اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
8
پروژه‌ای که پس از 16سال هنوز ناتمام است

برج تجارت؛ ناکارآمدی یا مشکلات نامریی

  • کد خبر : 8753
  • 21 دسامبر 2021 - 15:04
برج تجارت؛ ناکارآمدی یا مشکلات نامریی
16سال از آغاز عملیات اجرایی «برج تجارت» به عنوان بلندمرتبه‌ترین برج قزوین سپری می‌شود، اما هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده و انبوه مشکلات ایجاد شده پیش‌روی آن مانع از پایان یافتن مراحل ساخت برج شده است.

شهردار قزوین چندی پیش در بازدید از این برج، بر ضرورت تسریع در اتمام کار پروژه تاکید کرد و با بیان اینکه، تحقق این امر در شرایط اقتصادی موجود سبب افزایش درآمدهای پایدار در شهرداری خواهد شد؛ گفت: بهره‌برداری از پروژه برج تجارت با توجه به کارایی‌های متنوعی که دارد به رونق اقتصادی شهر کمک می‌کند.

مهدی صباغی با تاکید بر این نکته که برج تجارت یکی از پروژه‌های شاخص قزوین است که ساخت آن زمان زیادی برده، افزود: تحقق تعهدات در این پروژه نیز ضرورت دارد و باید در اجرای پروژه مدنظر قرار گیرد.

این سخنان در حالی‌ست که شهرداری قزوین حدود ۱۴درصد سهام برج تجارت را در اختیار دارد و ۸۶درصد سهام آن متعلق به شرکت توسعه مسکن ایران و آذربایجان است. پروژه‌ای که احداث آن در کنار دروازه تاریخی درب‌کوشک، همواره اعتراض فعالان میراث فرهنگی را در پی داشته است.

مدیرعامل نوسازی و بهسازی قزوین سال گذشته گفته بود: پروژه برج تجارت شهر پیشرفت ۸۵درصدی دارد و با فراز و فرودهایی که در طی سال‌های گذشته داشته با ورود استانداری، روند احداث مجدد برج تجارت از اوایل سال۹۸ رسما آغاز شده و تا سال۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید.

آرش رشوندآوه با اشاره به روند اجرای بزرگترین پروژه شهری قزوین، افزوده بود: برج تجارت یک پروژه عمرانی عظیم در قزوین است که از سال۱۳۸۴ عملیات ساخت آن در مساحت ۶۰هزار مترمربع توسط شهرداری با همکاری شرکت سهامی خاص توسعه مسکن استان تهران آغاز شد اما به دلیل بروز مشکلات اقتصادی، اجرای آن در سال۸۹ متوقف شد.

او با بیان اینکه در سال۹۲ بار دیگر با جذب سرمایه‌گذار جدید کار احداث این پروژه از سر گرفته شد، اضافه کرده بود: مدت اجرای پروژه ۶۰ماه بود که به‌دلیل مشارکتی بودن این طرح و برخی اختلاف حقوقی راکد ماند و در ادامه برخی تغییرات در نقشه، عملا سبب تاخیر در پروژه برج تجارت شد.

مدیرعامل نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین تاکید کرده بود: این طرح بزرگ در ۲۸طبقه دردست ساخت است و با داشتن بخش‌های مسکونی، اداری و تجاری بیش از هزار میلیارد ریال هزینه بزرگترین پروژه مشارکتی شهرداری محسوب می‌شود.

با این همه، نه وعده رشوندآوه در پایان عملیات اجرایی برج تجارت طی سال‌جاری تحقق یافت و نه او اشاره صریح و دقیقی به دلایل و عواملی کرد که سبب طول کشیدن ساخت پروژه طی ۱۶سال گذشته شده است. موضوعی که به زعم برخی کارشناسان باید آن را در ناکارآمدی مدیریتی و نیز بحران‌های اقتصادی سال‌های گذشته جستجو کرد.

گرچه علی فرخزاد معاون سابق عمرانی استاندار قزوین معتقد است: «اگر امروز این طرح قرار بود آغاز شود؛ هیچ مسئولی در استان اجازه‌ی ساخت به آن نمی‌داد. زیرا در محدوده بنای تاریخی قرار دارد؛ اما به هر حال این طرح آغاز شده و بیش از ۸۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مصلحت نیست به دلیل مشکلات مالی و اختلاف بین سهامداران و شرکا متوقف شده و به طرح‌های نیمه‌تمام استان اضافه شود.»

آیا بازدید شهردار از این پروژه، اتفاقی را برای پایان عملیات ساخت برج تجارت رقم خواهد زد، یا همچنان مشکلات پشت پرده مانع از تحقق این رخداد است و خریداران واحدهای این برج، ضرر و زیان خود ناشی از تاخیر ۱۱ساله واگذاری را باید از دستگاه قضایی پیگیری کنند؟ سوالی که پاسخ آن را باید در صحنه عمل مشاهده کرد نه وعده‌های این و آن!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8753

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.