اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
5
تنش آبی، خشکسالی اقلیمی را تشدید کرد

چشم امید به مِهربانی باران

  • کد خبر : 8718
  • 27 نوامبر 2021 - 11:13
چشم امید به مِهربانی باران
این روزها که زمین تشنه‌ی آب است و خشکسالی بر جان ِ دشت چنگ انداخته و با حفر هزاران چاه در دشت قزوین طی شش دهه گذشته، سفره‌های آب زیر زمینی به نابودی کشیده شده است و کارشناسان از کویر شدن دشت سبز در یک دهه‌ی آینده می‌گویند؛ چشم کشاورزان و باغداران بیش از آنکه به تدبیر مسئولان باشد به آسمان آبی است و بارش رحمت بی‌کران الهی.

گرچه بارندگی‌های سه روزه در میان آبان، کشاورزان را تا حدودی به تَرسالی امسال امیدوار کرد، اما مدیرکل هواشناسی استان معتقد است: کاهش بارندگی در برخی نقاط استان نشان می‌دهد که عارضه ناهنجاری اقلیمی در نسبت به سال‌های قبل تشدید شده است.

یوسف شیخ‌الملوکی با اشاره به بارندگی‌های رخ‌داده در ۳روز منتهی به پانزدهم آبان ماه امسال، می‌گوید: با توجه به بارش‌های متناوب، براساس آمارها، میزان بارندگی سال زراعی استان طی ۴۵روز نخست سال زراعی جدید که از مهر آغاز شده، نسبت به سال زراعی قبل ۵۳٫۴درصد افزایش یافته است.

او می‌افزاید: جمع میزان بارندگی در ۹ایستگاه هواشناسی استان در شهرهای قزوین، آبیک، آوج، بویین‌زهرا، تاکستان، رازمیان، سیردان، کوهین و معلم‌کلایه از ابتدای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ یعنی از ابتدای مهرماه امسال تا پانزدهم آبان ماه، ۲۶۷میلی‌متر بوده است. در حالی که در ۴۵روز اول سال آبی گذشته، ۱۷۴٫۱میلی‌متر باران و برف در کل استان قزوین باریده بود. بنابراین میزان بارندگی امسال در این مقطع، ۹۳میلی‌متر بیشتر از سال قبل بوده است.

این مسئول در عین‌حال با تاکید بر اینکه، ۳شهر رازمیان، سیردان و معلم‌کلایه با کاهش بارندگی در سال زراعی جدید نسبت به سال قبل روبه‌رو شدند، اضافه می‌کند: در مجموع با وجود افزایش ۵۳درصدی بارندگی‌ها در ۴۵روز اول سال زراعی جاری هنوز نمی‌توانیم از کاهش بحران آب و تنش آبی در استان صحبت کنیم؛ چرا که پیش‌بینی‌ها همچنان بر استمرار خشکسالی تأکید می‌کنند.

شیخ‌الملوکی تصریح می‌کند: کاهش بارندگی در برخی نقاط الموت و معلم‌کلایه در طول سال زراعی جدید نشان می‌دهد که عارضه ناهنجاری اقلیمی در قزوین نسبت به سال‌های قبل تشدید شده است و به همین خاطر در شرایطی که همگی انتظار داشتیم میزان بارش در آوج بیشتر باشد، اما میزان بارش در این شهرستان بیشتر از ۱۲٫۳میلی‌متر نبوده که باید برای مدیریت آب در این مناطق چاره‌اندیشی شود.

اما به‌رغم خوشبینی‌ها از افزایش بارندگی‌ها در سال زراعی جدید، مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای قزوین از وضعیت نگران‌کننده تخریب سفره‌های زیرزمینی دشت قزوین با برداشت بیش از ظرفیت از منابع آبی استان می‌گوید. یداله ملکی با اشاره به ظرفیت محدود دشت قزوین برای برداشت آب می‌گوید: در شرایط بارندگی خوب هم سالانه حدود یک میلیون مترمکعب بیشتر از ظرفیت این دشت از آن، آب برداشت می‌شود که همین موضوع سبب می‌شود که تنش آبی حتی در سال‌های ترسالی هم گریبان برخی روستاهای ما را بگیرد.

او با اشاره به اقدام‌های انجام شده توسط شرکت آب‌منطقه‌ای قزوین برای مقابله با روند برداشت غیرمجاز آب تاکید می‌کند: با این حال، امسال که با وضعیت بی‌نظیر در زمینه خشک‌سالی و کاهش بارندگی روبه‌رو شدیم تلاش کردیم به‌سرعت چاه‌های مجاز بدون مجوز را پلمب کرده و تا حد ممکن چاه‌های غیرمجاز را هم پلمب کنیم. ضمن آنکه طی ۳سال گذشته، بیش از ۳هزار چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است.

بررسی آمارهای هواشناسی گویای آن است که در نیمه اول آذرماه، آب و هوای استان ثابت و پایدار بوده و بارندگی خاصی رخ نخواهد داد. با این وضعیت و با وجود افزایش میزان بارندگی‌ها در ۴۵روز نخست سال جاری زراعی جدید، همچنان کشت پاییزه کشاورزان با چالش جدی روبه‌رو است و خشکسالی نیز حیات دشت را تهدید می‌کند.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8718

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.