اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3
وقتی مسئولان هم امیدچندانی به بهبود سهم استان ندارند

قزوین، کمترین سهم از بودجه۱۴۰۱

  • کد خبر : 8828
  • 25 ژانویه 2022 - 13:03
قزوین، کمترین سهم از بودجه۱۴۰۱
براساس لایحه بودجه سال1401 کشور که با سقف كل 3هزارو631ميلياردتومان این روزها در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، 990هزار‌و991میلیارد ریال از بودجه سال آینده کشور به استان‌ها اختصاص دارد. این رقم که از مجموع اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی استان‌ها به‌دست آمده، نشان می‌دهد خوزستان، سیستان‌و‌بلوچستان و فارس بیشترین سهم را در لایحه بودجه استانی سال آینده به‌خود اختصاص داده‌اند و در مقابل قم، سمنان و قزوین کمترین بودجه را دارند.

* سرانه هر قزوینی، کمتر از ۲۰۰هزار تومان!

بر همین اساس، سهم خوزستان به‌عنوان صدرنشین لایحه بودجه، ۸۳هزار‌و۵۸۳میلیارد ریال، سهم سیستان ‌و‌ بلوچستان ۶۴هزار ‌و۴۵ میلیارد ریال، سهم فارس ۶۲هزار ‌و۶۱۵ میلیارد ریال، سهم کرمان ۵۲هزار‌ و۷۳۶ میلیارد ریال و سهم خراسان‌رضوی ۴۹هزار و۷۶ میلیارد ریال است. به این ترتیب در لایحه بودجه سال۱۴۰۱، استان‌های خوزستان، سیستان‌و ‌بلوچستان، فارس، کرمان و خراسان‌رضوی بیشترین میزان بودجه را به‌خود اختصاص داده‌اند.

اما در سوی دیگر جدول، استان‌هایی با کمترین میزان بودجه قرار دارند. در این مقایسه، قم با ۱۱هزار ‌و۵۰۳ میلیارد ریال، سمنان با ۱۲هزار و‌۷۲۱ میلیارد ریال، قزوین با ۱۵هزار ‌و۶۷۶ میلیارد ریال، البرز با ۱۵هزار ‌و۸۲۴ میلیارد و چهارمحال‌و‌بختیاری با ۱۶هزار‌ و‌۸۹ میلیارد ریال به‌ترتیب در رده‌های پایانی جدول لایحه بودجه سال آینده قرار دارند. بر همین اساس، سرانه هر قزوینی در بودجه سال۱۴۰۱ کل کشور، كمتر از ۲۰۰هزار تومان خواهد بود، در حالی که سرانه بودجه برخی استان‌ها از جمله تهران، يزد و بوشهر بيشتر از يك ميليون تومان است.

* اذعان به جایگاه بیست و هشتمی قزوین

رییس سازمان برنامه و بودجه استان با اذعان به جایگاه بیست و هشتمی استان قزوین در بودجه سال۱۴۰۱، به «فروردین امروز» می گوید: ما در این لایحه به لحاظ اعتبارات هزینه‌ای نسبت به سرانه جمعیتی رتبه نوزدهم، در حوزه تملک دارایی سرمایه‌ای به نسبت سرانه جمعیتی رتبه دهم و در حوزه سایر اعتبارات هزینه‌ای در رتبه چهارم کشور هستیم، اما با توجه به قدر مطلق اعدادی که در بودجه لحاظ می‌شود و خیلی هم در اختیار استان نیست؛ استان قزوین در رتبه بیست و هشتم کشور قرار دارد.

ابوالفضل یاری می‌افزاید: با این همه، تلاش مدیریت عالی استان و نمایندگان استان بر این است که در فضای تدوین و بررسی در مجلس لایحه بتوانیم شرایط بهتری را رقم زده و اعتبارات استان را تا حد زیادی افزایش دهیم.

او در عین حال، مهمترین ویژگی لایحه بودجه سال آینده را در نظر گرفتن رشد ۸٫۴درصدی اقتصاد استان دانسته و تصریح می کند: برهمین اساس، مبلغ ۶۰هزار میلیارد تومان از مجموع منابع در اختیار استان اعم از بودجه عمومی دولت، بخش خصوصی و اختصاص تسهیلات بانک صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان اضافه می‌کند: در این لایحه همچنین موضوع تاسیس صندوق‌های پیشرفت و عدالت در استان‌ها قابل توجه است که این صندوق‌ها به عنوان اهرمی برای رشد بخش خصوصی در نظر گرفته شده و در واقع ظرفیت بی‌نظیری است که اخیرا و در راستای تمرکززدایی از تهران اتفاق افتاده است.

* بودجه قزوین کاهش پیدا کرده است

در همین حال، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس نیز با ذکر اینکه بودجه۱۴۰۱ حالت انقباضی دارد، معتقد است: به همین خاطر بودجه استان قزوین نسبت به بودجه سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده ‌که اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده و پیگیر افزایش بودجه استان در مجلس هستیم.

فاطمه محمدبیگی با اشاره به شاخصه‌های لایحه بودجه سال آینده می‌افزاید: تغییرات زیرساختی و افزایش اختیارات استان‌ها در لایحه پیشنهادی بودجه۱۴۰۱ از نقاط مثبت آن محسوب می‌شود. با این حال، کلی بودن بودجه در بخش‌هایی از ‌آن، جزو نقاط ضعف لایحه بودجه سال آینده است که نگرانی‌هایی را برای ما به وجود می‌آورد.

وی خاطرنشان می‌کند: تلاش می‌کنیم در کنار تیم مدیریت جدید استان از جمله استاندار و معاونان استاندار مجدّانه و با انگیزه پیگیر مطالبات مردم استان خصوصا بهبود موقعیت و سطح اعتبارات استان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور باشیم تا مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در استان برطرف شده و زیرساخت‌های توسعه بیش از قبل در استان ایجاد شود.

* فرصت چندانی برای اصلاح بودجه نیست

این در حالی است که نماینده مردم تاکستان زمان اندک باقی مانده را کمترین فرصت ممکن برای اصلاح، تکمیل و چکش‌کاری لایحه بودجه ۱۴۰۱ دانسته و تاکید می‌کند: به همین خاطر برخی از دستگاه‌های اجرایی باید بی‌انگیزگی را کنار بگذارند و هر چه زودتر نیازهای بودجه‌ای خود را برای پیگیری به نهادهای بالادستی ارائه دهند.

رجب رحمانی می‌گوید: متأسفانه در بودجه و اعتبارات سال‌های اخیر استان قزوین، بحث بودجه مناطق محروم چندان به چشم نیامد و فقط در بودجه سال۱۴۰۰ به این بخش توجه شد که باید رویکرد أخذ بودجه برای مناطق محروم تقویت شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از زیرساخت‌های روستایی ما فرسوده و تخریب‌شده است، می‌افزاید: به همین دلیل گرایش نیازسنجی ما در حوزه بودجه استانی باید به سمت گرفتن بودجه برای احیا و بازسازی مناطق محروم و روستایی باشد که در سالیان اخیر مورد کم‌توجهی قرار گرفتند و دولت انقلابی هم باید در چارچوب رویکرد عدالت‌محور خود به این مساله بپردازد.

این نماینده مجلس اضافه می کند: مردم استان قزوین سهم زیادی از جمعیت روستایی کشور را به خود اختصاص داده و برای احیای اقتصاد روستاها به تخصیص بودجه برای طرح‌های روستایی در لایحه بودجه۱۴۰۱ توجه جدی شده و البته کسب سهم از سوی هر استانی مستلزم ارائه برنامه از سوی مسئولان این حوزه است.

رحمانی با اشاره به رویکرد انقباضی لایحه بودجه برای جلوگیری از افزایش تورم تصریح می‌کند: با این حال بخش تسهیلات اشتغال روستایی از این انقباض مصون خواهد بود و دستگاه‌های متولی حوزه روستایی نباید نگران کاهش اعتبار و بودجه در این حوزه باشند.

وی همچنین خاطرنشان می‌کند: در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کمیته‌ای برای بررسی بودجه۱۴۰۱ توسط نخبگان استان ایجاد کرده‌ایم و تلاش داریم تا آخرین فرصت ممکن به نظرات کمیته‌های کارشناسی برای چکش‌کاری بودجه و ارتقای سطح اعتبارات استان توجه کنیم.

اما آنچه که از دیدگاه کارشناسان و نیز اظهارات مسئولان استانی برمی‌آید؛ چندان امیدی به افزایش سهم استان قزوین در لایحه بودجه سال آینده کشور وجود ندارد؛ ضمن آنکه، به باور صاحب‌نظران چنانچه مذاکرات هسته‌ای به فرجام مثبتی منتهی نشود، ساختار تورمی لایحه بودجه و نیز موضوع حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، می‌تواند شوک شدیدی را به بازار تحمیل کرده و در نتیجه شرایط اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی مردم در سال۱۴۰۱ به مراتب بدتر از وضعیتی باشد که در سال جاری شاهد آن بودیم.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8828

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.