اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2
وعده‌ تازه احیای «گراندهتل» عملی خواهد شد؟

تاریخ در غبار ویرانی

  • کد خبر : 9386
  • 14 سپتامبر 2022 - 9:58
تاریخ در غبار ویرانی
«گراندهتل از بناهاي تاريخي ارزشمندی است كه شهروندان قزويني تعلق خاطر بسيارى به آن دارند. مرمت و احياى این بنا از موضوعات داراي اولويت احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی است كه با توجه به اقاله قرارداد سرمايه‌گذار پيشين بنا، تلاش می‌کنیم تا از سرمايه‌گذاران (ترجيحا از استان) براى ورود به سرمايه‌گذارى در اين پروژه دعوت كنيم.» آنچه آمد بخشی از سخنان حسین ساری، مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره جدید صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی کشور به هنگام بازدید از بنای تاریخی رو به ویرانی گراندهتل قزوین بود.

او البته به این مقدار بسنده نکرد و تاکیدکرد که: «حداقل ظرف يك ماه آينده مزايده عمومي براى ورود سرمايه‌گذاران صاحب صلاحيت اين پروژه برگزار مى‌شود و اميدواريم پس از طى فرآيند قانونى وارد مرحله مرمت شده و شاهد بهره‌برداري از آن باشيم.»

حسین ساری از نیروهای قدیمی سازمان صدا و سیما است؛ او که سال۱۳۶۹ و در زمان دانشجویی وارد این سازمان شده، طی سه‌دهه گذشته مسئولیت‌های مختلفی از جمله، سردبيری و برنامه‌سازی، مديريت گروه اجتماعی راديو و مديركلی پخش و نظارت، مديریت شبكه راديويی قرآن، مديریت شبكه قرآن و معارف سيما و سرانجام ریاست مرکز پویانمایی صداوسیما را برعهده داشته است. او با این رزومه حالا یک ماه‌واندی است با حکم عزت‌اله ضرغامی رییس اسبق سازمان صداوسیما که در دولت رییسی، سکانداری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور را در اختیار دارد، به‌عنوان مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی کشور منصوب شده است.

صرف‌نظر از اینکه، او با کدام شناخت از پیشینه تلاش‌های نافرجام برای مرمت و احیای عمارت گراندهتل، از تعیین تکلیف این بنای تاریخی ظرف یک‌ماه آینده و آن هم از طریق جذب سرمایه‌گذار با اولویت درون استانی سخن می‌گوید، اما تامل در وعده‌های مسئولان میراث فرهنگی به‌ویژه در چهارسال اخیر نشانگر آن است که تاکنون آنچه درباره مرمت و احیای این عمارت گفته شده، نه تنها محقق نشده که «شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران» (سِمِگا)، مهم‌ترین سرمایه‌گذاری که پس از مدت‌ها مذاکره، سرانجام آستین همت بالا زد و کار مرمت گراندهتل را شروع کرد نیز پس از مدتی، از اجرای آن پا پس کشید و با اقاله قرارداد، احیای عمارت را رها کرد!

این در حالی بود که خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی استان پیش از آنکه «سمگا» به دلایلی که تاکنون اعلام نشده، از ادامه اجرای پروژه مرمت و احیا خودداری کند و از قرارداد سرمایه‌گذاری در این عمارت خارج شود، با اطمینان کامل گفته بود: «مرمت گراندهتل در سال۱۴۰۰ به اتمام رسیده و بهره‌برداری از آن آغاز می‌شود».

پس از کش‌وقوس‌های فراوان و وعده‌های ناپایان، وزیر میراث فرهنگی در سفر ۱۳مرداد خود به قزوین، گفت: «اگرچه موضوع مرمت گراندهتل طی سال‌های اخیر به دلیل برخی از مشکلات متوقف شده بود، اما دستور داده‌ام [این عمارت] به سرعت بازسازی و مرمت شود.» ضرغامی البته در این سفر، در سخنی عجیب، گراندهتل قزوین را پدر هتل‌ ایران نامید که نشان از کم‌اطلاعی وزیر میراث تاریخی از پیشینه تاریخی این هتل داشت!

گراندهتل در حدود سال‌ ۱۲۹۹خورشیدی، با الهام از ساختار معماری «هتل پاریس» قزوین توسط ارباب برزو شاپور پارسی (مهرشاهی) تاجر زرتشتی یزدی مقیم این شهر ساخته شد که آن را باید سومین مهمانخانه قزوین پس از مهمانخانه بزرگ دولتی و هتل پاریس به شمار آورد. مهمانخانه بزرگ قزوین در دوره ناصرالدن شاه قاجار توسط آقا باقر اصفهانی (حاکم بعدی قزوین در این دوره ملقب به سعدالسلطنه) ساخته شد و به‌عنوان اولین هتل به سبک اروپایی در ایران نام گرفت.

گراندهتل اما همزمان با آغاز تحولات سیاسی در ایران ناشی از کودتای سوم اسفند۱۲۹۹ رونق گرفت و نطفه این کودتا نیز در ملاقات ژنرال آیرونساید فرمانده نیروهای نظامی انگلیس در ایران با رضاخان میرپنج (رضاشاه بعدی) در این هتل بسته شد. آغاز فعالیت گراندهتل همزمان با افول مهمانخانه بزرگ بود و این موضوع سبب شد تا گراندهتل به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های مدرن ایران معرفی شود؛ چرا که به امکانات هتل‌های مدرن هم‌دوره خود مجهز بود.

با این همه، سال‌هاست گراند هتل در هاله‌ای از غبار ویرانی رها شده است. آیا این بار، وعده‌های مسئولان نورسیده می‌تواند سرنوشت این اثر تاریخی را دگرگون ساخته و گراندهتل را به‌ دوران شکوه و رونق خود بازگرداند؟

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9386

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.