اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0
وقتی جابجایی عوارضی آزادراه معطل تصمیم ‌ماند

از بی‌عملی مسئولان تا اقدام دادستان

  • کد خبر : 9292
  • 04 آگوست 2022 - 10:23
از بی‌عملی مسئولان تا اقدام دادستان
افزایش جمعیت شهرهای محمدیه و مهرگان در سال‌های اخیر و تردد روزانه شمار زیادی از ساکنان این دو شهر به قزوین با استفاده از خودروی خود از طریق آزادراه، به چالشی جدی برای آنان تبدیل شده است؛ چرا که ناچارند برای هر سفر به مرکز استان و بالعکس، عوارض آزادراه را پرداخت کنند! مشکلی که 8سال است لاینحل باقی مانده و به‌رغم وعده‌های مکرر مسئولان استانی و نمایندگان مجلس برای جابه‌جایی محل ایستگاه اخذ عوارض به بعد از شهر محمدیه، اقدام موثری صورت نگرفت تا جایی که در روزهای پایانی تیرماه امسال، دادستان قزوین شخصا وارد موضوع شد و از خاموش شدن دوربین‌های اخذ عوارض این آزادراه به‌دلیل کوتاهی دستگاه‌های متولی در انتقال محل استقرار دوربین‌ها خبرداد.

پرونده این موضوع پس از آن گشوده شد که معاون وقت هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین، ۲۴آذر ۱۳۹۳ اعلام کرد که مدیریت استان درخواست تغییر و جابه‌جایی پست فعلی عوارضی آزادراه قزوین-كرج به بعد از شهر محمدیه و مهرگان را به وزارت راه و شهرسازی ارایه داده است. منوچهر حبیبی با بیان اینكه، انجام این كار در حوزه تصمیم‌گیری استان نیست و به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مربوط می‌شود، افزوده بود: با توجه به هزینه‌هایی كه انجام این كار دارد با مقاومت‌هایی از سوی سازمان راهداری مواجهیم، اما در این رابطه پیگیری‌های لازم در حال انجام است.

این پیگیری‌ها البته در پیچ‌وخم‌های اداری و مخالفت شرکت آزادراه‌ها بی‌نتیجه ماند و سرانجام مدیریت ارشد استان تصمیم گرفت برای حل مشکل، جاده جدیدی را در مسیر مهرگان به قزوین احداث نماید تا مشکل اهالی محمدیه و مهرگان در پرداخت عوارضی برطرف شود. معاون هماهنگی امور عمرانی وقت استاندار قزوین ۳۰اردیبهشت۱۳۹۹ در این باره گفته بود: یکی از مشکلاتی که ساکنان شهر محمدیه و ناحیه شهری مهرگان سال‌هاست از آن در رنج هستند دریافت عوارضی از خودروهای عبوری در مسیر این شهر تا قزوین است که برای حل آن اقدامات پیگیرانه‌ای انجام شده است.

علی فرخزاد با تاکید بر اینکه، در یک مقطع، موضوع حذف ایستگاه عوارضی و جابه‌جایی آن به محدوده نیروگاه مطرح شد که از سوی مسئولان کشوری پذیرفته نشد؛ افزوده بود: پس از هوشمند شدن دریافت عوارضی‌ها موضوع جابه‌جایی دوربین‌ها به بعد از محمدیه مطرح شد که آن هم بدون نتیجه ماند تا اینکه تصمیم گرفته شد دوربین‌های نصب شده در ایستگاه عوارضی در سه نقطه مسیر قزوین به تهران به‌صورت پیمایشی عمل کند تا ساکنان محمدیه و مهرگان عوارض کمتری پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه، در کنار این تصمیم، جاده جدیدی در مسیر مهرگان به قزوین در جاده کورانه احداث خواهد شد، اضافه کرده بود: این جاده ۱۱کیلومتر است که با تملک مسیر امیدواریم در دو سال آینده به بهره‌برداری برسد و یکی از مطالبات به حق مردم قزوین، محمدیه و مهرگان پاسخ داده شود.

اما دو سال پس از این وعده، نه محل دوربین‌های اخذ عوارض تغییر پیدا کرد و نه اخذ عوارض به صورت پیمایشی انجام گرفت، تا اینکه با تغییر دولت، ۲۱فروردین امسال مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد: جابه‌جایی عوارضی قزوین-کرج با دستور وزیر راه و شهرسازی در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است. به گفته سیدعلی هاشمی با توجه به پیگیری‌های به‌عمل آمده از سوی استاندار و همچنین نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس، مقدمات جابه‌جایی محل اخذ عوارض از محل کنونی خود به بعد از شهر محمدیه فراهم شده است.

سه ماه پس از اعلام موافقت وزیر راه و شهرسازی با این اقدام، اما بی‌عملی مسئولان شرایطی را فراهم آورد تا دادستان جدید قزوین راسا وارد موضوع شد و دستور خاموش شدن دوربین‌های اخذ عوارض آزادراه قزوین- کرج به‌دلیل کوتاهی دستگاه‌های متولی در انتقال محل استقرار دوربین‌ها را صادر کرد.

قاضی حسین رجبی با اشاره به اینکه پرداخت کامل عوارض آزادراه توسط اهالی شهرهای محمدیه و مهرگان، سال‌ها موجب نارضایتی شهروندان این مناطق شده است، تاکیدکرد: براساس مصوبه شورای تامین استان، محل استقرار دوربین‌های اخذ عوارض الکترونیکی باید به بعد از شهرک صنعتی کاسپین منتقل شود، اما وقتی اقدامی به منظور اجرای این مصوبه صورت نگرفت، دستور خاموش شدن دوربین‌ها صادر و عملی شد.

آیا با این اقدام، پرونده پرداخت عوارض آزادراه توسط اهالی شهرهای محمدیه و مهرگان برای همیشه بسته خواهد شد یا اقدام دادستان نیز در گذر زمان، تغییری در اراده مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای مقاومت در برابر این تصمیم مسئولان استان ایجاد نخواهد کرد؟

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9292

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.