اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
9
آیا یخ رابطه مدیریت شهری و استانداری قزوین آب می‌شود؟

تقابل یا تعامل

  • کد خبر : 9496
  • 29 اکتبر 2022 - 13:35
تقابل یا تعامل
یک‌سال از سکانداری سردار مهدی صباغی در بلدیه قزوین و محمدمهدی اعلایی در استانداری سپری شده، اما رابطه مدیریت شهری و مدیریت سیاسی اجرایی استان به گونه‌ای است که بیش از آنکه بین آنان «تعامل» برقرار باشد، «تقابل» به چشم می‌آید. تقابلی که پس از تخریب شبانه بخشی از باغستان سنتی برای از سرگیری پروژه ادامه ساخت پل امام رضا(ع) در شامگاه چهاردهم خردادماه امسال، هویدا شد و با مخالفت جدی استانداری با برخی از اقدامات و انتصابات صباغی، شکل دیگری گرفت.

این ‌روزها اما نشست مشترک شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر قزوین با استاندار و معاونانش در صحن پارلمان محلی، گویای تلاش‌ها برای تبدیل «تقابل» به «تعامل» است؛ نشستی که بیش از ارائه راهکارها، به گلایه‌ها و انتظارها گذشت. هر چند به باور یک کارشناس شهری، این نشست در صورت عزم طرفین می‌تواند فرصتی برای آغاز همکاری‌های جدی بین مدیریت عالی اجرایی استان و مدیریت شهری در گره‌گشایی از مشکلات متعدد شهروندان در حوزه‌های مختلف باشد.

*نقش‌ها و جایگاه‌هایی که در قزوین تبیین نشده‌اند

در این نشست، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با تاکید بر اینکه «نقش‌ها و جایگاه‌ها در قزوین به درستی تبیین نشده‌اند»، می‌گوید: تعریف کردن صدها پروژه و مسئله، چندان حائز اهمیت نیست، بلکه پاسخ دادن به مسائل و تسریع در انجام کارها اهمیت دارد که متاسفانه امروز در شهر قزوین به این موضوع به کندی عمل و پاسخ داده می‌شود.

مهدی رجحانی می‌افزاید: یک‌نکته مهم که وجود دارد آن است که باید نقش دوجایگاه تبیین شود بدین معنا که آیا سیاست‌گذار استانداری است یا شورای شهر؟ گره‌ای در استان ما وجود دارد و آن این که نقش‌ها درست تبیین نشده‌اند؛ گاهی شورا انتظار دارد موضوعی را مصوب و اجرا کند و استانداری ملزم به هماهنگی باشد که چنین موضوعی امکان‌پذیر نیست.

او با اشاره به پل امام رضا(ع) اضافه می‌کند: همان زمانی که [در خردادماه] از انجام این کار ممانعت شد بنا بود که نگاه‌های کارشناسی با حضور کارشناسان مطرح شود تا بتوانیم به نتیجه برسیم، اما در حال حاضر در آبان هستیم و هیچ مراجعه‌ای در این باره انجام نشده است.

معاون استاندار تصریح می‌کند: در خصوص مسئله محله بلاغی هم، همان روزی که آتش‌سوزی در بازار رخ داد جلسه‌ای با حضور شهردار و معاونان ایشان داشتیم و بنا شد تا جلسه دیگری برگزار شود و دو دیدگاه که یکی از آن‌ها مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری دارد و دیگری مدنظر شهرداری است، بررسی شود و هر طرحی که به مصلحت شهر بود، اجرایی گردد اما پس از آن، هیچ جلسه‌ای برگزار نشده است.

رجحانی ادامه می‌دهد: موضوع هادی‌آباد برای ما هم حائز اهمیت است و جلساتی را در این خصوص برگزار کردیم، اما از اسفندماه که شهردار اعلام کرد در خصوص هادی‌آباد مشکلی وجود ندارد و شهرداری می‌تواند به ساماندهی امور بپردازد بنا بود به ما در جایگاه استانداری گزارش ارائه شود که تاکنون هیچ گزارشی داده نشده است.

او تاکید می‌کند: در خصوص پروژه ساماندهی بقعه امامزاده حسین که پروژه مهمی است و در خلال سفر رییس‌جمهوری نیز دستور شفاهی گرفته شد که از بودجه مازاد شهرهای زیارتی مساعدتی شود و همچنین بنا شد تا ۵۰۰میلیارد تومان اوراق در اختیار شهرداری قرار گیرد، فرصت ویژه‌ای بود اما شهرداری مطرح کرد که نیازی ندارد.

این مسئول یادآور می‌شود: بسیاری از پروژه‌هایی که مطرح شد قابل بحث است اما به نظر می‌رسد آنچه که طی یک‌سال گذشته مانع پیشبرد امور شده اشکال در گردش کار شورا و استانداری است.

رجحانی همچنین خاطرنشان می‌کند: متاسفانه در جلسات عمرانی از طرف شهرداری افرادی حاضر می‌شوند که تصمیم‌گیر نیستند و بعد از چند جلسه که تصمیماتی گرفته شده، وقتی دنبال اجرایی کردن آن می‌رویم مدیران حاضر موضوع را نمی‌پذیرند.

* با میراث فرهنگی و باغستان مخالف نیستم

در این نشست اما سخنان شهردار قزوین نشان از تلاش او برای برقراری «تعامل» به جای «افتراق» و «تقابل» داشت؛ هر چند او پاسخی به گفته‌های معاون استاندار نداد. مهدی صباغی با اشاره به آنچه آن را ۵۰۳هکتار بافت فرسوده در مرکز فرهنگی و مذهبی شهر خواند، می‌گوید: در نظر داریم مردم اصیل قزوین را در همان جایی که هستند ساکن کنیم تا از به هم ریختن بافت اجتماعی محله‌های دارای اصالت جلوگیری شود. ما همچنین ۵۷هکتار بافت فرسوده در محله هادی‌آباد داریم که حدود ۳۴ تا ۳۶هزار نفر در آن ساکن هستند که در مواقع بحران خطرآفرین خواهد بود.

او با تاکید بر مشکلات مالی شهرداری می‌افزاید: درآمد پایدار شهرداری کم است و منابع مالی متفرقه و همچنین منابعی برای توسعه عمرانی نداریم، بسیاری از ارگان‌ها زمین‌های با کاربری عمومی و مذهبی را به جای واگذاری به شهرداری تغییر کاربری می‌دهند، با این حال توانستیم شهر را به خوبی اداره کنیم.

شهردار با بیان اینکه «من با میراث فرهنگی و موجودیت باغستان سنتی مخالف نیستم»، تصریح می‌کند: بسیاری از باغات به دلیل اداره سنتی و کمبود آب صرفه و صلاح اقتصادی خود را از دست داده‌اند، امروز باغستان تنها براساس علاقه باغداران سرپا مانده است.

صباغی همچنین با تاکید بر این نکته که «ما مطالبات زیادی از دولت داریم»، خاطرنشان می‌کند: برخی از مطالبات ارزش‌افزوده هم از سال۹۷ باقی مانده که لازم است هر چه سریع‌تر به شهرداری پرداخت شود.

در نشست مشترک شورای شهر با استاندار و شهردار، اعضای پارلمان محلی، دیدگاه‌ها و انتظارهایشان را از مجموعه استانداری بیان کردند، اما این سخن نماینده عالی دولت در استان شاید چکیده جلسه‌ای بود که تا پاسی از شب ادامه داشت: «در فضای پیش‌رو انتظار است که تعاملات بیشتر شود. اگر فضاهای تصمیم‌گیری و اجرا در شهرداری در مسیر سرعت و تدبیر و آینده‌نگری قرار بگیرد و تقویت شود، شاهد فضای مناسبی در خدمت‌رسانی به مردم خواهیم بود.»

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9496

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.