اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4
آیا انتقال فرودگاه مهرآباد به قزوین شدنی است

انتقال فرودگاه؛ رویا یا واقعیت

  • کد خبر : 8790
  • 05 ژانویه 2022 - 16:33
انتقال فرودگاه؛ رویا یا واقعیت
«طبق صحبت‌هایی که با ریاست مجلس داشتم، می‌توانیم فرودگاه مهرآباد تهران را به قزوین منتقل کرده و موقعیت اقتصادی و گردشگری استان را تقویت کنیم.» این سخنان بُرشی از اظهارات نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری استان است؛ سخنانی که با عنوان اولویت‌های مهم استان بیان شده و انتقال فرودگاه مهرآباد به قزوین یکی از این موارد ذکر شده است.

لطف‌اله سیاهکلی مرادی با اشاره به مشکلات فرودگاه مهرآباد برای تهرانی‌ها، گفته است: «مساله مهم دیگر مردم قزوین، فرودگاه است؛ نبود فرودگاه برای مردم ما مشکل ایجاده کرده است. امروز از نظر پدافندی فرودگاه مهرآباد برای تهران مشکل‌آفرین شده و بهترین جا برای انتقال آن در جنوب آبیک و در اله‌آباد قزوین است، من به وزیر راه پیشنهاد داده‌ام که این اتفاق بیفتد و ضروری است این پیشنهاد پیگیری شود.»

او همچنین افزوده است: «راه‌اندازی فرودگاه در آبیک، موضوعی قابل تحقق است و منطقه جنوب آبیک می‌تواند به محل جدیدی برای فرودگاه مهرآباد تبدیل شود تا مشکلات سه استان قزوین، البرز و آبیک در این حوزه رفع شود که از آقای اعلایی استاندار انتظار داریم با روابط خوبی که در سطح دولت دارند؛ این موضوع را پیگیری کنند.»

یک کارشناس اقتصادی درباره طرح پیشنهادی این نماینده مجلس به «فروردین امروز» می‌گوید: مشکل فرودگاه در قزوین، مشکلی دیرینه است، اما برای حل آن نباید به سمت مطرح کردن طرح‌هایی رفت که یا ناشدنی است یا اجرای آنها از نقطه‌نظر اقتصادی آن هم در شرایط سال‌های اخیر کشور، غیرممکن تلقی می‌شود.

علی صادقیان با بیان اینکه، حدود چهار دهه است که طرح تبدیل فرودگاه کشاورزی قزوین به فرودگاه مسافربری نافرجام مانده است، می‌افزاید: برای حل مشکل فرودگاه در قزوین، بهتر است آقایان این طرح بر زمین مانده را که با اعتباراتی حداقلی و ظرف سه سال قابلیت اجرایی شدن دارد، پیگیری کنند؛ نه اینکه در شرایطی که دولت در وضعیت تحریم، قادر نیست اعتبارات مورد نیاز هزاران طرح عمرانی نیمه تمام در کشور را تامین کند، به دنبال مطرح کردن طرح‌هایی باشیم که صرفا بیان آرزوهای ناشدنی است.

او همچنین اضافه می‌کند: برای حل مشکلات مردم استان خصوصا در حوزه اشتغال‌زایی، به آقای سیاهکلی پیشنهاد می‌کنم تامین اعتبارات مورد نیاز صدها طرح نیمه‌تمام در استان را پیگیری کنند که اگر اعتباری در سازمان برنامه و بودجه باشد به این امر اختصاص یابد نه برای اجرای طرح‌هایی که پس از کلنگ‌زنی به امان خدا رها می‌شوند.

در همین حال، معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری و کارشناس صنعت هوانوردی نیز درباره تبدیل فرودگاه کشاورزی قزوین به مسافربری، معتقد است: تبدیل فرودگاه قزوین به مسافربری برای فرود و برخاست هواپیماهای بزرگ به دلیل نزدیکی این شهر به تهران توجیه اقتصادی لازم را ندارد، اما می‌توان این فرودگاه را به فرودگاه مسافربری برای استفاده هواپیماهای کوچک با ظرفیت ۱۹نفر و ایرتاکسی تبدیل کرد که البته منوط به افزایش طول باند و افزودن برخی تجهیزات ناوبری است.

علیرضا منظری در پاسخ به این سوال که چرا ایجاد فرودگاه در خیلی از شهرهای کشور از توجیه اقتصادی لازم برخوردار نیست؛ می‌گوید: ما در خیلی از شهرهای کشور فرودگاه احداث کرده‌ایم، اما در حوزه فرهنگی و اقتصادی برای بهره‌برداری از این مکان‌ها دچار ضعف و مشکل هستیم، به‌طوری‌که برخی از این فرودگاه‌ها در حال حاضر به‌علت نداشتن مسافر، تعطیل شده‌اند.

او در عین حال تاکید می‌کند: باید توجیه اقتصادی تبدیل فرودگاه قزوین به مسافربری نسبت به شرایط اقتصادی روز کشور را سنجید که طبیعتا اگر شرایط رکود در اقتصاد کشور حاکم نبود بسیاری از مدیران کارخانه‌های استان به‌دلیل ارزشمند بودن زمان ترجیح می‌دادند به وسیله هوایی رفت و آمد کنند.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8790

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.