اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5
فعالان سیاسی از چرایی محقق نشدن برخی آرمان‌های انقلاب می‌گویند

انقلاب؛ کم‌رنگی آرمان‌ها

  • کد خبر : 8871
  • 17 فوریه 2022 - 13:54
انقلاب؛ کم‌رنگی آرمان‌ها
بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی سپری شده است، اما به‌زعم مردم، هنوز بسیاری از آرمان‌هایی که انقلاب برای تحقق آنها شکل گرفت، محقق نشده است. محوری‌ترین آرمان‌های انقلاب، استقلال، آزادی، حاکمیت مردم و عدالت اجتماعی بود، ولی امروز یا به برخی از این آرمان‌ها و مشخصا عدالت دست نیافته‌ایم، یا در برخی دیگر هم حرف چندانی برای گفتن نداریم.

اینکه چرا انقلاب پس از ۴۳سال هنوز به برخی از آرمانهایش نرسیده است را با برخی از فعالان سیاسی استان در میان گذاشتیم، آنچه در ادامه میآید پاسخ شماری از این فعالان به «فروردین امروز» است.

* در بسیاری زمینهها خوب عمل نکردیم

یک فعال سیاسی اصولگرا در این باره می‌گوید: دلیل اینکه ما به آرمانهای انقلاب خصوصا مساله عدالت نرسیدیم، انحراف و کمکاری در تحقق دیدگاههای امام بوده است؛ امام بسیاری از راهکارها را در بیانات و دیدگاههای خود مطرح کرده بودند.

عباس نیکویه با تاکید بر اینکه، بد عمل کردن ما منجر به این مسائل شد؛ میافزاید: حتی در اجرای اصل۴۴ قانون اساسی و خصوصیسازی هم درست عمل نکردیم؛ تیم‌هایی تشکیل شد و با ورود به برخی واحدهای تولیدی در اختیار دولت، تلاش کردند این شرکتها را دچار مشکل کرده و سپس آنها را بخرند! از همین جا بسیاری از فسادها شروع شد و بیشتر شرکتهای تولیدی فعال از کار افتادند.

او با بیان اینکه، این افراد دنبال سودجویی خود بودند و بحث رشد و رونق اقتصادی در کار نبود؛ تصریح میکند: زمانی که سرمایه، اینگونه مفت در اختیار عدهای قرار گرفت و با ایجاد فساد و شدت گرفتن فاصله طبقاتی؛ این مساله ما را از رسیدن به عدالت اجتماعی دور کرد.

این فعال سیاسی ادامه میدهد: عدم توجه به مناطق روستایی که اوایل انقلاب در این زمینه خیلی خوب کار شد، اما بعدها با کاهش روحیه جهادی، روستاها رها شدند و مهاجرت به شهرها افزایش یافت؛ باعث ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرها شد و طبیعتا این اتفاق شکاف طبقاتی را شدت بخشید. 

نیکویه با بیان اینکه، در برخی از زمینهها از جمله صادرات، گمرک و… نیز خوب عمل نکردیم و با مشکلات جدی روبهرو شدیم؛ خاطرنشان میکند: بسیاری از قوانین کنونی مربوط به قبل است که با شرایط فعلی همخوانی ندارد و مردم را با مشکلات زیادی در برخی از دستگاهها مانند ثبت احوال، ثبت اسناد و… روبه‌رو کرده است که اگر این قوانین اصلاح شود از زیادهخواهی برخی از افراد و سرگردانی مردم کاسته شده و مشکلات هم کمتر خواهد شد.

* واقعیت تلخی که نمی‌توان منکر آن شد!

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان نیز درباره اینکه چرا انقلاب هنوز به برخی از آرمانهایش نرسیده، به «فروردین امروز» می‌گوید: این واقعیت را اگر به درستی ترسیم کنیم میتوان هم نقاط قوت آن را دید و هم به نقاط ضعف آن توجه داشت و درصد اصلاح برآمد.

محمدحسین شفیعیها میافزاید: یکی از مسائل بسیار مهمی که مردم ما به برکت انقلاب بهدست آوردند، استقلال کامل سیاسی بود. در دنیای بزرگ امروز در میان قدرتهای جهانی حتی یک قدرت را هم نمیتوان پیدا کرد که ادعا کند میتواند در اراده و خواست ملت و مسئولان ما تأثیرگذار باشد.

او با اشاره به چالش کشیدن قدرتهای بزرگ توسط انقلاب، تاثیرگذاری جمهوری اسلامی در مسائل منطقهای و خودباوری، ایجاد اعتماد به نفس در میان مردم و پیشرفتهای هستهای، علوم فضایی، ورزش و… اضافه میکند: متأسفانه این دستاوردها در سایه کاستیها و سستیها، پنهان مانده است که باید برای بیان این پیشرفتها، داشتههایمان را به نسل جدید منتقل کنیم.

این فعال سیاسی، به نقاط ضعف موجود در راستای تحقق آرمانهای انقلاب پرداخته و تصریح میکند: این واقعیت تلخی است که نمیتوانیم منکر آن باشیم؛ رفع این ضعفها که زیبنده جمهوری اسلامی هم نیست باید در دستور کار نظام باشد که هست و در این خصوص مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم هم به آن اشاره کردند که ما در رابطه با آرمانهای انقلاب در بحث عدالت بهشدت عقب هستیم و باید آن را جبران و اصلاح کنیم.

شفیعیها با بیان اینکه، بیعدالتی و ایجاد طبقه نوکیسهای که به جان انقلاب و نظام افتادند؛ ناشی از انحراف از اهداف و آرمانهای انقلاب بود؛ ادامه میدهد: این اتفاقها در پرتو وقوع انقلاب نبود، بلکه بخش عمده آن ناشی از تفکرات انحرافی غلطی است که متاسفانه در این ۴دهه توانستند به مناصب اجرایی راه پیدا کنند.

او با بیان اینکه حضور این افراد در مسئولیتهای اصلی نظام باعث ایجاد ضعفها و مفاسد فراوانی شد؛ عنوان میکند: مشخصا دولتهایی که گرایش غربی داشتند حاضر نشدند با رویکردی واقعبینانه، نگاه متوازنی در سیاست خارجی برای رفاه و آسایش مردم ایجاد کنند و بهتبع آن در داخل، سیاست درست و منطقی را به اجرا بگذارند که محصول این نگاه، سبب چنین چالشهایی در زمینه عدالت اجتماعی شد.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان خاطرنشان میکند: راهحل دستیابی به آرمانهای انقلاب و عبور از وضعیت موجود، بازگشت به اصول انقلاب و تمکین بهاسناد بالادستی است که توسط رهبری انقلاب، افقهای آن برای مسئولان ترسیم شده است.

یک فعال سیاسی اصلاحطلب اما در گفتوگو با «فروردین امروز» نگاه متفاوتی دارد. معصومه مرادیان می‌گوید: زمانی که بارقههای امید با برقراری جمهوری اسلامی در دل مردم ایران روشن شد، بهنظر نمیرسید در مدت زمان کوتاهی، ایجاد فساد و تبعیض توسط مدعیان انقلاب، اعتماد مردم به حاکمیت را چنان خدشهدار کند که باورهای مردم در عرصههای مختلف دینی، سیاسی و … تحت تأثیر قرار گیرد و سرمایههای اجتماعی را به اضمحلال ببرد.

او مهمترین علت این اتفاق را، عدم جدیت دولتها در ترسیم ضوابط و معیارها برای انتصاب افراد در جایگاههای حساس دولتی میداند و میافزاید: با روی کار آمدن هر دولتی، حجم مطالبات و فشارها از سوی افراد ذینفوذ منفعتطلب و صاحب قدرت یا دولتهای در سایه آنچنان شدت میگیرد که دولتها ناچار به آن تن داده و از گزینههای آنان برای انتصاب در جایگاه‌های مهم دولتی استفاده میکنند.

مدیرکل اسبق بازرسی استانداری قزوین اضافه میکند: در راستای اجرای عدالت و مبارزه با فساد باید ابتدا در زمینه خشکاندن ریشه فساد در جامعه قدم برداشت و منافذ ایجاد فساد بهویژه ورود افراد قدرتمندِ منفعتطلب یا دولتهای در سایه را به سیستم دولتی و مناصب مدیریتی مسدود کرد.

مرادیان با تاکید بر ضرورت تحزبگرایی در کشور و فعالیت افراد در قالب احزاب سیاسی، یکی از علل عدم رسیدن به شفافیت را عدم تمایل به شفافسازی بهدلیل وجود رانتهای کلان در دو حوزه قدرت و ثروت میداند.

او تصریح میکند: ضعف شدید در عملکرد نهادهای نظارتی به جهت ناقص بودن قوانین و مقررات، عدم شفافسازی را دامن میزند و در نتیجه، باعث رشد فساد و در نهایت ضعف کارآمدی در نهادهای دولتی خصوصا نهادهای اقتصادی شده و معمولا منصوبان در جایگاههای حساس را به رانت، فساد اقتصادی و… آلوده میکند.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8871

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. بسیار عالی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.