اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
2
برنامه‌ها و وعده‌های استاندار اعلایی به کدام مقصد رسیده است؟

وعده‌های نافرجام

  • کد خبر : 9533
  • 01 دسامبر 2022 - 12:25
<strong>وعده‌های نافرجام</strong>
دوره مسئولیت محمدمهدی اعلایی به‌عنوان استاندار قزوین از یک سال نیز گذشت و تا چند روز دیگر وارد چهاردهمین ماه خود می‌شود. در حالی که انتظار می‌رفت در میانه آبان‌ماه و در سالگرد انتصاب او به این سمت، روابط‌عمومی استانداری نشست رسانه‌ای اعلایی را با حضور ارباب جراید برگزار نماید تا سوالات متعدد خبرنگاران پیرامون عملکرد یک‌ساله استاندار مطرح و پاسخ لازم داده شود، اما چنین اتفاقی رخ نداد.

همچنان که نشست لغو شده اعلایی با خبرنگاران بهمناسبت هفته دولت هم بهرغم وعدههای داده شده، برگزار نشد و نه فقط سوالات که ابهامات فراوانی در ذهن اهالی رسانه درباره وعده‌های بینتیجه استاندار در طول مدت مسئولیت وی باقی ماند.

گرچه مدتی است بخش قابل توجهی از اصولگرایان به عنوان جریان سیاسی حامی دولت دست از حمایت همه‌جانبه خود از اعلایی شسته‌اند، اما هنوز هستند چهره‌هایی از این جریان که حمایت گاه‌وبی‌گاه خود را از استاندار ابراز می‌کنند. با این همه، انتقادها از استاندار از محافل خصوصی حامیان دولت به مجامع عمومی نیز کشیده شده و آنان دیگر ابایی ندارند که حتی در حضور اعلایی، صریحا از نوع عملکرد استاندار یا مجموعه استانداری انتقاد کنند.

* از وعدههای نافرجام تا انتقادهای صریح

سخنان شدیداللحن نماینده مردم شهرستان تاکستان در مجلس شورای اسلامی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گویای یکی از این موارد است؛ آن‌گونه که رجب رحمانی با انتقاد به بی‌توجهی نسبت به شهرستان‌های استان، گفت: «به‌نظر می‌رسد شهرستان‌ها از جغرافیای استان حذف شده‌اند که این روند منصفانه نیست. از آنجایی که شهرستانی مانند تاکستان دارای مشکلات جدی است اگر مسئولان استان نمی‌توانند برای حل مسائل آن تدبیر کنند این شهرستان به استان زنجان ملحق شود.»

او با انتقاد از مهدی رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار افزود: «بیش از یک‌سال است که وارد استان شده‌اید؛ اما هنوز از روستاها و مناطق شهرستان تاکستان بازدید نداشته‌اید درحالی که باید با وحدت و هم‌افزایی به دنبال مشکلات بود.»

در همین جلسه اعلایی تاکیدکرد: «وعده دادن و عمل نکردن در گذشته وجود داشته و مردم از این معضل رنج برده‌اند؛ ولی ما اراده کرده‌ایم مشکلات را برطرف کنیم.» این سخنان در حالی است که در سیزده‌ماه گذشته، استاندار وعده اجرای حدود بیست‌پروژه‌ و طرح‌ مهم و اثرگذار در استان را با هدف توسعه بخش‌های مختلف آن هم در ظرف زمانی چندماهه داده است، اما تا این لحظه خبری از تحقق و اجرای آن‌ها در دست نیست.

تبدیل فرودگاه کشاورزی قزوین به فرودگاه مسافربری، توسعه و رونق گردشگری استان براساس ظرفیت‌های فراوان حوزه‌های تاریخی و طبیعی، اجرای طرح بازار آب در قزوین، تاسیس خوابگاه‌های دانشجویی در استان با استفاده از ظرفیت خیرین، راه‌اندازی اولین شهرک انرژی کشور در استان، راه‌اندازی شهرک شیرینی سنتی، اعلام آمادگی راه‌اندازی شهرک مهارت به‌عنوان یک الگوی کشوری در استان، راه‌اندازی شهرک تولید محتوا در قزوین، راه‌اندازی اولین شهرک صنفی مدرن ایران در قزوین، راه‌اندازی شهرک گیاهان دارویی زرآباد در الموت، تحویل ۴۰۰واحد پروژه‌ی نهضت جهش مسکن در شهرک مهرگان در شهریورماه امسال(که نزدیک به سه‌ماه از آن گذشت و خبری از انجام آن نشد)، روان‌سازی و توسعه شبکه حمل‌ونقل استان طی سال جاری، انتقال امتیاز تیم بسکتبال مهرام به قزوین، تبدیل شهرک گلخانه‌ای نودهک به بزرگ‌ترین ظرفیت تولید محصولات سبزی و صیفی‌جات، هدف‌گذاری صادرات یک‌میلیارد دلاری استان در سال‌جاری، اجرای طرح «راهیان پیشرفت» در استان، راه‌اندازی خانه خلاق دانش‌آموزی، راه‌اندازی نمایشگاه توانمندی‌های استان قزوین در کشور بوسنی و هرزگوین، راه‌اندازی کمیته مسکن محرومین در استان، راه‌اندازی مجمع خیرین مسکن‌ساز و… تنها بخش از این وعده‌هاست که تاکنون هیچ‌یک از آن‌ها جامه عمل به خود نپوشیده، گرچه اعلایی در وعده‌ای تازه گفته است که طرح بازار آب در قزوین در ماه جاری عملیاتی خواهد شد.

ضمن اینکه یازده ماه پس از تشکیل «کارگروه پیگیری موضوعات سفر مقام معظم رهبری به استان» به مسئولیت مرتضی روزبه استاندار اسبق قزوین، نه تنها تاکنون گزارشی از برنامه‌ها، اقدامات و عملکرد این کمیته ارائه نشده، بلکه تاکنون اعلایی در سخنرانی‌های پُرشمار خود حتی اشاره‌ای به این کارگروه و نتایج فعالیت‌های آن نکرده است؛ به‌گونه‌ای که این گمان در نزد شماری از فعالان سیاسی ایجاد شده که این کارگروه یا منحل شده است و یا اساسا فعالیتی نداشته که استاندار بخواهد آن را مطرح کند. همان‌گونه که در مدت دو سال مسئولیت روزبه به عنوان استاندار در دولت اول روحانی، او با وجود اظهارات فراوان درباره اهمیت موضوعات و مصوبات سفر رهبر انقلاب در سال۱۳۸۲ به قزوین، حتی یک مورد از مصوبات بر زمین مانده این سفر را به انجام نرساند!

* وعده‌ای که با شرط و شروط ناکام ماند!

یکی از وعده‌های محمدمهدی اعلایی که به نظر می‌رسد بدون بررسی و مطالعه همه‌جانبه مطرح و البته در ادامه نافرجام ماند، انتقال امتیاز تیم بسکتبال مهرام به قزوین بود. آنگونه که خبرگزاری فارس گزارش کرده، استاندار اواخر اردیبهشت‌ماه سال‌جاری از شرکت مهرام تولیدکننده موادغذایی و انواع سس در شهرصنعتی البرز بازدید کرد. اعلایی پس از این بازدید با تاکید بر ضرورت حمایت صنعتگران از ورزش، گفت: با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته با مدیران مهرام، مقرر شد تیم بسکتبال مهرام که از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین تیم‌های بسکتبال کشور است، به نمایندگی از استان قزوین در مسابقات این فصل لیگ برتر شرکت کند.

درحالی که بعد از انتشار این خبر انتظار می‌رفت در بازه زمانی مشخصی شاهد انتقال امتیاز تیم بسکتبال مهرام از تهران به قزوین باشیم، فصل جدید لیگ بسکتبال کشور آغاز شد تا ورزش‌دوستان قزوینی باز هم شاهد تکرار وعده‌ای بی‌سرانجام باشند.

افسانه حسن نایبی رئیس هیات بسکتبال استان، خواسته‌ها و شروط مدیریت باشگاه بسکتبال مهرام را برای انجام این اتفاق سبب عدم تحقق وعده استاندار می‌داند. خواسته‌هایی چون تجهیز سالن شهیدبابایی و تعویض کفپوش آن که چون محقق نشدند باعث شد بحث انتقال تیم در این فصل منتفی شود.

عباس علایی‌مقدم مدیرکل ورزش و جوانان استان نیز در این باره عنوان کرده است: مدیریت استان به دنبال استقرار کامل این مجموعه ورزشی در قزوین بود و بر این اساس نیز با تجهیز سالن شهیدبابایی و تعویض کفپوش آن موافقت شد، اما با این وجود بنا به دلایلی احتمال انتقال مهرام در فصل جاری کمرنگ شد!

همایون ایزدپناه مدیر باشگاه ورزشی مهرام اما ضمن رد این موضوع که این مجموعه برای انتقال به قزوین شرط گذاشته بود، می‌گوید: مدیرعامل شرکت مهرام در جریان بازدید استاندار قزوین در جمعی که حاضر بودند اعلام کرد هیچ شرطی برای انتقال تیم به قزوین نداریم.

وی می‌افزاید: مطابق قوانین فدراسیون، سالن میزبان در لیگ بسکتبال باید از استانداردهای خاص و تاییدشده برخوردار باشد و در این راستا نیز ما قوانین جاری را به استان اطلاع دادیم، اما بعد از مدتی به ما اعلام شد به شرطی سالن شهیدبابایی تجهیز می‌شود که مجموعه مهرام بعد از طی شدن روند قانونی، سالن ۶هزار نفری قزوین را در اختیار بگیرد و آن را تکمیل و به بهره‌برداری برساند!

مدیر باشگاه مهرام اضافه می‌کند: با توجه به اینکه این موضوع هزینه مالی زیادی را می‌طلبید، مدیریت مهرام با آن موافقت نکرد، از طرفی به دلیل از دست دادن زمان، بحث جابه‌جایی تیم انجام نشد.

ایزدپناه همچنین خاطرنشان می‌کند: همانطور که مدیریت مجموعه در جریان بازدید استاندار اعلام کرد، ما همچنان آماده انتقال به قزوین هستیم و در صورت فراهم شدن شرایط می‌توانیم به‌عنوان نماینده استان راهی مسابقات شویم.

* ناهماهنگی مدیریتی، عامل تشدید ناکارآمدی

به باور کارشناسان، یکی از دلایل نافرجام ماندن وعده‌ها، ناهماهنگی مدیریتی در سطح استان است. سخنان استاندار در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، اذعان صریح به وجود این ناهماهنگی است. به گفته اعلایی، «به‌رغم این که وزیر میراث فرهنگی دستور صدور تراکم ۲طبقه در محدوده بافت تاریخی قزوین را اعلام کرده، اما هنوز شهرداری در این زمینه همکاری نمی‌کند.»

البته اختلافات پیدا و پنهان استانداری و شهرداری فقط به این مورد منحصر نیست و موارد دیگری را نیز شامل می‌شود. همچنان‌که استاندار به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی استان در موارد دیگری نیز نتوانسته است با استفاده از اختیارات و وظایف خود، دستگاه‌های مختلف را به اجرای مصوبات مقید سازد که اگر اینگونه بود، نیازی نبود اعلایی در جلسه اخیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تاکید نماید: «خجالت دارد که بیش از چند دهه از مشکل منطقه عظیمیه می‌گذرد؛ به جای شعاردادن باید همکاری کنیم و اجازه ندهیم مردم گرفتار تصمیم نگرفتن و شعاردادن مسئولان شوند. راه‌وشهرسازی پیگیر کار عظیمیه است و حاضر شده زمین‌های خود را بفروشد و برای زیرساخت هزینه کند؛ اما برخی دستگاه‌ها همکاری نمی‌کنند.»

اظهارات اعلایی در جلسه مشترک با شهردار و اعضای شورای شهر قزوین، نمونه دیگری از وجود این ناهماهنگی‌ها در مجموعه مدیریتی استان است که سبب تشدید ناکارآمدی مدیریتی شده است. استاندار در این جلسه با انتقاد از برخوردی که با سرمایه‌گذاران در پروژه بیمارستان هزارتختخوابی شد، می‌گوید: «مجموعه بانکی کشور چندهزار میلیارد تومان اعتبار را قرار بود در استان ما سرمایه‌گذاری کند؛ ببینید برخی مسئولان ما چه بلایی سرش آوردند. امروز متضرر این قضیه مردمی هستند که می‌خواستند از خدمات بیمارستانی استفاده کنند، ولی این ظرفیت در استان ما شکل نگرفت.»

آنچه در این گزارش به آن پرداخته شد، نمی‌تواند بدون توجه به اینگونه مسایل در سطح دولت باشد. اگر وعده دادن و عمل نکردن، مسئولیت می‌آفرید و مسئولان موظف به پاسخگویی بودند، دیگر هیچ رییس‌الوزرایی به خود اجازه نمی‌داد وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را به ملت بدهد، ولی شانزده ماه پس از چنین وعده‌ای، حتی یک واحد مسکونی آماده تحویل نشود!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9533

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.