اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
فعالان سیاسی استان انتصاب مرتضی روزبه را چگونه می‌بینند

سهم‌دهی یا پیگیری مصوبات ۱۸ساله

  • کد خبر : 8793
  • 05 ژانویه 2022 - 16:48
سهم‌دهی یا پیگیری مصوبات ۱۸ساله
تغییر و تحولات مدیریتی در استان طی چند هفته گذشته بازتاب گسترده، اما به شدت متفاوتی داشت. در این میان، بی‌گمان انتصاب مرتضی روزبه استاندار اسبق قزوین توسط اعلایی استاندار به عنوان «مشاور استاندار و مسئول کارگروه پیگیری موضوعات سفر مقام معظم رهبری به استان» پُر بازتاب‌ترین این انتصاب‌ها بود.

منتقدان که در میان آنان برخی اصولگرایان نیز دیده می‌شوند، بر این باورند که با توجه به اینکه با گذشت ۱۸سال از سفر مقام رهبری به قزوین و اجرای کلیه مصوبات این سفر به زعم رییس سازمان برنامه و بودجه استان، این انتصاب بیش از آنکه ناظر بر پیگیری مصوبات یا موضوعات این سفر باشد، مبتنی بر نوعی حرکت نمایشی مبتنی بر مطرح کردن دوباره روزبه در اتمسفر سیاسی استان است؛ ادعایی که اصولگرایان مدافع انتصاب روزبه آن را رد می‌کنند.

آنچه در ادامه می‌آید دیدگاه سه تن از فعالان سیاسی استان در این باره است که «فروردین امروز» برای روشن شدن ابعاد انتصاب مرتضی روزبه از منظر منتقدان و مدافعان، آن را منعکس می‌سازد.

* انتصاب مشاوری با سابقه استانداری!

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص چرایی انتصاب استاندار اسبق قزوین به عنوان مشاور استاندار و مسئول کارگروه پیگیری مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان در سال۸۲، به «فروردین امروز» می‌گوید: این اقدام استاندار از چند جهت قابل تحلیل است؛ یکی اینکه احتمالا آقای روزبه به دیدن ایشان رفته و موضوع مصوبات سفر رهبری به استان را مطرح کرده است، بدون آنکه به این نکته اشاره کند که این مصوبات تحقق یافته و زمان زیادی نیز از آن سپری شده است.

یوسف کرمی می‌افزاید: به نظر می‌رسد ایشان صرفا از آن جهت که حرفی برای گفتن داشته باشد این مباحث را مطرح کرده و استاندار هم فارغ از توان شخصی‌اش که البته هنوز کسی چشمه‌ای از آن را در استان ندیده است، اما چون متعلق به جریانی است که به‌شدت ناتوان، اما به غایت مدعی است، که  تمسک به این نوع مباحث شعاری برای آنان جذابیت خاصی دارد تا بلکه از این طریق غلظت باورهای اعتقادی خود را به نمایش بگذارند؛ داشتن مشاوری با سابقه استانداری را خالی از لطف ندیده و روزبه را به این سمت منصوب کرده است.

او اضافه می‌کند: از سوی دیگر، تکاپوی همیشگی آقای روزبه برای مطرح بودن امری نیست که بر کسی پوشیده باشد. جدا از همه اینها استاندار با اندکی دقت و بررسی می‌توانست اقدامات انجام شده در خصوص مصوبات و موضوعات سفر رهبری در زمان قبل و در دوره تصدی استانداری خود آقای روزبه را از سازمان برنامه و بودجه استان که سه سال قبل اعلام کرده تمام مصوبات آن سفر تحقق یافته است؛ جویا شود و بعد چنین حکمی را صادر کند.

دبیر حزب اتحاد ایران اسلامی استان تصریح می‌کند: قطعا با این بررسی، ایشان بهتر می‌توانست به ضرورت انتخاب فردی به عنوان مشاور در پیگیری آن امور دست یابد؛ آن هم فردی که قبلا خود در مسند استانداری قرار داشته است و اگر کاری بوده، انجام نداده و یا نتوانسته انجام دهد، پس چگونه امروز در کسوت مشاور توان یا اراده انجام آن را خواهد داشت؟

کرمی همچنین خاطرنشان می‌کند: به هر حال وضعیت جامعه ما از هر لحاظ در شرایطی قرار دارد که سرگرم شدن به امور فرعی و تزئینی خیر و صلاح هیچ کس را در بر نخواهد داشت.

* تمسخرکنندگان نگاه منطقی ندارند

اما به رغم این انتقاد، دبیر حزب موتلفه اسلامی قزوین با تأکید بر اینکه حکم روزبه مشاوره است و مسئولیت اداری نیست؛ به ایسنا می‌گوید: احساس می‌کنم بخش زیادی از جوسازی‌های اخیر ناشی از غرض‌ورزی‌های ناعادلانه است. عده‌ای بعد از حکم مشاوره جوسازی کردند و با کنایه این انتصاب را زیرسوال بردند و بنده از تمسخرکنندگان نگاه منطقی ندیدم.

محمدحسین شفیعی‌ها توضیح می‌دهد: مقام معظم رهبری در سفر خود به قزوین ملاقات‌هایی با اقشار و طیف‌های مختلف داشتند و بیاناتی در حوزه‌های تخصصی از قبیل فرهنگی، اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و دینی مطرح فرمودند. رهبر نقشه جامعی از وضعیت و پتانسیل استان را ترسیم کردند که برای خیلی‌ها و حتی قزوینی‌ها بدیع بود، خیلی‌ها می‌گویند ما قزوینی‌ها نمی‌توانستیم به این زیبایی قزوین را ترسیم کنیم. در حقیقیت رهبر فرمودند که مردم قزوین و مسئولان در چنین بستری زندگی می‌کنند و این سرزمین مستعد رشد، پیشرفت و تعالی بیش از این است و باید برای پیشرفت استان برنامه‌ریزی کرد تا استعدادهای استان را شکوفا کنند.

او اضافه می‎‌کند: بیانات مقام معظم رهبری نشان می‌دهد ظرفیت فرهنگی عمیقی در جامعه وجود دارد که جوانان می‌توانند نسل جدید را با این فرهنگ تربیت کنند و با اتکا به این پیشینه آینده را رقم بزنند. همان‌طور که گفتم رهبری در عرصه‌های کشاورزی، آب و صنعتی هم نکات تخصصی را مطرح کردند. در حال حاضر پیگیری نکات تخصصی مغفول مانده مورد تأکید است نه مصوبات ریالی سفر رهبری.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح می‌کند: این یک واقعیت انکارناپذیر است که در ۱۸سال گذشته آقای روزبه بیشتر از بقیه افراد دغدغه پیگیری سخنان رهبری را داشتند؛ این انتصاب مبارک است حتی اگر اختلاف سلیقه داشته باشیم وقتی روزبه دغدغه دارد همه باید برای تحقق اهداف استان تلاش کنیم.

شفیعی‌ها ادامه می‌دهد: روزبه در دوران استانداری در شرف پایه‌گذاری مجموعه‌ای برای پیگیری سخنان رهبری در خصوص قزوین بود که مسائلی پیش آمد و استاندار جدیدی روی کار آمد. در حال حاضر حکم اعلایی را به فال نیک می‌گیرم با وجود اینکه فردی غیربومی است اما به این نکته مهم رسید که نشان از قدرت و شناخت بالای او دارد و به سرعت می‌تواند موضوعات را دریافت کند. 

او می‌افزاید: حکم انتصاب روزبه، ابلاغ ارزشمندی است و امیدواریم او برنامه مشخصی را به استاندار ارائه دهد و آقای اعلایی نیز همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی را مکلف کند دیدگاه‌های رهبری در سفر به قزوین را در برنامه‌ریزی‌های دستگاهی ملاک برنامه‌های خود قرار دهند و اجرا کنند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی قزوین همچنین یادآور می‌شود: موضوعات سفر رهبری یک بحث راهبردی است نه تاکتیکی؛ رهبری یک هفته در قزوین بودند و راجع به قزوین سخنانی را بیان کردند که کارشناسان همه بر اهمیت و راهبردی بودن آن تأکید داشتند.

* منتقدان دچار سوءبرداشت شده‌اند

یک فعال اصولگرای دیگر نیز با بیان اینکه، نکته مهمی که بسیاری از افراد را دچار سوءبرداشت کرده و انتصاب را زیر سوال بردند در این است که در حکم انتصاب استاندار اشاره‌ای به مصوبات سفر نشده و به موضوعات سفر رهبری تأکید شده است؛ می‌گوید: برای مثال احداث بیمارستان ولایت جزو مصوبات بوده که محقق شده است.

احمد خورگامی می‌افزاید: رهبر معظم انقلاب در سفر چند روزه خود به قزوین به مسائلی اشاره کردند، ازجمله این مسائل می‌توان به موضوع کشاورزی و دشت قزوین، آب قزوین، صنعت و حوزه‌های علمیه اشاره کرد که این‌ها مصوبه نداشته است اما توجه به این موضوعات می‌تواند نقشه راه استان برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های مدنظر باشد.

او اضافه می‌کند: رهبر انقلاب در سخنان خود ایده‌آل‌هایی را ترسیم کردند و گفتند باید به‌صورت ویژه به این نکات توجه شود. در حوزه دشت قزوین مصوبه‌ای نداشتیم اما این موضوع برای عالی‌ترین مقام سیاسی کشور اهمیت داشت و اشاراتی داشتند. این موضوعات در دولت‌های مختلف مطرح شده است، اما به اهداف عالیه مدنظر اشاره شده نرسیدیم. در راستای سخنان رهبری می‌توان برای استفاده بهینه از آب و دشت قزوین، هوشمندسازی صنایع برنامه‌ریزی کرد و گام برداشت.

این فعال سیاسی ادامه می‌دهد: در دوران سکانداری آقای روزبه، وی برای اولین بار طی هماهنگی با دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری محتوای فرمایشات رهبری در دیدارهای خصوصی و عمومی در استان را به کتاب تبدیل کرد تا به‌عنوان سند بالادستی برنامه‌ریزی کند، اما عمر مدیریتی‌اش برای پیاده‌سازی کفاف نداد و توسط تنش‌هایی که در همان مقطع برایش ایجاد شد استاندار تغییر کرد.

خورگامی در عین حال تاکید می‌کند: به صراحت می‌گویم که از مفاهیم سوء برداشت شده است چون بنا بر پیگیری مصوبات نیست و پیگیری موضوعات مختلفی که رهبری به آن اشاره داشتند بر عهده روزبه قرار داده شده است.

او همچنین خاطرنشان می‌کند: رهبر معظم انقلاب به‌صورت کیفی به حوزه‌هایی نظیر آب، صنعت و دشت اشاره داشتند و چشم‌انداز و افق قابل دسترسی برای برنامه‌های آینده ترسیم کردند. روزبه می‌تواند برنامه‌هایی متناسب با این‌ چشم‌انداز را تدوین کند و مدیران دستگاه‌های اجرایی برای اجرا اهتمام ویژه داشته باشند، اگر در این راستا گام برداشته شود بیانات رهبری می‌تواند چشم‌اندازی برای دسترسی به ایده‌آل‌ها در نقشه راه استان باشد.

با این همه، برخی تحلیل‌گران سیاسی نیز بر این باورند که انتصاب روزبه به عنوان «مشاور استاندار و مسئول کارگروه پیگیری موضوعات سفر مقام معظم رهبری به استان» بیش از آنکه با هدف پیگیری مصوبات یا موضوعات سفر مقام رهبری به قزوین در سال۸۲ باشد که آن موضوعات از جمله، وضعیت دشت قزوین و کمبود آب در نتیجه تخریب سفره‌های زیر زمینی همواره مورد توجه دولت‌های خاتمی، احمدی نژاد و روحانی در استان بوده، با هدف سهم‌دهی به راست‌گرایان سنتی صورت گرفته است. رخدادی که چنانچه به انتصاب چهره‌هایی از جریان راست انقلابی در مناصب استان منتهی نشود، می‌تواند تنش‌های درون اردوگاهی را بین این دو طیف در استان تشدید کند.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8793

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.