اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
اعتراض‌ها و ناآرامی‌هایی که همچنان ادامه دارد

نقطه‌ی پایان؛ گفت‌وگو و اصلاح سیاست‌ها

  • کد خبر : 9485
  • 29 اکتبر 2022 - 13:08
نقطه‌ی پایان؛ گفت‌وگو و اصلاح سیاست‌ها
همزمان با چهلمین روز درگذشت «مهسا امینی»، تجمعات و ناآرامی‌های پراکنده‌ای در قزوین رخ داد. این اتفاق در حالی بود که پس از سه شب ناآرامی در واپسین روزهای شهریور در این شهر، از سی‌ویکم شهریور تا دهم‌مهر که در پی فراخوان برخی در فضای مجازی، تجمع شبانه‌ی محدودی در میدان جانبازان رخ داد، ناآرامی دیگری در قزوین روی نداده بود؛ هرچند شماری از رسانه‌های خارجی از جمله یورونیوز، از تجمع اعتراض‌آمیز دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه بین‌المللی و همچنین دانش‌آموزان یک‌دبیرستان در روزهای نخستین مهرماه در مرکز استان خبر دادند.

این اتفاق‌ها در حالی است که دادستان قزوین از صدور کیفرخواست ۵۵نفر از دستگیرشدگان حوادث و ناآرامی‌های اخیر در استان و همچنین آزادی ۸۵درصد از دستگیرشدگان با صدور قرار تامین کیفری متناسب از زندان خبرداده و تاکیدکرده است که پرونده این افراد به قید فوریت و با تعیین قضات ویژه در حال رسیدگی است. رییس کل دادگستری استان هم با بیان اینکه، با عناصر اصلی ایجاد ناآرامی‌ها، برخورد قاطع خواهیم کرد؛ گفته است: «افرادی که در اغتشاش‌های اخیر دستگیر شدند و حالا با انواع قرارهای تامین کیفری آزاد می‌شوند، باید از اقدامات خود متنبه شده باشند. زیرا چنانچه مجدداً خطایی از آن‌ها سر بزند قطعاً سخت‌گیری قانون نسبت به این افراد دوچندان خواهد شد.»

با این همه، امروز شاید این سوال که «چگونه تنش‌‌ها به پایان خواهد رسید و ناآرامی‌های گاه وبی‌گاه، به آرامش تبدیل خواهد شد»، محوری‌ترین موضوعی باشد که اذهان افکارعمومی را به خود معطوف کرده است. نا‌آرامی‌هایی که وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور را تشدید کرده است؛ با اختلال در معاملات اقتصادی، صنعت گردشگری و بازار مسکن را به رکود و تعطیلی کامل کشانده و همه شاخص‌های بورس را به رنگ قرمز درآورده است.

برخی گفت‌وگو با معترضان و تغییر سیاست‌ها و رویه‌ها توسط حاکمیت را نقطه پایان این اعتراض‌ها می‌دانند، اما یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، اعتراض‌های اخیر را ناشی از تلاش معترضان برای استیفای حقوق دریغ شده خود می‌داند و بر این باور است که: «این اعتراض از جنس عصیان است؛ عصیانی که به واسطه ناکارآمدی‌ها در طول چند دهه، تدریجا تمامی فرصت‌‌ها را از همه دریغ کرده و راهی جز اعتراض باقی نگذاشته است».

یوسف کرمی با تاکید بر اینکه، دست‌اندرکاران نظام تا دیر نشده باید چاره‌ای عاقلانه و متناسب با شرایط بیاندیشند در حالی که به یقین، فردا خیلی دیر خواهد بود؛ به «ولایت» گفته است: «با برخوردهای چکشی، مشکل حل نخواهد شد. اگر واقعا مسئولان درصدد ترمیم شکاف بین دولت و ملت و درمان قطعی مشکلات کشور هستند؛ راهی اصولی و اساسی‌تر از برگزاری انتخابات آزاد و تشکیل دولت و مجلس مردمی وجود ندارد تا شرایط برای اصلاح بعضی از اصول قانون اساسی که تفکیک قوا را به معنای واقعی محقق می‌سازد به عنوان گام دوم در دستور کار قرار گیرد.»

وی، دولت رییسی را یکی از عوامل بحران اخیر در کشور دانسته و افزوده است: «دولت و تیم اجرایی آن نه در این شرایط بحرانی، بلکه با شکل و مسائلی که در این یک‌سال و چندماه به نمایش گذاشته است؛ صلاحیت و توانایی اداره کشور در شرایط عادی را هم ندارد. دولتی که نه برنامه دارد و نه از تجربه لازم برخوردار است و نه از دانش اداره کشور بهره‌ای برده؛ طبیعی است صلاحیت لازم برای تصدی این مسئولیت مهم و سرنوشت ساز را ندارد.»

اما نماینده اصولگرای سابق قزوین در مجلس باور دیگری دارد. حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی معتقد است: «مردم نسبت به دولت و کارکردها انتقاد دارند که این مسائل طبیعی است و باید مردم انتقادهای خود را مطرح کنند و در صورتی که مدیری در جایگاهی موفق نبوده باید انتظار انتقاد داشته باشد.»

او در عین حال بر ضرورت توجه مردم به توطئه دشمنان نظام برای موج‌سواری در اعتراض‌های عمومی تاکیدکرده و می‌افزاید: «در این فتنه یک‌ جنگ جهانی رسانه‌ای بر علیه نظام و مردم شکل گرفته است. البته در گذشته نیز رسانه‌های دشمن فعالیت داشتند، اما این‌بار با تمام توان به میدان آمده‌اند و طبیعی است که رسانه‌ها روی افراد اثر بگذارند».

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین تصریح می‌کند: «این‌بار این فرآیند توسط گروهک‌هایی که دست پرورده آمریکا و انگلیس هستند انجام شده و نیروهای پرورش‌یافته این کشورها به میدان آمده‌اند و در این میان فرزندان ما هم که صرفاً درگیر مسائل احساسی هستند و به‌دنبال فروپاشی نظام نیستند نیز حضور پیدا کرده‌اند»!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9485

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.