اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
اختلاف‌ها و استعفاهای اخیر، شهرداری قزوین را به کدام سو می‌برد

مدیریت شهری؛ تعامل یا تقابل!

  • کد خبر : 9205
  • 29 ژوئن 2022 - 9:55
مدیریت شهری؛ تعامل یا تقابل!
سیر شتابان رخدادها و تغییر و تحولات طی سه هفته گذشته در مدیریت شهری قزوین آنگونه است که کمتر اهل نظر و تحلیل‌گری، پیش از این اتفاق‌ها، آن‌ها را پیش‌بینی کرده بود. ورود استاندار به عملیات اجرایی شبانه شهرداری در حوزه باغستان سنتی قزوین و دستور دادستان به توقف این عملیات که با تخریب بخشی از باغستان و قلع و قمع ده‌ها درخت مُثمر همراه بود؛ تاکید رییس پارلمان محلی بر ادامه عملیات و نیز استعفای دو تن از معاونان مهدی صباغی شهردار در پی نشست پشت درهای بسته او با اعضای شورای شهر، از جمله این رخدادهای بی‌سابقه بود.

سخنان رسانهای‌شده استاندار به هنگام حضور او در محل عملیات شبانه عوامل شهرداری، گویای عمق اختلافات استانداری با شهرداری بود. محمدمهدی اعلایی در این سخنان که با بیانی نسبتا تند خطاب به معاون عمرانی شهردار ابراز شد، گفته است: «چرا دارید این کار را انجام می‌دهید؛ مگر خدای ناکرده دارید دزدی می‌کنید؟ شب، توی روز تعطیل، اینکه مردم بریزند و بگویند اینا دارند چه‌کار می‌کنند؛ دارند درخت‌ها را می‌بُرند. شما اگر می‌گویید کارتان درست است روز بیایید بِبُرید و بِبَرید. دادستان می‌گوید من دستور داده‌ام که نبرند. خود آقای دادستان الان به من زنگ زدند که دستور دادم نَبُرند. الان، سه ساعت سه تا کامیون [خاک و…] بردند و مردم فیلم از آن گرفتند… چرا این‌کار را کردید؟»

بخش دیگری از اظهارات نماینده عالی دولت در استان، ابعاد دیگری از این اختلافات را روشن می‌کند: «مگر ما حاشیه کم داریم؟ آقای شهردار چه‌کار دارد می‌کند؟ یک روز میدان را آن‌طور می‌کند، یک روز اینجا [باغستان] را این‌جوری می‌کند؛ یک روز خیابان امام و سبزه‌میدان را برمی‌دارد و… این روشِ اداره کردن شهر نیست که! ما را با مشکل مواجه می‌کنند و مردم را نگران می‌کنند. حالا توی شهر، کل مشکلات حل شده و فقط مانده همین دو سه تا کاری که حاشیه‌زاست؟ بروید کارهای روی زمین مانده و وضعیتی که در شهر هست را درست کنید؛ این چه کاری است شما دارید می‌کنید؟»

* از واکنش تند استاندار تا سکوت شهردار

گرچه واکنش تند اعلایی به اقدام شهرداری برای آغاز دوباره عملیات اجرایی احداث ادامه پل امام رضا(ع) از دلِ باغستان قزوین که از سال۱۳۹۷ با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی متوقف شده است، پس از سه هفته تاکنون از سوی شهردار بی‌پاسخ مانده، اما رییس پارلمان محلی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تاکید کرده است: «سکوت ما در شرایط فعلی برای این امر است که نمی‌خواهیم در شرایطی غوغاسالارانه و هوچی‌گری یک عده، تشنج را بیشتر کنیم.» فرج‌اله فصیحی‌رامندی همچنین گفته است: «اگر در حین اجرا جریان‌سازی می‌شود و برخی مسئولین نیز تحت تأثیر این جو قرار می‌گیرند، خوشایند نیست.»

آنچه در باغستان رخ داد و به قلع‌وقمع درختان و تخریب عرصه این مجموعه انجامید، به تریبون نماز جمعه نیز کشیده شد. امام جمعه قزوین در واکنش به تقابل مسئولان استان با یکدیگر با تاکید بر ضرورت حفظ باغستان هزارساله، می‌گوید: «اما اگر دیدیم ولو باغستان قزوین بهانه‌ای به دست رسانه‌های بیگانه و دشمنان مکار این مملکت قرار گرفت و کاری کردند مسئولان مقابل هم قرار بگیرند، باید حواسمان را جمع کنیم که این موضوع چیز دیگری است و پشت صحنه دارد و فریب دشمنان را هیچ کجا نخوریم؛ البته هیچ‌وقت چنین نمی‌شود که مسئولان با فرهنگ و با ایمان استان ما روبه‌روی هم قرار بگیرند.»

منابع مطلع، ریشه اختلافات استانداری با شهرداری یا شهرداری با استانداری را در عوامل متعددی چون؛ ایراد قانونی اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری به برخی از انتصاب‌های سردار صباغی از جمله انتصاب سه‌تن از معاونان شهردار، عدم ارتباط و عامل موثر شهردار با استاندار یا مجموعه استانداری، اقدامات حاشیه‌‌ساز شهرداری در سطح شهر به ‌ویژه تاکید بر احداث خیابان انصاری شرقی با تخریب بخشی از محله تاریخی بلاغی، تخریب یادمان سبزه‌میدان، تخریب بخشی از باغستان با هدف احداث ادامه پل امام رضا (که هر سه واکنش‌‌های بسیاری را در افکار عمومی برانگیخت) و… می‌دانند.

با این همه، پنج روز پس از آنکه استاندار واکنش نسبتا تندی به اقدام شهرداری در عملیات شبانه تخریب باغستان نشان داد، اعضای شورای شهر به دیدار اعلایی رفتند. در خبری که سایت استانداری از این دیدار منتشر کرده، آمده است: «اعضای شورای اسلامی شهر قزوین با محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار که با حضور رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار شد، موضوعات و مسائل مختلف مدیریت شهری مورد بحث‌وبررسی قرار گرفت.»

گرچه روابط‌عمومی استانداری اشاره‌ای به مسایل مطرح شده در این دیدار که شهردار قزوین مهم‌ترین غایب آن بود، نکرده اما منابع مطلع می‌گویند: محور مباحث این جلسه، اختلافات فی‌مابین مدیریت شهری و استانداری به‌ویژه در مورد انتصابات و پروژه‌های حاشیه‌سازی چون پل امام رضا و سبزه‌میدان بوده است.

* استعفای معاونان شهردار با کدام هدف؟

بازخورد این جلسه را باید در نشست پشت درهای بسته اعضای شورای شهر با شهردار قزوین جستجو کرد. نشستی که فرجام آن، استعفای معاونان فرهنگی و اقتصادی و مالی شهردار از سمت‌های خود بود. انتصاب این دو و نیز برخی دیگر از مسئولان شهرداری در ماه‌های اخیر از سوی استانداری و نهادهای نظارتی مورد ایراد قانونی قرار گرفته بود، اما به‌نظر می‌رسد توافق‌های در پرده‌ی شهردار با اعضای شورای شهر که اولین ظهور و بروز خود را در استعفای «محمد محمودی‌کلایه» و «مهدی براتی‌اصل» نشان داد، متاثر از تلاش صباغی برای حل‌وفصل اختلاف با برخی از اعضای شورا دارد که در دو سه ماه اخیر منتقد این انتصاب‌ها و نیز عملکرد منصوبان شهردار بودند.

فرازی از استعفای حجت‌الاسلام محمودی‌کلایه خطاب به صباغی، گویای همین نکته است: «از نخستین روزهایی که ماموریت معاونت فرهنگی شهردار و ریاست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری را به این حقیر محول فرمودید، هدف عالی‌وغایی سازمان را تالیف و توجه قلوب به حقیقت و باطن دین در این عصر انتظار اعلام کردم؛ به این امید که عطر مهربانی، یکرنگی، عدالت و صداقت رایحه ماندگار روزگار خدمت ما باشد.

پوشیده نبود که لازمه  این رویداد عبور از بدعت‌ها، عادت‌ها و حرکت به سمت اصلاح فرآیندها و ساختارها خواهد بود. حرکتی مصلحانه از فرودگاه قوم‌گرایی و طایفه‌گرایی به فرازگاه مردم‌داری و شهروندمداری. اما پس از گذشت یک نیم‌سال از آن عهد، آشکار شده است که انتظار تحقق آن هدف تنها منوط به یک انتخاب اصیل و اساسی‌ست. انتخاب هویتی دقیق برای خانواده بزرگ ما؛ «شهرداری یا شورا داری؟» حقیقت تلخی که ذائقه همه دلسوزان شهر را می‌آزارد.

اینک که شرط ملازمت برخی موثرین و متوقعین، با نهاد شهرداری متوقف به عدم حضور بنده در این سازمان شده است به‌منظور تسهیل در گردش امور شهر و شهردار محترم و حفظ منفعت عامه، ضمن قدردانی از اعتماد آن مجاهد عزیز و اعلام اعتذار به ساحت بلند مردم نجیب و شریف شهرم، رخصت طلبیده و با استیذان از جنابعالی از حضور در سازمان معذور و مرخص می‌شوم.»

اینکه استعفای دو تن از معاونان شهردار، نقطه‌ی آغاز حرکت صباغی به سمت حل اختلافات خود با برخی از اعضای شورای شهر و نیز تعامل با استانداری است یا این اقدام، ناشی از تلاش او برای ایجاد وحدت در درون مدیریت شهری با هدف اجرای پروژه‌های مورد مخالفت استانداری است، مشخص نیست، اما طی یکی دو ماه آینده محرز خواهد شد که توافق‌ صباغی با اعضای پارلمان محلی، کدام سمت‌وسو را نشانه رفته است!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9205

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.