اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
آنچه درباره شکل‌گیری پرونده این شهرک گفته نشد

شهرک اندیشه؛ آن روی سکه

  • کد خبر : 9353
  • 03 سپتامبر 2022 - 14:46
شهرک اندیشه؛ آن روی سکه
«با مساعدت‌های معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی و پیگیری‌های قابل تحسین معاون عمرانی استانداری قزوین و سایر مدیران ذی‌ربط استانی، مشکل دیرین اراضی موسوم به اندیشه حل شد.» این خبر، متن توییت ۲۵مرداد استاندار قزوین است که از حل مشکل اراضی موسوم به اندیشه خبر می‌دهد. علاوه بر استاندار، مهدی رجحانی معاون وی نیز در توییت جداگانه‌ای نوشت: «شهرک اندیشه به شهر قزوین ملحق شد. خدا را شاکرم که توفیق یافتیم مشکل بیش از ۲۰ساله اندیشه را طی ۶ماه حل کنیم.»

آنچه در این دو توییت بدان اشاره شده، همه‌ی ماجرا شهرک اندیشه و تعاونی مسکن کارکنان نیروی انتظامی نیست. این تعاونی که در میانه دهه هفتاد شکل گرفت، با تملک اراضی کشاورزی در شمال روستای نجف‌آباد واقع در شرق شهر قزوین، اقدام به طی مراحل قانونی برای تبدیل این اراضی به شهرک و واگذاری آن به اعضای خود کرد. اراضی اولیه حدود ۲۱٫۵هکتار بود، اما در ادامه حدود ۱۴هکتار نیز بر آن افزوده شد.

متولیان این اراضی که در ادامه نام «شهرک اندیشه» را برای آن برگزیدند، موفق شدند با اخذ موافقت کمیسیون ماده۵ و اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های ذی‌ربط، سند تک‌برگی مسکونی از «ثبت اسناد» برای حدود یک‌هزار پلاک تفکیکی دریافت کرده و برخی از اعضا نیز بر همین اساس، با کسب پروانه ساخت اقدام به احداث بنا در این شهرک کردند.

در چارچوب این مجوزها، شهرداری این شهرک را از نواحی شهری قلمداد کرد و در سال نخست دهه۹۰، ناحیه شهرداری را در این شهرک که آماده‌سازی آن نیز انجام شده بود، افتتاح کرد، اما تا زمانی که یک عضو شورای شهر قزوین در جلسه ۲۷خرداد۱۳۹۹ این شورا مدعی از دست رفتن سهم شهرداری در شهرک اندیشه شد، هیچ خبری از وقوع تخلف در این مجموعه رسانه‌ای نشده بود.

محسن حق‌شناس شانزدهم شهریور۱۳۹۹ نیز طی گفت‌وگویی با «فارس»، ابعاد دیگری از آنچه که او آن را «تخلفات متولیان شهرک اندیشه» خواند، رونمایی کرد. گفت‌وگویی که به نظر می‌رسید بیش از افشای تخلفات احتمالی، سمت‌وسوی حمله به حکمت‌اله داوودی رییس شورای پنجم را به استناد مسئولیت وی در شهرک اندیشه به عنوان رییس هیات‌مدیره، گرفته بود.

او در این گفت‌وگو گفته بود: «من به شهردار [سیاوش طاهرخانی] هم عرض کردم، چه دلیلی دارد که منِ نوعی به‌عنوان یک مدیر آزاده بترسم از اینکه بخواهم در یک کار در حوزه مسئولیت‌ام ورود کنم. احساس کردم ایشان می‌ترسد در مورد شهرک اندیشه ورود کند، چراکه بحث اعضای بلندپایه شورا مطرح است.»

این عضو شورای شهر افزوده بود: «برحسب قانون، این‌ها در حد ۲۱.۵هکتار مجوز داشتند، چرا بیشتر از این کار کردند. آقای شهردار در جوابیه من، گفته بودند که ما سهم‌مان را گرفتیم. اگر شهرداری سهمش را گرفته، حق‌شناس اشتباه می‌کند. صادقانه به من بگوید اشتباه می‌کنی. اگر نه شهرداری نه تنها سهمش را نگرفته، بلکه هم مغبون جدی شده و هم مرعوب این جریان است. اگر هفت‌سنگان دعوای ۹۷-۹۸ واحد است. اینجا بحث ۹۷۰-۹۸۰ واحد است.»

اظهارات این عضو اصول‌گرای شورای شهر که با اقدام شهرداری در متوقف کردن صدور پروانه ساخت در این شهرک همراه شده بود، در ادامه طی نیمه دوم همان‌سال به تجمع پی‌درپی شماری از صاحبان پلاک‌های این شهرک مقابل استانداری و دستگاه قضایی که به ابهام‌های ایجاد شده درباره املاک خود و توقف صدور پروانه ساخت توسط شهرداری اعتراض داشتند، انجامید و سرانجام در پی تشکیل پرونده در مرجع قضایی به‌استناد تحقیقات یکی از ضابطین قضایی، به احضار و بازداشت یک‌روزه رییس وقت شورای شهر قزوین به‌عنوان رییس هیات‌مدیره شهرک اندیشه و حسنی مدیرعامل این شهرک در ۲۵اسفند۱۳۹۹ منتهی شد.

حالا دو سال پس از شکل‌گیری این پرونده، در حالی که از یک سو استاندار براساس مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی و از سوی دیگر، شهردار قزوین به استناد درخواست و پیگیری‌های شهرداری که به موافقت با الحاق ۳۷هکتار مساحت شهرک اندیشه به شهر انجامیده، هر یک حل مشکل را به خود منتسب می‌کنند، دادستان قزوین از صدور کیفرخواست ۱۰نفر از مسئولان وقت دستگاه‌های اجرایی و مدیران شهری به عنوان متهمان پرونده این شهرک خبر داده است.

آیا اثبات احتمالی اتهام‌های درج‌شده در این کیفرخواست در دادگاه، می‌تواند مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی را زیر سوال ببرد، یا باید ماجرای شهرک اندیشه را پایان‌یافته تلقی کرد؟ پاسخ به این سوال را آینده و فرجام رای نهایی دادگاه روشن خواهد کرد، نه توییت‌های شتاب‌زده مسئولان!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9353

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.