اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10
وقتی انتصاب‌ها، پاشنه آشیل حامیان دولت در استان می‌شود

سایه‌های اختلاف

  • کد خبر : 9290
  • 04 آگوست 2022 - 10:05
سایه‌های اختلاف
تغییر و تحولات مدیریتی، یکی از مهم‌ترین مسایل اصولگریان پس از آغاز به کار دولت سیزدهم در کشور بوده است. بر همین اساس، این جریان سیاسی با شعار «تغییر بانیان وضع موجود» کوشید به یک خانه‌تکانی از صدر تا ذیل دستگاه اجرایی دست بزند و امروز به ندرت پُست و منصب مدیریتی را در استان می‌توان مشاهده کرد که از طوفان این تغییرات در امان مانده باشد. اما موضوعی که در یک سال گذشته، همه طیف‌های اصولگرا بر آن اتحاد نظر داشته (و البته هنوز دارند)، امروز به منشاء اختلاف بین آنان تبدیل شده است. گرچه همه این طیف ها همچنان در اینکه اندک مدیران باقیمانده در لایه‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی باید تغییر کنند، اختلافی ندارند، اما در اینکه چرا گزینه‌های «هر یک از این طیف ها» مورد بی‌مهری قرار گرفته و افرادی دیگر در این یا آن جایگاه مدیریتی منصوب شده‌اند، اختلاف جدی وجود دارد.

موضوعی که نه تنها سبب تشدید اختلافات پنهان در اردوگاه این جریان سیاسی شده، بلکه برخی از آنان را به واکنش‌های نسبتا تند نسبت به تصمیمات استاندار در حوزه «انتصابات» نیز کشانده است. به منظور واکاوی چرایی اختلاف بین اصولگرایان بر سر انتصاب‌ها با شماری از فعالان سیاسی استان به گفت‌وگو نشستیم تا بسترها و علت‌های بروز این اختلاف از منظر دیدگاه آنان مشخص شود.

* نقش پدرخوانده‌ها در فرآیند انتصابها

معصومه مرادیان از فعالان سیاسی استان در این باره که چرا انتصاب برخی مدیران کل یا مدیران میانی، یا ابقای مدیران دولت قبل در استان باعث اختلاف بین حامیان دولت و استاندار شده است، به «فروردین امروز» می‌گوید: یکی از اساسی‌ترین معضلات در زمینه انتصابات در دولت‌های گذشته و کنونی مقوله نگاه به دولت به‌عنوان «دولت سهامی» است و مهم‌ترین شاخصه این نگاه نیز وابستگی منافع دولتمردان به یکدیگر است؛ حتی اگر تخصص، مهارت و شایسته‌سالاری در این ترکیب قربانی شود.

وی می‌افزاید: هر چند که این نگاه در دولت‌های قبلی هم نمود عینی داشت، اما در دولت سیزدهم، شعارهای انتخاباتی که اشاره به استقلال رأی، مبارزه با فساد و تبعیض داشت انتظارهای دیگری را برای انتصابات رقم زده بود که گمانه‌ها را برای تشکیل دولت فراجناحی تقویت می‌کرد.

مدیرکل اسبق بازرسی استانداری قزوین اضافه می‌کند: اما به مرور زمان و با آغاز روند انتصابات، عدم پایبندی به شعارهای انتخاباتی رخ نمود و انتصاب‌ها از یک جبهه و حلقه خاص و از یک دانشگاه خاص، همه گمانه‌ها را برای تشکیل دولتی فراجناحی به یأس تبدیل کرد.

مرادیان تصریح می‌کند: در این میان قزوین از این اتفاق‌ها بی‌نصیب نبود و سیل فشارها در این استان سیاست‌زده، انتصاب‌ها را به سمت‌وسویی سوق داد که پیامد آن، مخالفت‌های رو به تزاید حامیان دولت با انتصاب‌ برخی مدیران فعلی است.

وی با بیان اینکه، قزوین، استان پدرخوانده‌هاست، تصریح می‌کند: هریک از جریان‌‌های سیاسی حامی دولت، به نوعی دولت سهامی را در استان نیز شکل می‌د‌هند و در مقوله حکمرانی در وضعیت دولت سهامی، حکمران نیز سعی می‌کند با راضی نگه داشتن همه سهم‌خواهان از طریق دادن امتیازهایی به آنان در انتصاب مدیران، بقای خود را ضمانت کند.

این فعال سیاسی ادامه می‌دهد: هر چند در این میان شاید دلخوری‌های ناشی از به سامان نرسیدن همه سفارش‌ها و انتظارها، گاهی تنش‌های ظاهری را هم ایجاد کند، ولی به هر حال بازنده اصلی در این میان، تخصص و شایسته‌سالاری در انتصاب مدیران است.

مرادیان توضیح می‌دهد: با نگاهی گذرا به انتصابات اخیر و حتی اصرار در ابقای برخی از مدیران کل و میانی دولت قبل و یا ارتقای برخی از مسئولان دولت گذشته، علی‌رغم انتقادهای فراوان نسبت به عملکرد آنان به‌دلیل ضعف مدیریت، یا به‌دلیل بوقلمون صفتی و یا مسایل دیگر، نشان از مماشات سیستم حکمرانی کنونی به‌منظور راضی نگه‌داشتن پدرخوانده‌ها و سهم‌خواهان در استان دارد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه، نباید از نقش برخی از نمایندگان ادوار و فعلی در انتصاب‌ها غافل شد؛ خاطرنشان می‌کند: وقتی دولت بدون در نظر گرفتن تخصص و تجربه افراد تن به سهم‌خواهی می‌دهد و اغلب وزرا و استانداران را، نه براساس تخصص و تجربه که براساس فشارهای احزاب و افراد مؤثر انتخاب می‌کند از حکمرانان استانی، منطقه‌ای و محلی انتظاری بیش از این نمی‌توان داشت.

* حق مدیر ارشد استان در انتصاب مدیران

حامد کبودوند، فعال سیاسی اصولگرا در این باره نگاهی متفاوت دارد. او چند روز پیش در پُستی در صفحه شخصی‌اش در «اینستاگرام» همزمان با انتصاب رضا سامه که پیش از این از گزینه‌های مدیرکلی میراث فرهنگی استان بود، به‌عنوان مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور از استفاده نکردن از ظرفیت‌های استانی در انتصاب مدیران انتقاد کرد و نوشت: «در این مدت اخیر برخی از جوانان توانمند و تحصیل‌کرده قزوینی در مسئولیت‌های خطیر ملی چون معاونت وزیر یا مدیر وزارتی مشغول به خدمت شدند؛ جوانانی که صمیمانه تمایل به فعالیت [در] داخل استان را داشتند، اما متولیان مربوطه اقدامی نکردند؛ لاجرم گوهرشناسان، قدر گوهر دانستند و برکت حضور آنان را در عرصه ملی مغتنم  شمردند. اما سوال این است که چرا از این پتانسیل‌ها در استان استفاده نشد؟ به نظر شما چرا چنین می‌شود و آیا می‌توان جلوی این اقدامات ایستاد؟ جا دارد فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه‌جمعه سراسر کشور را مجدد مرور کرد، چرا که قطعا مخاطبان این فرمایشات تنها ائمه‌جمعه نیستند.»

با این همه، دبیر جبهه پایداری در قزوین در گفت‌وگو با «فروردین امروز» می‌گوید: این‌که برخی از انتصابات ممکن است سبب اختلافاتی میان حامیان دولت شده باشد، طبیعتاً این گونه نیست. همه حامیان اصلی دولت بدون نگاه گروه‌گرایانه و منفعت‌طلبانه به دنبال این هستند که کارآمدی نظام جمهوری اسلامی در قالب دولت سیزدهم در کام همه مردم شیرین شود. گرچه طبیعی است که وقتی گزینه مربوط یا نزدیک به طیف خاصی مورد انتخاب قرار بگیرد آن طیف خاص خوشحال خواهد شد و اگر گزینه مربوط به گروه خاص دیگری انتخاب شود، آن گروه خاص ناراحت می‌شود.

کبودوند می‌افزاید: ولی مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که حامیان دولت سیزدهم، این درک، فهم و باور را دارند که انتخاب مدیران اجرایی باید به سلیقه و نگاه متولیان امر مرتبط به آن حوزه هماهنگ باشد.

وی اضافه می‌کند: ممکن است که فردی بازیکن بسیار قوی باشد، اما با یک تیم هماهنگ نباشد و بهتر است که در یک تیم دیگری بازی کند. در این راستا طبیعتاً باید این اختیار و حق انتخاب را به مدیر ارشد استان داد تا مدیران اجرایی متناسب را با نگاه و هماهنگی تیم خودش بچیند.

این فعال سیاسی تصریح می‌کند: البته اگر در این نگاه از مشورت و راهنمایی همه دلسوزان استفاده شود قطعا نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد و اگر خدای ناکرده اتفاق دیگری رقم بخورد، این وظیفه همه دلسوزان است تا با ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب، به مدیریت ارشد استان برای اتخاد تصمیمات درست کمک کنند.

کبودوند تاکید می‌کند: طبیعتا ما هم به‌عنوان یکی از جریان‌های سیاسی حامی دولت از حق انتخاب آزادانه، همراه با مشورت و اطلاعات دقیق استاندار محترم برای گزینش مدیران اجرایی استان حمایت می‌کنیم.

وی همچنین خاطرنشان می‌کند: همچنان‌که در عین حال تمام تلاش‌ها باید رخ دهد تا تصمیم‌گیری نهایی متولیان امر در حوزه انتصاب مدیران، کانالیزه نباشد و بر مبنای اطلاعات درست و با نگاه توسعه‌گرایانه به همه گروه‌ها و جریانان‌های حامی دولت اتفاق بیفتد.

* پشت پرده اختلافات در میان انقلابیون

اما حجت­الاسلام سید مرتضی حسینی نماینده پیشین اصولگرای قزوین در مجلس، در تبیین ریشه­های بروز اختلاف بین طیف­های مختلف اصولگرا در استان با بیان اینکه، دست‌هایی [در جریان انتخابات سال گذشته شوراها] تلاش کردند تا وحدت در جریان انقلابی ایجاد نشود، می­گوید: این دست‌ها در آن برهه زمانی به خوبی می‌دانست که اگر جریان انقلابی به یک وحدت پایدار دست پیدا کند به زودی در معادلات استان نقش مهم و اساسی ایفا خواهد کرد و لذا تلاش کرد تا همدلی در جریان انقلابی ایجاد نشود و در انتخابات شورا شاهد چندین لیست انتخاباتی باشیم.

وی با اشاره به تاثیرات این اتفاق پس از پیروزی رییسی در انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌افزاید: این عدم همدلی‌ها کارساز بود و در نهایت شاهد انتخاب مدیرانی در استان بودیم که نظر هیچکدام از جریانات سیاسی بر آن‌ها نبود تا جایی که امروز در قزوین شاهد این هستیم که برخی از مدیران منصوب شده علی‌رغم اینکه انسان‌هایی خوب و مؤمن هستند، اما توانمندی لازم را برای تصدی مسئولیت خود نداشته و ندارند.

این فعال سیاسی تاکید می‌کند: در حوزه انتصابات انتقاداتی به استاندار داریم و معتقدیم از افرادی استفاده شد که برای پیروزی و موفقیت دولت تلاشی نکرده بودند و از سوی دیگر افراد با دغدغه‌ای که اعتقاد قلبی به دولت داشته و تلاش کردند دولت موفق شود، کنار گذاشته شدند؛ اما از مجموع کار او هنوز نمی‌توان ارزیابی دقیقی ارائه داد و برای این ارزیابی نیازمند زمان هستیم.

حسینی همچنین یادآور می‌شود: لیست‌های متعددی برای انتصاب مدیران شایسته در استان به استاندار پیشنهاد شد و طبیعتاً با هم تفاوت‌هایی داشت، اما برخی از افراد در این لیست‌ها مشترک بودند و عدم استفاده از آن‌ها به بهانه اینکه بر روی افراد اجماع نبوده است یک بهانه محسوب می‌شود.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9290

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.