اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3
چرا بویین‌زهرا و آوج، سهمی از اقتصاد گردشگری ندارند

فرصت‌های بر باد رفته

  • کد خبر : 9283
  • 03 آگوست 2022 - 11:23
فرصت‌های بر باد رفته
صنعت گردشگری در استان، ناکارآمدتر از آن است که بتواند نقش مهمی در اقتصاد محلی در مناطق مختلف ایفا کند. اگر امروز بخش‌هایی از استان به‌ویژه شهر قزوین و الموت، به‌دلیل برجسته شدن آثار تاریخی، طبیعی و مذهبی خود، دارای گردشگرانی هر چند نه در تراز استان تاریخی قزوین هستند، اما در مناطقی از جمله بویین‌زهرا و آوج، صنعتی به نام گردشگری وجود خارجی ندارد؛ هر چند آثار قابل توجهی در این دو شهرستان در دسترس می‌باشند که تعدادی از آنها منحصر به‌فرد و یگانه هستند.

به گفته یک کارشناس حوزه گردشگری، قَرِه تپه، تپه گورستان و تپه سگزآباد که یافتههای باستانشناسان در این محوطههای تاریخی، آثار تمدنی شگرفی مربوط به هزار پنجم و ششم پیش از میلاد را نمایان کرده، به تنهایی کافی است تا در صورت ایجاد سایت موزهای متناسب، به مقصد شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

مسعود توکلی به «فروردین امروز» میگوید: اما متاسفانه هیچگونه اقدامی برای فراهم کردن زیرساختهای لازم بدینمنظور صورت نگرفته است و این مجموعه بینظیر در شمال شهر سگزآباد به امان خدا رها شده و فرصت و موقعیت منحصر بهفردی که میتواند شهرستان بویینزهرا را به محور مهمی در گردشگری استان تبدیل کند، به فراموشی سپرده شده است.

وی میافزاید: این در حالیاست که در شهرستانهای بویینزهرا و آوج، آثار تاریخی و طبیعی متعددی از جمله، برجهای دوگانه خرقان، غار قلعه کرد، تپه روستای خیارج، حمام و موزه روستای خوزنین، عمارت اربابی روستای یاریآباد، کاروانسراهای صفوی محمدآباد، آوج و هِجیب، چشمههای آب معدنی شهر آبگرم، پل صفوی محمدآباد و… وجود دارند که هر یک از آنها در صورت مرمت و احیا، از قابلیتهای بعضا بینظیر حوزه گردشگری در استان هستند، ولی سرمایهگذاری خاصی در این زمینه و همچنین ایجاد زیرساختهای مورد نیاز صورت نگرفته است.

نماینده مردم بویین‌زهرا و آوج در مجلس با تایید این موضوع  معتقد است: متأسفانه در سالیان اخیر عمده اعتبارات میراث فرهنگی به مرکز استان یعنی شهر قزوین اختصاص یافته و لازم است در این حوزه عدالت رعایت شود.

روح‌اله عباسپور با اشاره به ظرفیت‌های بکر گردشگری تاریخی و طبیعی آوج و بویین‌زهرا میگوید: این دو شهرستان با داشتن آثار تاریخی بالاترین ظرفیت را برای جذب گردشگر دارد، اما توجه لازم برای معرفی این آثار نشده است.

وی میافزاید: امروز فضای استان طوری است که وقتی یک بحث تاریخی در مرکز استان اتفاق می‌افتد، رسانه‌ها روی آن زوم می‌کنند، اما هیچ‌ رسانه‌ای نمی‌پرسد که چرا اثر تاریخی دوره صفویه یعنی کاروانسرای هِجیب با آن همه وسعت و زیبایی به محلی برای جذب گردشگر تبدیل نشده و چرا سرمایه‌گذاری برای احیای آن جذب نمی‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به قدمت ۹هزار ساله منطقه تاریخی سگزآباد، اضافه میکند: در گذشته بنا بر این بود که این سایت تاریخی به یک سایت‌- موزه تبدیل شود که متاسفانه روند اجرای این طرح کُند پیش رفته و کار خاصی در این حوزه انجام نشده است، به همین خاطر انتظار ما از وزارت میراث فرهنگی این است که چنین ظرفیت‌هایی که در دنیا کم‌نظیر است را رها نکند.

عباسپور با انتقاد از تمرکزگرایی و بی‌عدالتی‌های بودجه‌ای برای احیای آثار تاریخی در استان تصریح میکند: وقتی عمده اعتبارات میراث فرهنگی به مرکز استان اختصاص یافته و حق سایر شهرستان‌ها در این حوزه کمتر دیده میشود، قطعا اتفاقی به منظور به حرکت درآوردن چرخ صنعت گردشگری در بویین زهرا و آوج رخ نخواهد داد.

وی با بیان اینکه، استان قزوین می‌تواند با جذب گردشگر، بیکاری را به طور کامل ریشه‌کن کند، تاکید میکند: متاسفانه در بین صنعت، کشاورزی و گردشگری همیشه جذب سرمایه‌گذار در دو بخش صنعت و کشاورزی دنبال شده و کمتر به سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری که می‌تواند اقتصاد استان را متحول کند، بها داده شده است.

نماینده مردم بویینزهرا و آوج همچنین خاطرنشان میکند: با توجه به اینکه وزیر میراث فرهنگی در سفر اخیر رییس‌جمهوری به قزوین نیامد، انتظار داریم که به زودی شاهد حضور آقای ضرغامی در استان باشیم تا بتوانیم از نزدیک ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی را به ایشان نشان داده و در جهت اجرای طرح‌های تحول‌آفرین در حوزه گردشگری جنوب استان از توان وزارت‌ میراث فرهنگی کمک بگیریم.

با این همه، به نظر میرسد بهدلیل محدودیتهای اقتصادی دولت با حضور وزیر میراث فرهنگی در استان اتفاق خاصی نخواهد افتاد، مگر آنکه عزم استاندار و مسئولان استانی و محلی به تلاش برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بهمنظور سرمایهگذاری در صنعت گردشگری جنوب استان معطوف شود.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9283

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.