اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2
این روزها در بازار آشفته چه خبر است؟

اختلال عرضه؛ بهانه‌ی گرانی

  • کد خبر : 9209
  • 29 ژوئن 2022 - 14:23
اختلال عرضه؛ بهانه‌ی گرانی
«گزارش‌های متعددی به ما رسیده که عاملین توزیع عمده روغن موتور، سهمیه استان قزوین را به استان‌های دیگر منتقل کرده‌اند که همین امر موجب کمبود این کالا و ایجاد بازار سیاه شده است.» این سخنان بُرشی از اظهارات عباس کاظمی فرماندار قزوین است که گویای کمبود روغن موتور در قزوین و نگرانی از ایجاد بازار سیاه و گرانی انواع روغن در بازار است.

در حالی که مسئولان از انتقال سهمیه روغن موتور قزوین به استان‌های دیگر توسط عاملین توزیع می‌گویند و این اقدام را سبب کمبود و گرانی آن در استان می‌دانند؛ منابع مطلع معتقدند کمبود انواع روغن موتور تولیدی شرکت‌های دولتی یا تحت پوشش نهادهای دولتی در بازار، ناشی از کاهش تولید پالایشگاه‌ها برای موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت آن است.

آنگونه که «تسنیم» گزارش داده، چهار شرکت بزرگ تولیدکننده روغن در کشور، شایعه افزایش ۸۰‌درصدی قیمت‌ها را در بازار مطرح و همزمان عرضه خود را متوقف کرده‌اند؛ همین موضوع باعث شده تا خرید و فروش روغن در بازار دچار مشکل شود و حتی آن دسته از فروشندگانی که در مغازه‌های خود روغن‌موتور دارند آن را دپو کرده و حاضر به فروش آن‌ها نیستند.

به اعتقاد فروشندگان روغن‌موتور، اگر قرار بر افزایش قیمت است مراجع مربوطه به‌صورت رسمی اعلام کنند؛ چراکه اخبار ضد و نقیض در مورد افزایش قیمت‌ها بازار را متشنج کرده و خریداران را در بلاتکلیفی قرار خواهد داد. از آن‌طرف تولیدکنندگان نیز از فضای متشنج بازار سوءاستفاده کرده و حاضر به عرضه روغن نیستند.

یک کارشناس اقتصادی بر این باور است که، آنچه این روزها در بازار آشفته روغن‌موتور مشاهده می‌شود و باعث شده تا قیمت تعویض روغن خودرو در قزوین به دو برابر قیمت قبل افزایش یابد، تنها یک نمونه از خرواری که در این سال‌ها اتفاق افتاده است.

امیر رسالتی با بیان اینکه، در دو سه دهه اخیر، کمبود عرضه کالاهای مورد نیاز مردم در بازار، نشانگر تلاش تولیدکنندگان برای افزایش قیمت کالاهای خود از طریق تحت فشار قرار دادن دولت با کاهش تولید و عرضه آن است؛ به «فروردین امروز» می‌گوید: اما اینکه مسئولان کمبود توزیع روغن در قزوین را ناشی از انتقال سهمیه استان ما به دیگر استان‌ها می‌دانند، نشان می‌دهد ابعاد پشت پرده کمبود تصنعی روغن‌موتور در بازار برای آن‌ها روشن نیست و صرفا، علت‌های ثانوی موضوع را می‌بینند نه علت اصلی را.

او می‌افزاید: امروز در بازار قزوین، شکر هم با مشکل توزیع روبه‌روست و به‌سادگی قابل تهیه نیست؛ آن هم در حالی که قیمت این ماده غذایی افزایش هم یافته است، اما میزان تولید شکر کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد و از این رو، این احتمال که در آینده نزدیک بار دیگر شاهد افزایش قیمت شکر باشیم تا مشکل عرضه با افزایش تولید رفع شود، دور از انتظار نیست.

وضعیت کمبود برخی کالاهای مورد نیاز مردم در بازار در حالی است که همچنان قیمت انواع کالاها و خدمات رو به افزایش است و بازار دچار تلاطم بی‌سابقه در پی اقدام دولت در حذف ارز ترجیحی شده است. وضعیتی که نه فقط سفره معیشت مردم را کوچک‌تر از گذشته کرده و باعث حذف برخی از اقلام مورد نیاز سبد مصرفی آنان شده است که، نگرانی بسیاری از مردم را از چگونگی تامین نیازهای روزانه خود برانگیخته است.

به گزارش «ایسنا»، طی هفته‌های اخیر برنج و حبوبات در بازار قزوین به شدت با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. این حجم از افزایش قیمت برنج و حبوبات به عنوان اساسی‌ترین کالاهایی که خانواده‌ها عموماً یک وعده غذایی از آن‌ها استفاده می‌کنند، نگران‌کننده است. به نحوی که قیمت برنج مرغوب ایرانی این روزها به ۱۴۰هزار تومان رسیده است، و به همین دلیل اغلب مردم به خرید برنج‌های خارجی یا برنج‌های نیم‌دانه روی آورده‌اند.

براساس این تغییرات که تنها در چند هفته اخیر اتفاق افتاده، قیمت انواع برنج‌ که پیش از این ۷۵ تا ۸۰هزار تومان بودند به ۱۲۵ تا ۱۴۰هزار تومان رسیده‌اند، لوبیا قرمز که پیش از این ۳۰ تا ۳۵هزار تومان بود اکنون به ۴۸ تا ۵۰هزار تومان رسیده است، لوبیا چیتی که پیش از این ۵۰هزار تومان بود به ۷۰ تا ۷۵هزار تومان رسیده است.

قرار بود با حذف ارز ترجیحی و تغییر یارانه‌ها، تنها قیمت چهار قلم کالا تغییر پیدا کند، اما اکنون قیمت تمامی کالاها و خدمات تغییرات باورنکردنی یافته و اغلب خانواده‌ها برای گذران امور روزمره خود با مشکل مواجه شده‌اند.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9209

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.