اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3
فعالان سیاسی از کامیابی‌ها و ناکامی‌های دولت رییسی می‌گویند

فرجامِ یک انتخاب

  • کد خبر : 9181
  • 28 ژوئن 2022 - 11:44
فرجامِ یک انتخاب
یک‌سال پس از پیروزی سید ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری که با پایین‌ترین میزان مشارکت واجدین رای و بالاترین میزان رای‌های باطله در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری اتفاق افتاد، طرفدارانش از گام‌های بزرگ او در طول 10ماه گذشته برای مقابله با فساد و تلاش برای اصلاح جسورانه وضعیت اقتصادی می‌گویند و منتقدانش، از روزمرگی و بی‌برنامگی دولت و گرفتارشدن ملت در شرایط سخت تورمی و بیداد گرانی و سختی بی‌سابقه معیشتی!

برای اطلاع از نگاه و نظر فعالان سیاسی استان درباره کامیابی‌ها و ناکامی‌های دولت رییسی در این مدت، با سید عبدالعظیم موسوی، سید جعفر شهاب‌زاده و احمد خورگامی به گفت‌وگو نشستیم. گفت‌وگویی که البته می‌توانست زوایای مختلفی را در بر گرفته و فعالان سیاسی بیشتری را شامل شود، اما فضای محدود این صفحه، امکان بیشتری را فراهم نکرد.

دولت تکلیف خودش را با برجام روشن کند

سید عبدالعظیم موسوی نخستین فعال سیاسی استان بود که با او درباره موفقیت‌ها و ناکارآمدی‌های دولت رییسی گفت‌وگو کردیم. او به «فروردین امروز» می‌گوید: از توفیقات دولت آقای رییسی این است که دولت و حاکمیت یکدست شده‌اند و دیگر کسی چوب لای چرخ دولت نمی‌گذارد. قبلا دولت هر کاری می‌کرد مخالفانش حتی در درون حاکمیت برای این که اثبات کنند آن دولت، ضعیف و ناتوان است، با این تحلیل که مردم دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند، پس دولت کارآمدی لازم را ندارد، اما در این دولت خوشبختانه این مسائل نیست و مجموعه حاکمیت یکدست شده و این توفیقی برای دولت سیزدهم است.

او می‌افزاید: از دیگر توفیقات دولت آقای رییسی پایان بردن واکیسناسیون کرونا بود. در دولت گذشته وزیر بهداشت کاری به کار دولت نداشت و پیشرفت خوبی هم در زمینه واکیسناسیون نداشتیم. طب سنتی را در برابر طب نوین علم کرده بودند و علی‌رغم این که روش دولت آقای روحانی این نبود، اما وزیر بهداشت سابق به آن صورت عمل کرد. اما خوشبختانه وزیر بهداشت دولت آقای رییسی نسبت به دولت قبلی بهتر عمل کرد؛ گرچه زمینه تهیه و خرید واکسن در دولت قبلی فراهم آمده بود، ولی این‌ها توانستند واکسیناسیون را به انجام برسانند.

مدیر مسئول روزنامه ولایت اضافه می‌کند: در رابطه با جراحی اقتصادی نیز، این اقدام علی‌القاعده باید انجام می‌شد چه در دولت روحانی چه در دولت رییسی، اما پیش از موضوع جراحی اقتصادی، باید تکلیف خودمان را با برجام روشن کنیم؛ یا باید برجام را بپذیریم یا از آن خارج شویم. طبیعتا اگر بپذیریم، تازه ممکن است مذاکرات هسته‌ای خوب پیش برود و وضعیت بهتر شود، اما اگر نپذیریم، چه دولت آقای روحانی باشد و چه دولت آقای رییسی، شما نمی‌توانید با فروش ۴تا کشتی نفت، اقتصاد جامعه را اداره کنید.

او در ادامه، در خصوص نقاط ضعف دولت آقای رییسی هم عنوان می‌کند: این دولت، با جامعه علمی مورد پذیرش دنیا فاصله گرفته است و بیشتر مسئولان آن را دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) تشکیل می‌دهند که در مقابل دانشگاه‌های تهران و علامه، از رتبه علمی پایین‌تری برخوردار است. آقای عبدالملکی وزیر سابق کار، نمونه‌ای از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) است که سخنان و اقداماتش مبنای علمی نداشت و نتیجه آن سروصدای بازنشستگان، بحث حقوق کارگران و… شد و آخر هم مجبور به استعفا گردید؛ اتفاقی که در وزارت صمت هم تکرار خواهد شد.

این فعال سیاسی با اشاره به نتیجه‌بخش نبودن سفرها و بازدیدهای رییس‌جمهور، ادامه می‌دهد: پزشکی که قصد دارد مریض خود را مداوا کند باید پیش از طبابت، علم لازم را بدین منظور فرا گرفته باشد و به عبارتی، هر کسی که می‌خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود باید پیش از آن اطلاعات لازم را از جامعه داشته باشد و چنانچه به این مسئولیت رسید، براساس آن اطلاعات، اقدام به حل مشکلات کند.

موسوی تصریح می‌کند: آقای رییسی را فرد مخلصی می‌دانم، اما ایشان همه سوابق کاری‌اش در دستگاه قضائی بوده و این طور نیست که اگر توان مدیریتی داشته باشی، برای همه حوزه‌ها کافی است؛ همچنان که کاندیداهای دیگری هم مثل آقایان رضایی و زاکانی در دوره انتخابات صحبت‌هایی کردند که نه توانستند عملی کنند و نه عملی شدنی بود و فقط توقعات مردم را بالا بردند.

او همچنین خاطرنشان می‌کند: در عین حال معتقدم دولت رییسی، دولت جمهوری اسلامی ایران است و نباید تضعیف شود، اما با توجه به نقاط ضعف این دولت، کارشناسان باید آن را تقویت کنند تا برنامه‌های خود از جمله اصلاحات اقتصادی را به خوبی پشت سر بگذارند.

اقدام غیرکارشناسانه در افزایش حقوق کارگران

احمد خورگامی، دیگر فعال سیاسی استان نیز در گفت‌وگو با «فروردین امروز» به بیان نقاط قوت و ضعف دولت سیزدهم پرداخت. او می‌گوید: مهم‌ترین نقطه قوت دولت آقای رییسی، بحث ارتباطات بین‌المللی این دولت است؛ به عبارتی تلاش دولت برای توسعه ارتباطات سیاسی و اقتصادی در حوزه بین‌المللی است. این موضوع اثر خود را در ابتدای شروع دولت تا به حال گذاشته است. بحث واردات واکسن و رفع مشکل کرونا، یکی از همین اثرات ارتباطات حسنه بین‌المللی در رفع مشکلات و دور زدن تحریم‌ها بود که باید از آن به عنوان مهم‌ترین نقطه قوت دولت سیزدهم نام برد.

این فعال سیاسی اصولگرا می‌افزاید: مساله دیگر که آن را از دیگر نقاط قوت دولت می‌دانم، جسارت در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌هاست؛ شاید هیچ دولتی حاضر نباشد در دوره اول خودش اقدام به چنین کاری کند، چون احتمال افزایش تورم داده می‌شود.

خورگامی اضافه می‌کند: اما مشکلاتی که پرداخت یارانه‌ها به آن صورت ایجاد کرده بود محصولات تولیدی کشور ما با قیمت پایین به بیشتر کشورهای همسایه صادر یا قاچاق می‌شد، که با آزادسازی قیمت‌ها، یارانه‌هایی که پیش از آن به واردکننده داده می‌شد از این پس به مصرف‌کننده پرداخت می‌شود.

او با بیان اینکه، پیش از این، ارز ترجیحی به افراد خاصی داده می‌شد و این مساله موجب رانت شده بود، تصریح می‌کند: هر چند حذف ارز ترجیحی قطعا اثرات تورمی دارد اما آقای رییسی از آبروی خود مایه گذاشت تا بتواند این مشکل را به صورت اساسی حل کند.

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی استان در پاسخ به این سوال که نقاط ضعف دولت رییسی را در چه می‌بینید؛ تاکید می‌کند: همه دولت‌ها هم نقاط قوت و هم ضعف دارند و بالطبع آقای رییسی و تیم ایشان هم ضعف‌هایی داشته و دارند. به طور مشخص، اقدام ناپخته و غیرکارشناسی وزارت کار در دوره عبدالمللکی در خصوص افزایش ۵۷درصدی حقوق کارگران، یک ضعف بود.

خورگامی همچنین خاطرنشان می‌کند: زمانی که حقوق کارگران ۵۷درصد افزایش پیدا کرد، انتظارات تورمی و افزایش قیمت را در پی داشت و منجر به اعتراضاتی شد. این اشتباه را دولت با جسارتی که داشت اصلاح کرد و با وزیری که مرتکب اشتباه شده بود قطع همکاری کرد. البته باید فرصت بدهیم تا اقدامات خوب دولت رقم خورده و به نتیجه برسد.

خرابکاری جناح مقابل علیه دولت رییسی!

سید جعفر شهاب‌زاده دیگر فعال سیاسی اصولگرا هم درباره موضوع گزارش به «فروردین امروز» می‌گوید: خرابکاری‌های دولت گذشته به ویژه در ماه‌های آخر، از جمله افزایش حقوق کارکنان بدون تامین منابع درآمدی و رها کردن اوضاع اقتصادی مملکت، سبب شد مشکلاتی برای دولت حاضر باقی بماند.

او می‌افزاید: عدم اهتمام به وصول طلب‌ دولت از بدهکاران در دولت روحانی، مزید بر مشکلات بر زمین مانده بود که خوشبختانه دولت فعلی توانست این موضوع را حل کرده و همچنین بدهی‌های معوق را بپردازد. ضمن اینکه دیگر موفقیت‌ دولت آقای رییسی، پایان دادن به واکسیناسیون ملت و مهار بیماری کرونا بود.

این فعال سیاسی اضافه می‌کند: پیوستن به گروه شانگهای، کم‌کردن فشار تحریم‌ها، گسترش همکاری‌ها و مبادلات اقتصادی با همسایگان و حذف ارز ترجیحی که دست‌وپای دولت را بسته بود، از دیگر موفقیت‌های دولت آقای رییسی است.

شهاب‌زاده، اقدام دولت سیزدهم در آنچه جراحی اقتصادی خوانده شده، را کار بسیار سنگین و طاقت‌فرسایی دانسته و در عین حال مدعی می‌شود: خیلی از دست‌اندرکاران دولت سابق در منافع رانت حاصل از تفاوت قیمت‌ها و زدوبندهای پشت‌پرده دست داشتند، برهمین اساس علیه اصلاحات اقتصادی دولت شروع به سیاه‌نمایی کرده‌اند؛ هر چند دولت هم با تاخیر در انتصابات به طرف مقابل، فرصت خرابکاری داده است.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9181

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.