اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
11
تغییرات مدیریتی در استانداری قزوین از نگاه فعالان سیاسی

انتصاب در سایه انتساب

  • کد خبر : 8777
  • 21 دسامبر 2021 - 15:33
انتصاب در سایه انتساب
تغییر و تحولات مدیریتی در استانداری قزوین و انتخاب سرپرست برای معاونت‌های هماهنگی امور اقتصادی و هماهنگی امور عمرانی و همچنین تعیین مدیرکل حوزه استاندار با حکم محمدمهدی اعلایی، با استقبال زایدالوصف اصولگرایان در استان روبه‌رو شده است.

اصولگرایان انتصاب میثم پیله‌فروش، مهدی رُجحانی و سیدرضی آقاسیدی را بکارگیری نیروهای نخبه، جوان، انقلابی و بومی توصیف می کنند، هر چند آقاسیدی مدیرکل جدید حوزه استاندار بومی نیست.

با این همه در حالی که شایعه‌های مختلفی در پی این انتصاب‌ها درباره برکناری قریب‌الوقوع برخی دیگر از معاونان استاندار و همچنین فرمانداران شهرستان‌های شش‌گانه استان به گوش می‌رسد، برخی مخالفت‌ها با تحولات مدیریتی اخیر از جمله با تعیین سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار شنیده می‌شود. مخالفان، انتصاب پیله‌فروش را از آن جهت که حتی یک روز کار اجرایی در کارنامه او نیست، شتاب‌زده دانسته و آن را سبب بروز مشکلات جدی در روند امور اقتصادی استان به ویژه جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی توصیف می‌کنند.

به منظور بررسی این تغییر و تحولات مدیریتی و اینکه استاندار چه نیروهایی و با چه پیشینه‌ای را باید به عنوان همکاران جدیدش برگزیند، با سه تن از فعالان مختلف سیاسی استان به گفت و گو نشستیم تا از نقطه‌نظرهای آنان در این باره مطلع شویم.

* نگاه مثبت اصولگرایان به تحولات مدیریتی

سید جعفر شهاب‌زاده یکی از چهره‌های اصولگرا در خصوص این تغییر و تحولات مدیریتی به «فروردین امروز» می‌گوید: با توجه به این که آقای اعلایی قبلا در استان زنجان بوده و از اهالی ابهر است طبیعتا تقریبا شناخت کافی نسبت به محیط پیرامون خود دارد و این یک نکته مثبتی است که امیدواریم با انتخاب نیروهای مناسب بتواند مشکلات استان را حل کند.

او درباره انتخاب میثم پیله‌فروش و انتقادهای مطرح شده در این باره می‌افزاید: اولین انتخابی که ایشان کردند انتخاب شایسته و ‌بجایی است به این دلیل که آقای دکتر پیله‌فروش سال‌ها در قسمت پژوهش مجلس مشغول فعالیت بودند و در بخش‌های اقتصادی و در «دیده‌بان شفافیت و عدالت» هم با دکتر توکلی همکاری داشتند.

این فعال سیاسی اضافه می‌کند: ما هم به دکتر پیله‌فروش و هم به آقای اعلایی تبریک عرض می‌کنیم و ان شاءا… با موفقیت بتوانند این مسئولیت را به پایان برسانند. همچنان که انتخاب دکتر مهدی رجحانی به عنوان معاون عمرانی واجد همین شایستگی است.

شهاب‌زاده در پاسخ به‌این سوال که استاندار چه نیروهایی و با چه پیشینه‌ای را باید به عنوان همکاران جدیدش به کار بگیرد؛ توضیح می‌دهد: هر چقدر انتصاب‌ها براساس توان مدیریتی افراد باشد؛ قطعا دارای تاثیرات مثبت زیادی خواهد بود. چرا که در چنین انتصاب‌هایی، همکاران، کارشناسان، مدیران کل و… از افرادی برگزیده می‌شوند که آشنایی کافی نسبت به کار خود دارند و طبیعتا کسانی که سابقه اجرایی مفیدی دارند، مؤثرتر خواهند بود.

 او همچنین تصریح می‌کند: استانداران، نمایندگان عالی دولت هستند و با توجه به اختیاراتی که به گفته آقای رییسی قرار است به استاندارها داده شود طبیعتا به هر میزان نیروهایی که به کار گرفته می‌شوند دارای توانایی‌های علمی، صلاحیت‌های اخلاقی و توانمندی کاری باشند، مفیدتر خواهند بود و بر همین اساس، توصیه ما به آقای اعلایی این است که با انتخاب اینگونه نیروها، سرنوشت خوبی را برای استان رقم بزنند.

* دانش و تجربه، ضرورت مدیران اجرایی

یوسف کرمی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز درباره ویژگی مدیران استان در دولت سیزدهم به «فروردین امروز» می‌گوید: امروزه دامنه انجام امور در حوزه‌های مختلف اجرایی آن چنان گسترده است که هر نقطه آن به تناسب توانمندی مدیریت، بهره‌وری خاص خود را دارد.

او می‌افزاید: براساس همین منطق، هر فرد منصوب در جایگاه‌های مدیریتی باید از دانش لازم و تجربه مرتبط برخوردار باشد. هیچ دلیل دیگری نمی‌تواند نافی تناسب فوق باشد، چرا که با توجه به نیروهای توانمندی که در استان کم هم نیستند، هرگونه تعلل یا تعصب ناصواب در انتصاب‌ها نه تنها مثمر ثمر واقع نخواهد شد، بلکه می‌تواند روند موجود را نیز با تقلیل و تخفیف زیان‌بار مواجه کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه می‌کند: امید است استاندار در این خصوص اهتمام جدی‌تری داشته، تا در مدت مسئولیتشان در جایگاه مدیریت عالی دولت در استان منشأ خیر و برکت باشند.

کرمی درباره انتصاب‌های اخیر استاندار قزوین نیز تصریح می‌کند: بنده شناخت زیادی از افرادی که به عنوان معاونان اقتصادی و عمرانی استاندار و همچنین مدیرکل حوزه استاندار تعیین شده‌اند؛ ندارم، اما به دو دلیل انتصاب دکتر پیله‌فروش را به عنوان معاون اقتصادی برای استان مبارک می‌دانم؛ یکی این که تا به حال از ایشان موضع‌گیری تند و غیرمنطقی مانند بسیاری از مدعیان انقلابی در استان شاهد نبودیم.

 او ادامه می‌دهد: دوم اینکه، به اعتبار اظهارات یکی از معتمدان مومن و آگاه به مسائل که خانواده ایشان را از خانواده‌های اصیل و مومن قزوینی می‌دانست، طبیعتا در سایه تربیت آن‌ها، بدیهی است که انسان شایسته و مفیدی تحویل جامعه شده باشد.

* تغییر مدیران یا جایابی برای منتظران!

با این همه اما، سید عبدالعظیم موسوی دیگر فعال سیاسی استان، تعیین میثم پیله‌فروش به عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار را «انتصاب شتاب‌زده» می‌داند و معتقد است: استانداری از زمان جابجایی دکتر حبیبی از معاونت اقتصادی به معاونت سیاسی استانداری عملا معاونت اقتصادی نداشت و آقای قبادی در اندازه کارمندی بود که صبح کارت می‌زد می‌آمد و عصر کارت می‌زد و می‌رفت. اما دلیلی قانع‌کننده وجود نداردکه فردی جوان با دانش تئوریک- البته چشمگیر- بدون حتی یک روز سابقه اجرایی به سرپرستی این معاونت گماشته شود.

او می‌افزاید: مواضع دکتر پیله‌فروش در اقتصاد کلان قابل تأمل است. جوانی است خوش‌فکر اما تئوریک. زمانی که گفتند به عضویت مرکز پژوهش‌های مجلس گمارده شدند، خوشحال شدیم؛ جایش هم همانجا بود.

مدیر مسئول روزنامه ولایت با بیان اینکه، بعد از مدت کوتاهی گفته شد به عنوان مشاور و دستیار وزیر امور اقتصادی و دارایی منصوب شده، اضافه می‌کند: اگر چه افراد تئوریک که کارشان مبتنی بر مطالعات پژوهشی است؛ نباید آنقدر سریع در مناصب مختلف جابجا شوند، ولی در منصب مشاور وزیر که نزدیک به شکل اجرایی اقتصاد کلان و گرایش آقای پیله فروش که توسعه است؛ انتصاب بدی نبود. اما انتصاب ایشان در سمت سرپرستی معاونت اقتصادی استانداری، وقت ایشان را تلف و این معاونت را بیش از دو سال گذشته معطل می‌کند.

موسوی تصریح می‌کند: کسی که در بورس و اقتصاد مالی و قواعد مالی بر عملکرد صندوق‌های نفتی صاحب‌نظر است؛ اکنون باید در میدان اجرا راجع به نقدینگی فلان کارخانه و علت افزایش باقی مانده سموم فلفل که موجب برگشت از صادرات شده تصمیم بگیرد؛ آن هم بدون یک روز سابقه تصمیم‌گیری در حوزه‌های اقتصادی و اجرایی.

او ادامه می‌دهد: در عرض شش ماه گذشته سه انتصاب برای میثم پیله فروش صورت گرفته که بدترین آن آخرینش بود. علی‌القاعده هم ایشان وقت و ظرفیت علمی‌اش هدر می‌رود و هم معاونت اقتصادی میدان مناسبی برای آزمون خطا نیست.

این فعال سیاسی با بیان اینکه، دوستان پیروز انتخابات در انتصاب‌ها نباید مثل ارنج کردن مسابقات فوتبال عمل کنند؛ برای افراد شغل پیدا نکنند؛ بلکه برای مناصب فرد مناسب پیدا کنند؛ همچنین خاطرنشان می‌کند: مدیرانی که در استان خوب کار کردند اگر برای جایابی دوستان منتظر ریاست، تغییر کنند حقیقتا اسراف در منابع انسانی و خطا است.

با نگرش به مواضع متفاوت فعالان سیاسی استان، به نظر می‌رسد تغییر و تحولات مدیریتی نه فقط در استان که در سطح کشور، بیش از آنکه ناظر بر شایسته گزینی و بهره‌گیری از توان مدیریتی نیروهای انسانی خلاق و توانمند و مُجرب باشد، مبتنی بر نصب افراد منتسب است! افرادی که یا به فلان جریان سیاسی منسوب هستند یا آن‌چنان که در مواردی دیده‌ایم، منسوب به فلان شخصیت و چهره سیاسی و…! طبیعی است در چنین شرایطی، کارایی و پیشینه و توان مدیریتی و تجربه افراد، چندان محلی از اعراب ندارد. هر چند همه انتصاب‌ها اینگونه نباشد، همچنان که به طور مطلق نیز نمی‌توان چنین موضوعی را نسبت به انتصاب‌های اخیر استاندار قزوین تعمیم داد.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8777

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.