اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
سلیمی، کارشناس و مدرس موسیقی:

موسیقی قزوین به منتقدان دلسوز نیاز دارد

  • کد خبر : 9286
  • 03 آگوست 2022 - 11:31
موسیقی قزوین به منتقدان دلسوز نیاز دارد
«با وجود آنکه موسیقی چه در غم‌ها و شادی‌ها همدم ماست، اما مدت‌هاست حال خودش خوب نیست.» این بُرشی از گفته‌های یک نوازنده موسیقی است. بهزاد سلیمی که مدرس و نوازنده تار و سه‌تار است، حال ناخوش موسیقی را از نبود دغدغه برای حمایت از موسیقی فاخر می‌داند. او معتقد است که در کنار این ضعف‌ها، موسیقی‌دانان قزوینی باوجود توانمندی، یکپارچه نیستند و باید کارشناسان دلسوز وارد گود شوند و منصفانه و بی‌طرفانه نقد کنند تا موسیقی قزوین، جان بگیرد. گفت‌وگوی فروردین امروز را با این کارشناس و مدرس موسیقی بخوانید.

– چه شد که به هنر موسیقی علاقهمند شدید؟

نحوه آشنایی من با هنر موسیقی به علاقه پدرم و آشنایی او با موسیقی ایرانی برمی‌گردد، یعنی پدرم ما را با موسیقی بزرگ کرد، هر روز که از خواب بیدار می‌شدیم با موسیقی‌ای که پدر درخانه میگذاشت چشم باز می‌کردیم و هر روز موسیقی ایرانی در خانه ما پخش می‌شد و این موضوع دلیل اصلی علاقه من به موسیقی ایرانی است، چون پدر در این راه همواره مشوق من بود. بنابراین از سال۱۳۷۸ به صورت جدی وارد حرفه موسیقی شدم و به عنوان یک هنرجو کارم را شروع کردم و تا امروز در این عرصه مشغول به فعالیت هستم.

– جایگاه هنر موسیقی را در بین مردم چگونه میبینید؟

با توجه به تمام بی‌مهری و بی‌توجهی‌های عامدانه‌ای که به موسیقی در کشور ما می‌شود، خوشبختانه بازار عرضه و تقاضا وجود دارد و خانواده‌ها نسبت به دهه‌های پیش فرزندان خود را در کلاس‌های موسیقی ثبت‌نام می‌کنند و برای‌شان ساز می‌خرند و بازار ساخت‌وساز و فروش ادوات موسیقی و همچنین فعالیت آموزشگاه‌های موسیقی نسبت به سال‌های گذشته رونق خوبی داشته است، بیست سال پیش اگر می‌گفتم شغل من آموزش موسیقی است شاید خیلی‌ها تعجب می‌کردند، اما امروز در تعدای از آموزشگاه‌ها به طور حرفه‌ای معلمان موسیقی در حال تدریس هستند و از این راه امرار معاش می‌کنند.

ولی صادقانه باید بگویم اکثر مردم ایران به صورت کلی شناخت و آگاهی بسیار کمی نسبت به موسیقی ایرانی دارند، برای مثال در کشور آذربایجان کسانی که حرفه غیرمرتبط با موسیقی دارند هم در حد خوبی می‌توانند موسیقی کشورشان را تحلیل و در موردش صحبت کنند و موزیسین و خواننده‌های‌ کشورشان را هم مورد ارزیابی قرار دهند، ولی در کشور ما به این صورت نیست و عامه مردم متاسفانه شناختی به موسیقی کشورمان ندارند.

البته دلیل این موضوع به دولت‌ مربوط می‌شود یعنی مدارس ما باید به حوزه موسیقی بیشتر توجه کنند و از کودکی به دانش‌آموزان در مدارس دولتی موسیقی آموزش داده شود و همینطور رسانه وظیفه دارد یک استراتژی درستی راجع به موسیقی در پیش بگیرد تا موسیقی ایرانی، موسیقی پاپ یا هر نوع موسیقی‌ خوب دیگری را به سمع مردم برساند که این کار هم متاسفانه به درستی انجام نمی‌شود و رواج موسیقی سخیف، سطح پایین و مبتذل در جامعه و عدم حمایت دولت از موسیقی ایرانی باعث این مساله شده که حال موسیقی خیلی خوب نباشد.

– موسیقی چه تاثیری می‌تواند در زندگی افراد داشته باشد؟

به نظر من مردم باید شعر بخوانند و آن را بشناسند؛ کتاب‌های خوب بخوانند و در کنارش موسیقی خوب هم گوش دهند، چون همه این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا باعث رشد و تعالی جایگاه موسیقی در بین مردم شود و فرهنگ به این صورت رشد کند.

هنر موسیقی نیز از جمله هنرهایی است که تاثیر بسزایی بر روان و مغر انسان‌ها دارد، برای مثال تاثیر آوازی که مادری به‌عنوان یک لالایی برای کودک خود می‌خواند، آوازی که کشاورزی در حال انجام کار می‌خواند، یا حتی تاثیر سرودهایی که برای رزمندگان عازم جنگ پخش می‌شد یا تاثیر موسیقی‌هایی که بعد از فتح و پیروزی‌ها خوانده می‌شد همگی نمایانگر این است که هنر موسیقی در زندگی افراد تاثیر روانی و عاطفی بسیار زیادی دارد و کسی نمی‌تواند این موضوع را انکار کند.

آیا موسیقی می‌تواند حامل پیام اجتماعی و یا سیاسی باشد؟

در موسیقی ایرانی کسی که یک اثر موسیقیایی را خلق می‌کند همواره قصد دارد که پیامی انسانی و معنوی و با پشتوانه فکری و فرهنگی را به نظم درآورد و معنا و مفهوم مورد نظر خودش را اعم از سیاسی، اجتماعی و غیره به این نحو به جهان انتقال دهد. به نظرم انتقال پیام یکی از کارکردهای مهم عرصه موسیقی است که می‌تواند به خوبی شکل بگیرد که در تمام ادوار نیز اهالی موسیقی، مواضع خودشان را در قالب آثارشان بیان کردند، برای مثال عارف قزوینی در تمام آثار خود پیام‌هایی را به مردم منتقل می‌کرد و به نظرم حتی موسیقی بی‌کلام هم می‌تواند حامل پیام و مضمونی باشد.

– وضعیت موسیقی در قزوین را چگونه می‌بینید؟

بخش اجرایی و تولیدی و بخش آموزش از جمله مباحثی است که در موسیقی شهر قزوین باید بیشتر به آن‌ها پرداخته شود و مشکلاتی که در عرصه موسیقی شهر قرار دارد باید توسط صاحب‌نظران مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد چون به نظر من جامعه موسیقیایی شهر قزوین با وجود هنرمندان توانمند و باسواد در مقایسه با شهرهای دیگر کشور ازجمله، اصفهان، شیراز، تبریز و غیره از لحاظ یکپارچگی متاسفانه سطح پایین‌تری دارد و دلایل این موضوع این است که روابط بر ضوابط ارجحیت دارد؛ بیشتر به حواشی پرداخته می‌شود تا به متن موسیقی و وجود چنددستگی هم می‌تواند عامل دیگر این موضوع باشد که به هرحال صدمه زیادی به کل موسیقی شهر می‌زند.

– و حرف آخرتان به عنوان یک هنرمند عرصه موسیقی؟

دوستان منتقدی که سواد توصیف و تحلیل آثاری دارند می‌توانند با نقد صحیح، به سطح کیفی موسیقی این شهر کمک کنند و به نظر من منتقدان دلسوز که فعالیت‌های هنرمندان را رصد، بررسی و راجع به آن‌ها صحبت می‌کنند، نیاز این شهر هستند. برای مثال بعد از اینکه کنسرتی به اتمام می‎رسد، اگر راجع به کیفیت صدا، کوک، سطح نوازندگان، قطعات ساخته شده و غیره صحبت شود تاثیر بسیاری بر سطح کیفی آن گروه موسیقی خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9286

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.