اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4
از سفر رییس جمهور به قزوین چه انتظاری وجود دارد؟

سفر بیستم؛ انتظارها و اولویت‌ها

  • کد خبر : 9013
  • 21 آوریل 2022 - 14:02
سفر بیستم؛ انتظارها و اولویت‌ها
نخستین سفر سید ابراهیم رییسی به‌عنوان رییس‌جمهور به استان قزوین طی چند روز آینده انجام خواهد شد و آن‌گونه که استاندار اعلایی عنوان کرده: «در این سفر، با توجه به مصوبات هیات دولت، اقدامات زیادی انجام خواهد شد تا مشکلات استان تا حدود زیادی برطرف گردد.»

در جلسه هماهنگی این سفر که سهشنبه هفته گذشته به ریاست معاون اول رییس جمهور و با حضور شماری از وزیران از جمله، نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، علوم، تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش و همچنین استاندار و نمایندگان قزوین، رییس سازمان حفاظت محیطزیست، معاون علمی و فناوری رییسجمهور، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاون رییسجمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد؛ طرحها و پروژه‌های اولویتدار استان مورد بحث و بررسی و قرار گرفت و توافق لازم به منظور اجرای این طرحها انجام شد.

آب و دشت قزوین، اولویت‌ ویژه

این‌که در این سفر، رییسی و دولت او چه مصوباتی را خواهند گذراند و گرهگشای کدام یک از انبوه مشکلات و تنگناهای استان خواهند بود بهدرستی روشن نیست، اما آنگونه که مسئولان استان انتظار دارند فهرست بلندبالایی از این مشکلات در جریان این سفر مطرح خواهد شد؛ به امید آنکه شاید اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل دهها پروژه نیمهتمام بر زمین مانده و انجام طرحهای متعدد مورد انتظار در حوزههای مختلف که از نیازهای حیاتی و ضروری استان است؛ تصویب و تامین گردد.

به باور امام جمعه قزوین، حل مشکلات مربوط به کشاورزی، آب و دشت قزوین از جمله مهم‌ترین مسائل و مطالباتی است که در استان وجود دارد که در سفر رییسجمهور به قزوین باید به آن‌ها پرداخته شود.

حجتالاسلام عبدالکریم عابدینی در دیدار با سید محمد حسینی معاون پارلمان رییسجمهور که برای فراهم کردن مقدمات سفر رییسی به قزوین سفر کرده بود، با بیان این‌که، متأسفانه در گذشته اتفاقاتی در قزوین از سوی برخی مدیران رقم خورد که به اعتماد مردم ضربه زد؛ گفته است: امیدواریم با توجه مسئولان عالی از جمله رییس‌جمهوری که فردی با روحیه انقلابی، جهادی و عدالتمداری است، این آسیب جبران شود.

او با تاکید بر این‌که، دولت آقای رییسی، دولتی صادق، پاکدست و انقلابی است و مردم به این دولت چشم امید بسته‌اند و در انتظارند تا دولتمردان وعده‌های خود را محقق کنند؛ افزوده است: سفر آقای رییسی منشأ برکات زیادی خواهد بود و می‌تواند در حل مشکلات مردم مؤثر واقع شود.

۷مصوبه احتمالی در حوزه سلامت استان

اما در این میان، فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس میگوید: با توجه به نزدیک بودن سفر ریاست‌جمهوری به قزوین از دولت سیزدهم انتظار داریم که برای ساختن بیمارستان تخصصی زنان و مرکز درمان ناباروری دولتی در استان اقدام کند.

او میافزاید: همچنین با توجه به شایع بودن برخی از انواع سرطان میان بانوان قزوینی، باید یک مرکز غربالگری سرطان‌های بانوان هم در استان راه‌اندازی شود که این مطالبات را بهصورت جدی در این سفر پیگیری خواهیم کرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه، بیمارستان ۷۰۰تختخوابی قزوین از مصوبات سفر رییس جمهور قبل به قزوین بوده، که تا امروز بهدلایلی از جمله کمبود اعتبار تنها حدود ۱۸درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ اضافه میکند: در زمان تصویب ساخت بیمارستان اعتبار مورد نیاز برای ساخت بالغ بر ۱۸۰میلیارد تومان برآورد شده بود، اما با طولانی شدن زمان ساخت و عدم تخصیص بهموقع اعتبارات، برخی برآوردها از ۱۰برابر شدن این رقم خبر می‌دهد.

محمدبیگی با بیان این‌که، تکمیل پروژه این بیمارستان در ردیف بودجه سفر رییسجمهور به قزوین قرار گرفته، تصریح میکند: احداث خانه‌های بهداشت جدید، تکمیل فاز الحاقی بیمارستان‌ها، تکمیل و تجهیز مراکز درمان ناباروری در استان، ایجاد زیرساخت برای دانشکده داروسازی و طب سنتی در قزوین و همچنین تأسیس و تجهیز مراکز تخصیص و غربالگری سرطان از مهم‌ترین نیازهای حوزه سلامت استان است که امیدواریم در دستور کار دولت در سفر به قزوین قرار بگیرد.

او همچنین با اشاره به این نکته که در جلسه استاندار و نمایندگان با معاون اول رییس جمهور، همگی بر کمبود تخت‌های بیمارستانی در قزوین و وضعیت ساختمانی بیمارستان‌های این استان تأکید داشتند؛ خاطرنشان میکند: پیش‌بینی می‌کنیم در سفر رییسجمهور به قزوین، ۷مصوبه در حوزه سلامت داشته باشیم.

با این همه، یک کارشناس اقتصادی معتقد است: گرچه استان امروز در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، آب، گردشگری، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی و همچنین محیط زیست‌ با مشکلات و چالشهای بسیاری روبرو است، اما اینکه انتظار داشته باشیم در این سفر مطالبات مردم در این حوزه‌ها بهکلی مرتفع گردد، انتظاری غیر واقعی است.

محمدرضا توسلی با بیان اینکه دولت امروز با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه است و امکان چندانی فراتر از قانون بودجه برای واگذاری اعتبارات مورد نیاز استا نها در اختیار ندارد، به «فروردین امروز» میگوید: در واقع، آنچه در این سفرها که عموما تشریفاتی است، مورد تصویب قرار میگیرد توجه به چند پروژه و طرح خاص مورد مطالبه استان است که بخشی از اعتبارات مربوط به این مصوبات در سال جاری به استان واگذار میشود و بخش مهم باقیمانده این اعتبارات در بودجههای سنواتی سالهای آینده لحاظ خواهد شد.

تکرار سفرها یا انجام به‌موقع تعهدات

او میافزاید: امروز مهمترین مطالبه استان در حوزه تخریب سفرههای آب زیرزمینی دشت قزوین در نتیجه حفر صدها چاه عمیق غیرمجاز از دهه چهل تاکنون، بحران آب و بیابانزایی در جنوب استان است که متاسفانه در این حوزهها نیز به دلیل مشکلات اقتصادی دولت و تزریق قطره‌چکانی اعتبارات مصوب، برخی از مصوبات سفر حسن روحانی به قزوین بهویژه طرح انتقال آب سد طالقان به دشت قزوین و شهرستانها و روستاهای استان بهرغم گذشت چند سال، هنوز به انجام نرسیده است.

این کارشناس همچنین تصریح میکند: ایجاد توقع در مردم که در پی انجام این سفر، شاهد اتفاقها و دگرگونیهای مثبت خاصی در استان خواهند بود، صحیح نیست، کما اینکه ببینید در سفر آقای رییسی و هیات همراه به ۱۹استان کشور طی ۸ماه گذشته، کدام مصوبه در کوتاه مدت به انجام رسیده که حالا مردم قزوین را از این سفر متوقع و امیدوار میسازیم.

با آنچه اشاره رفت، بیستمین سفر استانی سیزدهمین رییسجمهوری اسلامی ایران در شرایطی به استان قزوین انجام میشود که مسئولان ارشد استان این انتظار را در میان مردم برانگیختهاند که سفر سید ابراهیم رییسی به قزوین میتواند منشا برکات زیادی بوده و در حل مشکلات مردم مؤثر باشد. گرچه این امید وجود دارد که دولت رییسی گشادهدستانه بتواند اعتبارات مورد نیاز بدینمنظور را در اختیار استان قرار دهد تا این سفر تکرار سفرهایی نباشد که مصوباتی را بهدنبال داشت، اما تحریمهای ظالمانه در نتیجه خروج ترامپ از برجام، تامین اعتبارات این مصوبات را با چالش جدی مواجه ساخت.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=9013

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.