اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
وقتی نظارت موثری بر فعالیت نانوایی‌ها نیست

نان، مشکل مردم و چالش ِدولت

  • کد خبر : 9020
  • 21 آوریل 2022 - 14:32
نان، مشکل مردم و چالش ِدولت
«نابسامانی نانوایی‌های قزوین محصول رهاشدگی این بخش است؛ امروز دولت همه آبروی خود را برای یارانه نان آورده است، اما عده‌ای نانوا آن‌را به حراج گذاشتند.» این سخنان، بخشی از اظهارات عباس کاظمی فرماندار جدید قزوین است که از نخستین روزهای مسئولیت درگیر موضوع «نان» شده است.

موضوعی که البته سابقه‌ای طولانی دارد و دولتی‌ها کم و بیش در چند دهه گذشته درگیر سامان دادن به نان و نانوایی‌ها بوده‌اند، اما برون‌داد اقدام‌ها و عملکرد آنان نشان داده که چندان در این موضوع موفق نبوده‌اند که اگر بودند دیگر نه از بی‌کیفیت و نامرغوبی نان گلایه‌ای بود و نه از کم‌فروشی ناشی از کاهش وزن چانه؛ تعطیلی خودسرانه نانوایی‌ها، فروش آرد و جابه‌جایی سهمیه آرد دولتی و…

*کیفیت و کمیت نان در قزوین مطلوب نیست

چالش دولتی‌ها در استان در موضوع نان هنگامی شکل گرفت که استاندار قزوین چهاردهم فروردین ماه امسال در ستاد تنظیم بازار استان با بیان اینکه، برای نان باید در سطح استان برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم؛ گفت: روز ۱۳فروردین تمام خیابان‌های اصلی و کلیدی شهر را بررسی کردیم، اما اغلب نانوایی‌ها یا پخت نمی‌کردند یا تعطیل بودند و همین دسترسی مردم برای خرید را محدود کرده بود.

محمدمهدی اعلایی تاکید کرد: کیفیت و کمیت نان در قزوین مطلوب نیست؛ نان اصلی‌ترین قوت مردم است. بنابراین با متخلفان تعارف و شوخی نداریم و با آنان برخورد قاطع صورت خواهد گرفت و مجوز نانوایی‌هایی که از موقعیت خود سوء استفاده می‌کنند، لغو خواهد شد.

او همچنین عنوان کرد: حوزه آرد و نان نیاز به یک بازنگری اساسی دارد؛ با حمایت مردم بر سر کار آمدیم و به مانند مدیران پیشین برای طرح موضوع نیامده‌ایم؛ بنابراین روزانه موضوع نان و استان را پیگیری خواهم کرد تا این حوزه نظم پیدا کند.

اما فرماندار قزوین که در نخستین روزهای کاری‌اش با این موضوع روبه‌رو شده و پیش از این تجربه کاری در این حوزه ندارد؛ با اذعان به گلایه‌مندی مردم از نانوایی‌های قزوین، معتقد است: نابسامانی نانوایی‌های قزوین محصول رهاشدگی این بخش است؛ امروز دولت همه آبروی خود را برای یارانه نان آورده است، اما عده‌ای نانوا آن‌را به حراج گذاشتند. مشاهده شده است که یک نفر چند مجوز به نام اطرافیان خود گرفته و به اشخاص ثالث واگذار کرده است.

عباس کاظمی می‌گوید: ۲۸ اسفند پس از معارفه خود به رییس اتحادیه نانوایان استان گفتم برای ایام نوروز برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد تا مردم برای تأمین نان با مشکل مواجه نشود، اتحادیه ۱۷نانوایی را به‌عنوان کشیک معرفی و سهمیه آرد خود را دریافت کرد، اما در ایام نوروز از این ۱۷نانوایی تنها تعداد کمی پخت کردند.

او می‌افزاید: به اتحادیه نانوایان اعتمادی ندارم؛ من مخالفم که اتحادیه، آرد را حمل کند این مفسده بزرگی‌ است؛ چرا باید عده‌ای به خود اجازه دهند تنش ایجاد کنند؟! به نانوایان مهلت می‌دهیم تا این رویه را اصلاح کنند چراکه اعتماد عمومی مردم خدشه‌دار شده است.

فرماندار قزوین با بیان اینکه در سیزدهم فروردین تنها یک نانوایی در سطح قزوین فعالیت می‌کرد و آن هم با تخلف نان را با وزن پایین به دست مردم می‌داد؛ اضافه می‌کند: امروزه نظارت‌ها ضعیف و نانوایی‌ها رها شده است. اینکه در برخورد با این‌گونه تخلفات در قزوین، چرا لغو پروانه نانوایان اجرایی نشده، جای سوال دارد.

* اتحادیه نانوایان و حرف‌هایی از جنس دیگر

به‌رغم اظهارات مسئولان دولتی، نایب‌رییس اتحادیه نانوایان قزوین اما حرف دیگری دارد. علیرضا سبزعلی‌پور می‌گوید: قصد ندارم کم‌فروشی و بی‌نظمی و گران‌فروشی صورت گرفته توسط برخی نانوایان را توجیه کنم، اما دور از انصاف است که به مسائلی که سبب این نابسامانی‌ها می‌شود، اشاره نکرد.

او افزایش ۵۷درصدی حقوق کارگر و همچنین افزایش حق بیمه در سال جاری، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مواد اولیه نسبت به سال گذشته را از چالش‌های نانوایان می‌داند و می‌افزاید: وقتی هزینه و درآمد نانوایان همخوانی نداشته باشد به ناچار برای جبران آن دست به تخلفاتی چون کم‌فروشی و گران‌فروشی خواهند زد که باید این موضوعات به‌صورت ریشه‌ای حل شود.

نایب‌رییس اتحادیه نانوایان همچنین با بیان اینکه، اغلب نانوایان قزوینی کاملا براساس نرخ مصوب و با کیفیت مناسب  و براساس ضوابط نان را پخت می‌کنند؛ اضافه می‌کند: تعداد نانوایان متخلف محدود است و این‌که بیان شود وضعیت نان در قزوین بسیار بحرانی است، درست نیست.

 با این همه آیا دولتی‌ها در استان موفق خواهند شد که وضعیت نابسامان نان را در قزوین سر و سامان دهند و آن‌گونه که اعلایی استاندار گفته «با اجرای نظارت هوشمند مانع تکرار تخلفات نانوایان شوند»، یا وضعیت همان‌گونه خواهد ماند که تاکنون بوده است؟ پاسخ به این سوال را عملکرد مسئولان طی دو سه ماه آینده خواهد داد؛ نه وعده‌های امروز و فردای آنان!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9020

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.