اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3
تغییر و تخریب محله‌های کهن شتاب می‌گیرد

مصوبات انقلابی در بافت تاریخی

  • کد خبر : 9545
  • 01 دسامبر 2022 - 13:57
<strong>مصوبات انقلابی در بافت تاریخی</strong>
در طول یک صد سال گذشته، بافت تاریخی قزوین همواره در مسیر دگرگونی، تغییر و تخریب بوده است؛ زمانی به بهانه توسعه شهری و ساخت خیابان، بافت تاریخی این شهر دستخوش آسیب جدی گردید و هنگامی نیز به بهانه‌هایی چون ضرورت‌های ترافیکی، احداث خیابان و تخریب آثار تاریخی توجیه گردید. اینک اما، صرفه اقتصادی در ساخت‌وساز در بافت تاریخی، بهانه تازه‌ای است تا یک طبقه بر تراکم بناها در این محدوده‌ افزوده شود!

سخنان استاندار قزوین در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان که تاکیدکرد: «با توجه به اینکه در حال حاضر ساخت‌وساز در بافت تاریخی و فرسوده قزوین فاقد صرفه اقتصادی است، به‌همین خاطر با مصوبه شورای عالی شهرسازی یک طبقه به تراکم آن افزوده می‌شود»، گویای همین موضوع است. این سخنان از نگاه فعالان و دوستداران میراث فرهنگی، بیش از آنکه به حفظ بافت تاریخی شهر قزوین منتهی شود، سبب تغییر و دگرگونی این بافت و در نتیجه از دست رفتن محله‌های تاریخی با قدمت بیش از هزار سال خواهد شد.

براساس مصوبات مهرماه۱۳۹۷ شورای‌عالی شهرسازی و معماری در مورد طرح جامع شهر قزوین، تعداد طبقات در محدوده بافت تاریخی قزوین ۲ و ۳طبقه روی زمین تعیین شده بود. در چارچوب این مصوبات، می‌بایست تعداد طبقات در پهنه‌های مسکونی و محورهای پیرامون محله‌ها، با رویکرد اجتناب از تغییرات اساسی در جمعیت محله (باتوجه به کمبود سطوح خدماتی و ظرفیت تاسیسات شهری)، تاب‌آوری محله در هنگام بحران (با نگرش به ویژگی‌های کالبدی محله) و رعایت ضوابط عمومی، حفاظت از بافت‌های تاریخی و شرایط حرایم آثار تاریخی بر روی نقشه مشخص شود و تعداد طبقات در پهنه‌های مسکونی حداکثر ۲طبقه روی زمین و در مورد محورهای پیرامون محله حداکثر ۳طبقه روی زمین باشد.

اما شهرداری در دوره مسعود نصرتی از اجرای این مصوبه خودداری کرد و تا سه سال پس از رفتن او نیز همچنان فروش تراکم و ساخت‌ بناهای مسکونی با تراکم ۴طبقه و تغییر وضعیت بناهای مسکونی به تجاری را در بافت تاریخی محور فعالیت‌های خود قرار داد. هرچند سرانجام مجبور شد حداقل در محله‌های بلاغی و پنبه‌ریسه به بخشی از مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری تن دهد، اما برای تامین هزینه‌های سرسام‌آور خود و حقوق و مزایای بیش از ۳۲۰۰تن از کارکنان شهرداری، همچنان تبدیل واحدهای مسکونی به تجاری را در دستور کار دارد، آن هم با وجود تاکید شورای‌عالی شهرسازی بر ضرورت اجتناب از تغییرات اساسی در بافت تاریخی.

موضوعی که مهدی صباغی شهردار قزوین در نشست مشترک چندی پیش استاندار و برخی معاونانش با اعضای شورای شهر قزوین بر آن صحه گذاشت و تغییر ضوابط شورای‌عالی شهرسازی و معماری را با هدف تامین هزینه‌های شهرداری عنوان کرد. او در این نشست که در نخستین روزهای آبان‌ماه برگزار شد، گفت: «با توجه به مشکلات گرانی مسکن و طرح توسعه زمین و تامین زیرساخت‌های هزینه‌بر پیشنهاد می‌کنیم در بافت قدیمی یک طبقه تراکم اضافه شود تا در این بافت که ۵۰۳هکتار وسعت دارد ساخت‌وسازها رونق یابد.»

صباغی با تاکید بر اینکه، درآمد پایدار شهرداری کم است و منابع مالی متفرقه و همچنین منابعی برای توسعه عمرانی نداریم، در عین حال افزود: «در نظر داریم مردم اصیل قزوین را در همان جایی که هستند ساکن کنیم تا از به هم ریختن بافت اجتماعی محله‌های دارای اصالت جلوگیری شود.»

آنچه شهردار بر آن تاکید کرد، اینک در تعامل با استانداری و پیگیری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با تغییر مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، به مرحله اجرا رسیده است. آنگونه که رییس شورای شهر قزوین تاکید دارد: «این اقدام اتفاق‌های خوشایندی را در شهر رقم خواهد زد و اثرات بسیار خوبی را در پی خواهد داشت که امیدواریم با وفاق و همدلی میان مدیران استانی و شهری شاهد اتفاقات خوشایندی در بافت فرسوده و تاریخی شهر باشیم.»

با این همه، تغییر مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری به‌عنوان یک نهاد بالادستی در حوزه شهرسازی رخ داده، به باور برخی کارشناسان این حوزه، ناشی از عبور استانداری و مدیریت شهری از دوره «تقابل» و رسیدن به دوره «تعامل» است؛ دوره‌ای که از نگاه این کارشناسان با توجه به افزایش یک طبقه به تراکم ساخت‌وسازها در بافت تاریخی، می‌تواند به اجرای طرح‌هایی چون احداث خیابان انصاری شرقی با تخریب محله هزارساله بلاغی و همچنین عبور پل امام رضا (ع) از دل باغستان سنتی قزوین نیز بیانجامد.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9545

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.