاکید بر این نکته که، براساس سیستم امتیازبندی، افرادی که زودتر آورده خود را تکمیل کنند، زودتر خانه خود را تحویل خواهند گرفت، اضافه می‌کند: تلاش داریم تا شهریور ماه سال آینده پرونده طرح «اقدام ملی مسکن» را تکمیل کرده و به متقاضیان تحویل دهیم.

با این همه، کارشناسان حوزه مسکن معتقدند روند پرشتاب تورم، کاهش ارزش پول ملی، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، ناتوانی شمار بسیاری از متقاضیان برای تامین اقساط ۴۰میلیون تومانی و همچنین عدم همراهی شبکه بانکی، این طرح را با شکست روبه‌رو خواهد کرد؛ هرچند مسئولان همچنان بر اجرای وعده‌های خود پای می‌فشارند!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9580

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.