اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3
در گفت و گو با مدیرعامل ترافیک شهرداری قزوین بررسی شد

هسته مرکزی و گره‌ی ناگشوده ترافیک

  • کد خبر : 9026
  • 21 آوریل 2022 - 15:10
هسته مرکزی و گره‌ی ناگشوده ترافیک
یکی از معضلات کلان شهرها و شهرهای در حال توسعه، مساله درهم تنیدگی و گره‌های کور ترافیکی است. ترافیک یک موضوع روزانه و همیشگی برای شهروندان است، اما نابسامانی آن، علاوه بر اتلاف زمان و افزایش مصرف سوخت، اعصاب و روح و روان شهروندان را به چالش می‌کشد. در شهر قزوین هم به دلیل این که بسیاری از آثار تاریخی در مرکز شهر است و خیابان‌های این محدوده به لحاظ عرض کم و قرار گرفتن بازار و واحدهای صنفی، از کشش کمتری برای عبور و مرور پُرحجم خودروها برخوردار است، وضعیت نابسامان ترافیک، نمود بیشتری پیدا می‌کند.

به ویژه آنکه در سال‌های اخیر با مسدود شدن یکی از ضلع‌های سبزه‌میدان به عنوان پیاده‌راه فرهنگی، ترافیک به خیابان‌های اطراف بیشتر شده و در نتیجه با افزایش گره‌های کور ترافیکی، این وضعیت سبب نارضایتی شهروندان گردیده است.

 برای اطلاع از اقدامات مدیریت شهری برای مدیریت ترافیک در هسته مرکزی شهر، با سعید جهانگیری مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت وگو کردیم. او با اشاره به وضعیت ترافیک در هسته مرکزی شهر به «فروردین امروز» می‌گوید: هسته مرکزی شهرها معمولاً پرترافیک بوده و ترافیک روانی ندارند که قزوین هم از این قضیه مستثنی نیست. در قزوین به دلیل این که بافت تاریخی و سنتی شهر، مراکز خرید، بازار، مراکز پزشکی و مراکز تجاری داخل هسته مرکزی شهر هستند؛ معمولاً ما این ناحیه را شلوغ و پرترافیک می‌بینیم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین می‌افزاید: امسال با بازشدن مدارس خودروهای تک‌سرنشین برای استفاده بیشتر شده‌اند و ما مشکل سرویس مدارس را داریم؛ چون آنها آمادگی لازم برای بازشدن مدارس را نداشتند و الان سرویس مدارس به صورت کامل خدمات ارایه نمی‌دهند. به خاطر همین بیشتر خودروهای شخصی شهروندان برای انتقال دانش آموزان خود به صورت تک‌سرنشین در شهر تردد می‌کنند.

ضعف در فرهنگ استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی

جهانگیری با بیان اینکه، یکی از موضوعات مهم در این حوزه بحث فرهنگ‌سازی است که در ساعات پیک، شهروندان بیشتر از خودروهای حمل و نقل عمومی استفاده کنند و همچنین باید فرهنگ استفاده از دوچرخه و موتورسیکلت نهادینه شده و شهروندان تشویق به پیاده‌روی شوند، اما متاسفانه در فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی ضعیف هستیم و همه دوست دارند که با خودروی شخصی به هسته مرکزی شهر حتی جلوی مغازه‌ای که می‌خواهند خرید کنند؛ یا کاری انجام دهند؛ مراجعه کنند.

او اضافه می‌کند: البته تاکنون اقدامات خوبی در حوزه فرهنگ‌سازی صورت گرفته، گرچه مقداری از این فعالیت‌ها به خاطر کرونا کمتر شد، ولی مردم باید تشویق شوند که از تاکسی، اتوبوس و دوچرخه بیشتر استفاده کنند.

این مسئول تصریح می‌کند: ما برای دوچرخه‌سواری شهروندان اقدامات خوبی را انجام دادیم که از سال۹۷ این اقدامات زیربنایی شد. حدود ۷۰کیلومتر باید مسیر دوچرخه‌سواری تا پایان سال۱۴۰۱ داشته باشیم که حدود ۸۰درصد آن انجام شده و حدود ۲۰کیلومتر از آن ایمن است. یعنی با نرده فلزی یا با جدول جدا شده است. در حوزه اتوبوسرانی هم اتوبوس‌های نو خریداری شده‌اند؛ ناوگان تاکسیرانی ما هم در واقع بهتر شده است.

جهانگیری در مورد ساخت پارکینگ در هسته مرکزی شهر نیز عنوان می‌کند: وقتی ما تقاضا داریم که شهروندان در ساعت‌های پیک با خودروهای شخصی کمتر به هسته مرکزی شهر ورود کنند؛ باید یک سری اقداماتی نیز در این حوزه داشته باشیم. در مرکز شهر، شهرداری چندین پارکینگ احداث کرده اما در اطراف هسته مرکزی شهر پارکینگ‌های عمومی ما کافی نیستند. هم باید شهرداری در ساخت پارکینگ اقدامات بهتری داشته باشد و هم بخش خصوصی باید از زمین‌های بلااستفاده و گاراژهای خالی برای ساخت پارکینگ استفاده کنند.

او در ادامه تاکید می‌کند: از پروژه‌های در دست اقدام شهرداری که می‌تواند در مدیریت ترافیک شهر موثر باشد، کمربندی شرق است که پیشرفت فیزیکی ۸۰درصدی دارد. با تکمیل کمربندی شرق، ترافیک بلوار شهید سلیمانی و بلوار شهید لشکری مدیریت و کنترل می‌شود و این ترافیک به حجم تردد خودروهای داخل شهر اضافه نمی‌شود.

اجرای طرح جامع ترافیک از سال جاری

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین ادامه می‌دهد: از اقدامات خوب دیگری که در دو سال گذشته توسط شهرداری برای مدیریت ترافیک هسته مرکزی و جنوب شهر انجام شده، احداث کمربندی نسیم شمال است. در حال حاضر با احداث سه فاز از این کمربندی، بهسازی خوبی اتفاق افتاده و به عرض مسیر هم اضافه شده است. به ویژه ترافیکی که در روزهای پنجشنبه و جمعه برای زیارت اهل قبور داشتیم؛ مدیریت شده و نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری داریم.

جهانگیری با اشاره به طرح جامع حمل و نقل ترافیک شهر قزوین، یادآور می‌شود: در هسته مرکزی شهر در ساعت‌های پیک ترافیک باید محدودیت‌هایی برای عبور خودروهای شخصی قائل شد. در اسفندماه سال گذشته در جلسه‌ی شورای ترافیک استان مقرر شد تا جزئیات این طرح از قبیل محدوده و ساعات محدودیت در جلسات آتی شورای ترافیک استان مطرح و مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

او می‌افزاید: این یک طرح جامع و کامل است که چنانچه مطالعات خوبی روی آن انجام و به درستی اجرا شود؛ بخش مهمی از ترافیک هسته مرکزی شهر را می‌توان مدیریت کرد. ضمن اینکه، باید در نظر داشته باشیم که تعداد خودروها هر روز بیشتر می‌شوند، ولی معابر ما همان معابر قدیمی است و عرض آن‌ها زیاد نشده است.

این مسئول در این گفت و گو با تاکید بر ضرورت رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی توسط شهرندان، اضافه می‌کند: ما با پارک‌های دوبله گسترده‌ به خصوص در هسته مرکزی شهر مواجه هستیم که این وضعیت باعث کم شدن عرض معابر و پس‌زدگی ترافیک خیابان می‌شود. تلاش کردیم با نصب تابلوهای مطلقاً ممنوع و توقف ممنوع در داخل ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و اعمال مقررات توسط پلیس راهنمایی و رانندگی تا حدودی این موضوع را کنترل کنیم.

جهانگیری همچنین خاطرنشان می‌کند: انتظار ما از شهروندان رعایت دقیق مقررات راهنمایی و رانندگی، استفاده کمتر از خودروهای شخصی و بهره‌گیری از وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین دوچرخه به ویژه در هسته مرکزی شهر است که چنانچه این موارد رعایت شود و طرح جامع حمل و نقل ترافیک شهر قزوین به اجرا گذاشته شود، قطعا وضعیت ترافیک در هسته مرکزی بهبود خواهد یافت و رضایت شهروندان نیز به دست می‌آید.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9026

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.