اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1
با میلیاردها تومان هزینه، جاده قزوین به کلاچای نرسید

بن‌بست، فرجام راه نادرست

  • کد خبر : 9429
  • 06 اکتبر 2022 - 10:24
بن‌بست، فرجام راه نادرست
108ماه پس‌از آنکه در آبان۱۳۹۲ کلنگ اجرای پروژه ساخت جاده قزوین-رحیم‌آباد-کلاچای به منظور ایجاد محوری تازه بین استان‌های گیلان و قزوین از دلِ طبیعت بکر سلسله جبال البرز به‌زمین زده شد و اعتبارات سنگینی نیز برای اجرای آن مورد استفاده قرار گرفت، اما حالا رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان می‌گوید که به‌دلیل مخالفت سازمان محیط زیست، پرونده این پروژه برای همیشه بسته شده است.

ابوالفضل یاری می‌افزاید: «در حوزه راه قزوین-کلاچای-رحیم آباد، با توجه به رویکرد سازمان محیط زیست کشور، مشکل زیست‌محیطی این پروژه در استان گیلان حل نخواهد شد؛ استراتژی ما در این پروژه عوض شده و صرفا به این پروژه در داخل استان خواهیم پرداخت».

او اضافه می‌کند: «۸۰میلیاردی هم که برای این پروژه تامین اعتبار شده است، برای انجام پروژه دوبانده کردن مسیر رفت‌وبرگشت جاده شهر قزوین–روستای زرشک هزینه خواهد شد و از آن نقطه به بعد، این پروژه ادامه نخواهد یافت، مگر اینکه در آینده‌ای که بعید به نظر می‌رسد؛ موضوع زیست‌محیطی آن حل شود.»

پروژه ساخت جاده قزوین-رحیم‌آباد-کلاچای از جمله پروژه‌هایی بود که مطالعات آن در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد کلید خورد و کلنگ اجرای آن، آبان۱۳۹۲ و در نخستین ماه‌های فعالیت دولت روحانی با تخمین اعتباری بالغ بر ۱۷هزارمیلیاردریال به‌زمین زده شد. پرونده این پروژه هنگامی رسانه‌ای شد که احمد عجم استاندار وقت قزوین در واپسین ماه‌های عمر دولت احمدی‌نژاد از اجرای آن خبر داد و گفت: «طرح اجرای این جاده در دولت مصوب شده و با پیش‌بینی ۱۰۰میلیاردتومان اعتبار اولیه از محل فروش سهام، اجرای این پروژه با نهایی شدن مطالعات به‌زودی در استان‌های قزوین و گیلان عملیاتی می‌شود.»

براساس مطالعات اولیه، قرار بود راه جدید به طول ۱۵۴کیلومتر از روستای باراجین قزوین به سمت گردنه کامان و شهر رازمیان در بخش الموت غربی عبور کرده و سپس با ادامه مسیر از روستاهای هیر و ویار به اشکورات، رحیم‌آباد و کلاچای در استان گیلان متصل ‌شود.

هشت‌ماه پس از کلنگ‌زنی این پروژه، داود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس که خرداد۱۳۹۳ به همراه دوتن از معاونان وزیر راه‌وشهرسازی از مراحل اجرای آن بازدید می‌کرد، گفته بود: «با برنامه‌ریزی‌ انجام شده پروژه راه قزوین-رحیم آباد و کلاچای طی ۳۶ماه آینده توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به پایان خواهد رسید».

او تاکید کرده بود: «این پروژه ۱۲۰کیلومتر از مسیر قزوین به رودسر را کوتاه‌تر خواهد کرد و علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی در منطقه و صرفه‌جویی در وقت و کاهش ترافیک و خطرات جاده‌ای، سالانه موجب کاهش مصرف ۸۰میلیون لیتر بنزین، معادل ۱۶۰میلیاردتومان خواهد شد».

اما دوسال بعد در تير۱۳۹۵ منوچهر حبیبی معاون وقت هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین اعلام کرد: «روند اجرای پروژه عظیم ساخت جاده قزوین-رحیم‌آباد-کلاچای به دلیل مشکلاتی که در محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی وجود دارد و عمده‌ترین آن‌ها اعتباری است، کند شده و تاکنون صرفا پنج‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است». شش‌سال پس‌از کلنگ‌زنی این پروژه نیز به گفته مسعود حق لطفی مدیرکل وقت راه‌وشهرسازی استان پیشرفت فیزیکی این پروژه تا نهم آبان۱۳۹۸ آن هم با صرف اعتباری بالای ۵۰میلیاردتومان، تنها ۱۷درصد بوده است.

در حالی که از مدتی قبل‌از آن، سازمان محیط زیست به دلیل نداشتن پیوست زیست‌محیطی و اینکه اجرای آن باعث تخریب سرمایه‌های طبیعی زیست محیط، از بین رفتن گونه‌های زیستی و جانوری و فرسایش و نابودی خاک، خواهد شد با پروژه مخالفت کرده بود و با استمرار این مخالفت و تاکید بر اینکه، صرفا باید راه قدیمی بهسازی و اصلاح شود؛ عملیات اجرایی پروژه متوقف شد و مشکلات شدید اقتصادی کشور ناشی از خروج دولت امریکا از برجام، ادامه آن را دچار چالش جدی کرد. ضمن اینکه، پیش‌بینی دولت احمدی نژاد برای تامین ۱۰۰میلیاردتومان اعتبار اولیه این پروژه از محل فروش سهام نیروگاه سلطانیه نیز هرگز محقق نشد و دولت روحانی ناچار شد بخشی از اعتبارات مورد نیاز پروژه را از اسناد خزانه‌ای که دولت منتشر کرده بود، تامین کند.

با بسته شدن پرونده پروژه ساخت جاده قزوین-رحیم آباد-کلاچای پس‌از یک‌دهه از تصویب و اجرای آن، آیا دستگاه‌های نظارتی، خسارات وارد آمده به محیط زیست و بر باد رفتن سرمایه‌های اقتصادی کشور ناشی از اجرای این پروژه مُخرب را بررسی و با کسانی که در مطالعه و تصویب آن نقش داشتند، برخورد خواهند کرد؟

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9429

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.