اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4
حذف شتاب‌زده ارز ترجیحی چه پیامدهایی دارد

چکاندن ماشه مرگ!

  • کد خبر : 9071
  • 16 می 2022 - 13:28
چکاندن ماشه مرگ!
«اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی به وارد کننده و واردات به معنای چکاندن ماشه مرگ بر شقیقه تولید بود.» این جمله، بخشی از گزارش توصیفی خبرنگار اقتصادی یک روزنامه یا رسانه برخط مجازی نیست؛ بلکه بُرشی از سخنان محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین در توجیه تصمیم دولت رییسی در حذف ارز ترجیحی است. او در جلسه قرارگاه امنیت غذایی استان با بیان اینکه به طور قطع اصلاح این فرآیند دارای دشواری‌هایی هم خواهد بود، می‌گوید: «دولت سیزدهم در ابتدای استقرار خود این ریسک را پذیرفته و برای اینکه یک اصلاح اساسی در نظام اقتصادی کشور رقم بخورد آبروی خود را به شکل جهادی به میان گذاشته و ان‌شاءا... این اقدام مهم و مفید به نتیجه مطلوب مردم هم خواهد رسید.»

نماینده عالی دولت در استان افزوده است: «اگر شکل غیرموثر و غیرحرفه‌ای پراخت یارانه‌ها که با یک بی‌تدبیری محض در زمان ارز ۴۲۰۰تومانی اتفاق افتاد اصلاح شود، شاهد برکات قابل توجهی در نظام تولید و مصرف به ویژه برای قشر محروم جامعه و کاهش فاصله طبقاتی خواهیم بود.»

اعلایی با انتقاد شدید از آنچه که او آن را «اختصاص ارز ترجیحی به واردات غذای سگ و گربه در دولت روحانی» خواند؛ اضافه می‌کند: «ارز ۴۲۰۰تومانی، میلیاردها دلار ثروت ملت را به تاراج برد و ثروت ملت برای مواردی از قبیل  واردات غذای سگ و گربه و کالاهای غیر ضروری هزینه شد و با واردات بی‌رویه تولید توجیه خود را به ویژه در بخش کشاورزی از دست داد.»

او همچنین خاطرنشان کرده است: «اگر شکل غیرموثر و غیرحرفه‌ای پراخت یارانه‌ها که با یک بی‌تدبیری محض در زمان ارز ۴۲۰۰تومانی اتفاق افتاد اصلاح شود، شاهد برکات قابل توجهی در نظام تولید و مصرف به ویژه برای قشر محروم جامعه و کاهش فاصله طبقاتی خواهیم بود.»

یک کارشناس اقتصادی اما، نگاه دیگری به موضوع حذف شتاب‌زده ارز ترجیحی توسط دولت رییسی دارد. سید علی سادات‌رسول در این باره به «فروردین امروز» می‌گوید: تورمی که در نتیجه حذف ارز ترجیحی به وجود می‌آید، فراتر از مواد غذایی خواهد بود و اگر دولت تصمیم به حذف این ارز داشت باید ابتدا بستر لازم بدین منظور را فراهم می‌کرد و پس از پرداخت یارانه به مردم، آن را اجرایی می‌کرد تا اثرات آن بر زندگی مردم کاهش یابد؛ نه این‌که با حذف ارز ترجیحی و تاثیرات منفی اقتصادی بر معیشت مردم، تازه یادش بیفتد که باید ابتدا یارانه می‌پرداخت یا سیستم کالا برگ الکترونیکی را طراحی می‌کرد.

او می‌افزاید: دولت نمی‌تواند با حذف ارز ترجیحی، گرانی‌های ناشی از آزادسازی قیمت‌ها را تنها در چند قلم خاص محدود کند که موج این اقدام، قطعا بر سایر نیازهای عمومی خانوارها تاثیر خواهد گذاشت و بُحران تورم و گرانی را در جامعه سبب خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: در اینکه پس از حذف کامل ارز ترجیحی، نرخ تورم افزایش می‌یابد، کسی نمی‌تواند تردید کند. این یک موضوع ساده حسابداری است و قطعاً با افزایش نرخ نهاده‌ها، قیمت محصول نهایی هم بالا می‌رود. افرادی که تورم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی را انکار می‌کنند، در واقع مدعی می‌شوند که دو ضرب در دو به عدد چهار نمی‌رسد.

سادات‌رسول اضافه می‌کند: در روزهای گذشته در نتیجه تصمیم دولت در گران کردن نرخ آرد، بازار دچار تلاطم شد و شاهد هجوم مردم برای خرید ماکارونی، روغن و مواد غذایی اولیه خود به فروشگاه‌ها بودیم. این وضعیت حتی در ساعت کاری نانوایی‌ها و ایجاد ازدحام در آنها تاثیر گذاشت.

او با بیان اینکه، براساس ارزیابی‌های اولیه، اثر حذف ارز ۴۲۰۰تومانی بر تورم مواد غذایی حدود ۷۰درصد پیش‌بینی شده و نرخ تورم کالاهای اساسی نیز به بالاتر از نرخ تورم۴۰ تا ۵۰درصدی موجود خواهد ‌رسید؛ تاکید می‌کند: اینکه در جلسه اخیر قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی، نرخ مرغ، تخم‌مرغ، روغن خوراکی و انواع لبنیات مصرفی مردم بیش از ۱۰۰درصد افزایش یافته، نشان می‌دهد بر خلاف پیش‌بینی‌های اولیه، تاثیرات تورمی حذف شتاب‌زده ارز ترجیحی بر مواد عذایی، فراتر از ۷۰درصد خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی همچنین خاطرنشان می‌کند: در اینکه ارز ۴۲۰۰تومانی موجب رانت شده و فسادزاست، شکی وجود ندارد، همچنان‌که کسی در ضرورت یکسان‌سازی نرخ ارز، تردید ندارد، اما این اقدام با تصمیمات مطالعه نشده و خلق‌الساعه ممکن نخواهد شد و به‌رغم نظر استاندار قزوین معتقدم این‌گونه اقدامات، به معنای چکاندن ماشه ناامیدی بر جان  و روح مردمی است که این روزها سفره معیشت آن‌ها از هر زمان دیگری کوچک‌تر شده است.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9071

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.