اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
در گفت وگو با دبیر حزب موتلفه اسلامی استان بررسی شد

اصولگرایان و «باید»هایی برای استاندار

  • کد خبر : 8715
  • 27 نوامبر 2021 - 11:08
اصولگرایان و «باید»هایی برای استاندار
انتخاب استاندار قزوین توسط هیات‌وزیران، آن هم بدون در نظر گرفتن گزینه‌های متعدد بومی و غیربومی اصولگرایان و انقلابیون قزوینی، شرایطی را به وجود آورد که حامیان دولت سید ابراهیم رییسی، راهی برای عدم تمکین به انتخاب دولت نداشتند. این جریان سیاسی در فقدان وحدت درون جناحی و تفرقه در اتخاذ تصمیمی واحد، در وضعیتی قرار دارند که به باور برخی تحلیل‌گران هم باید به انتخاب دولت تن دهند که ناگزیر دادند و هم به انتصاب‌هایی که توسط محمد مهدی اعلایی استاندار منتخب دولت در راه است!

از این رو، دور از انتظار نیست که در آستانه تحولات مدیریتی و اتخاذ سیاست‌های تازه راهبردی در استان، اصولگرایان از «باید»هایی می‌گویند که «اعلایی» باید به آنها اهتمام ویژه‌ای داشته باشد. این «باید»ها عموما در ضرورت استفاده از نیروهای نخبه بومی و مدیران انقلابی در مناصب مدیریتی استان خلاصه می شود، اما در این میان حزب موتلفه اسلامی استان، به عنوان سکاندار نیروهای راست سنتی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به استاندار جدید قزوین، از او خواست اهتمام جدی در حل مسائل اولویت‌دار استان داشته باشد. نامه ای که در آن کمتر به موضوع «باید»ها آن هم از جنس تغییر و تحولات مدیریتی اشاره شده، اما به صورت پُررنگ بر لزوم برخورد با «فساد» و «رانت‌خواری» در استان تاکید شده است.

* بیان «اولویت»ها یا تاکید موکّد «باید»ها

 در نامه سرگشاده حزب موتلفه اسلامی استان خطاب به محمدمهدی اعلایی آمده است: «همان‌گونه که می‌دانید قزوین یکی از استان‌های مهم صنعتی کشور بوده، به‌طوری‌که نخستین شهرصنعتی ایران در این استان بنا شده و از گذشته صنایع بسیار مهم و متنوعی در آن احداث گردیده است. ۳هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در استان فعالیت می‌کنند که این مهم، نشان‌دهنده اهمیت استان در زمینه صنعت و تولیدات مختلف است و نیز قزوین در ردیف ۱۰استان برتر کشور در تولید محصولات کشاورزی است. این در حالی‌ست که طی سالیان اخیر متأسفانه با مدیریت اجرایی نه چندان قابل قبول در استان، دشت حاصل‌خیز قزوین دچار مخاطره‌های گسترده‌ای گردیده که برطرف شدن این مشکلات، اهتمام ویژه و طراحی برنامه‌های علمی و زیربنایی را طلب می‌کند.»

در این نامه همچنین تاکید شده است: «استعدادها و ظرفیت‌های گردشگری استان با برخورداری از صدها جاذبه تاریخی و طبیعی در سطح کشور و منطقه، کم‌نظیر و بعضاً بی‌نظیر بوده و استفاده از همه‌ این ظرفیت‌ها در راستای رشد و تعالی استان و افزایش کیفیت زندگی مردم، مستلزم مبارزه جدی و شفاف با هرگونه عناصر فساد و رانت‌جویی که متأسفانه رگه‌های آن را در استان شاهد بوده و هستیم، در سایه یک مدیریت کارآمد و جهادی و عدالت‌جو ممکن است که در جنابعالی می‌توان از آن سراغ گرفت.»

برای بررسی آنچه سبب شد تا حزب موتلفه آن هم در نخستین روزهای آغاز به کار استاندار اعلایی، مواردی را تحت عنوان «اولویت‌ها»ی استان به وی یادآور شود با دبیر این حزب به گفت‌وگو نشستیم. محمدحسین شفیعی‌ها در خصوص انگیزه ارسال نامه به «فروردین امروز» می‌گوید: لازم بود که حزب به عنوان یک تشکُل سیاسی و اجتماعی هم به ایشان خوش‌آمد بگوید و عرض تبریک داشته باشد و هم در کنار آن، به صورت خیلی خلاصه مسائل اصلی و مهم استان را به ایشان یادآوری کنیم. در واقع این نامه تأکید بر نکاتی است که مطمئن هستیم دیگرانی هم که به ایشان تبریک گفته و یا دیداری داشته‌اند یا خواهند داشت به استاندار یادآوری می‌کنند و این نامه تأکید مؤکدی بر همین مسایل بود.

* فساد اداری و رانت‌خواری در استان

او درباره مفاد نامه و تاکید موتلفه بر وجود فساد و رانت‌خواری در استان، بیان می‌کند: یکی از مسائل استان، متأسفانه مانند خیلی از جاهای دیگر گسترش فساد اداری و رانت‌خواری است که در کلان کشور با آن مواجه هستیم و در استان هم در سال‌های گذشته نمونه‌هایی داشتیم که با برخی از آن‌ها برخورد شده و برخورد با بقیه هنوز نامشخص است.

این فعال سیاسی اصول‌گرا در پاسخ به این سوال که مصادیق این فسادها را در چه مواردی می‌بینید؛ اضافه می‌کند: بالاخره یکی از گرفتاری‌هایی که هم در کشور  و هم در استان با آن مواجه هستیم و مردم از آن رنج می‌برند؛ مسأله فساد، رانت‌جویی و تعارض منافع است که تقریبا همه در یک راستا قرار دارند و باید به صورت جدی به این موضوع پرداخته شود.

شفیعی‌ها تصریح می‌کند: هم مقام معظم رهبری در سفارشات به دولت جدید روی مسائل مبارزه با فساد تأکید کردند و هم اراده دولت و شخص رییس‌جمهوری، بر این معناست که ان‌شاءا… با مظاهر فساد و تعارض منافع و رانت‌خواری مبارزه جدی شود.

او ادامه می‌دهد: ما در این نامه یک اشاره کلی به آقای اعلایی استاندار داشتیم؛ توجه داشته باشند که متأسفانه ما در قزوین هم دچار این مقوله هستیم. تعارض منافع برخی از مسئولان، استان را دچار آسیب جدی کرده و روندی که برخی مسئولان با استفاده از موقعیت خود سعی می‌کنند منافع شخصی‌شان را به نوعی تأمین کنند، باید اصلاح شود و از بین برود.

* بومی و غیربومی؛ مساله این نیست!

دبیر ائتلاف بزرگ پیروان ولایت قزوین در ادامه این گفت‌وگو درباره انتخاب استاندار غیربومی برای استان قزوین توسط دولت به‌رغم تاکید موکد اصول‌گرایان بر ضرورت بومی بودن استاندار نیز عنوان می‌کند: نکته در این است که بحث استاندار بومی و غیربومی، اصالتاً حقانیتی و امری نیست که اگر بومی باشد صددرصد درست است و یا غیربومی باشد، اشکال دارد. آنچه برای هر استانی از جمله استان ما مهم است توانایی استاندار و نگاه و دیدگاه او، همچنین پای کار بودن و استواریش در برنامه‌هایی است که اعلام می‌کند.

شفیعی‌ها همچنین خاطرنشان می‌کند: امیدواریم آقای اعلایی هر چند بومی استان نیستند، اما به‌سرعت اشراف لازم را نسبت به فضای کلی و زیر و بَم استان پیدا کنند و با چینش نیروهای مدیریتی، کارها هر چه زودتر در روال عادی خود قرار بگیرد و خدمت به مردم که سرلوحه شعار دولت است ان‌شاءا… با موفقیت به انجام برسد.

با این همه، براساس آنچه که از پیشینه مدیریتی اعلایی در دست است و نیز پس از ده روز حضور او در استان و مواضع و دیدگاه‌هایی که در تریبون‌های مختلف ابراز کرده، به نظر می‌رسد استاندار یازدهم قزوین تعجیلی در تغییر و تحولات مدیریتی یا اتخاذ سیاست‌های راهبردی درون استانی بدون مطالعه و بررسی همه‌جانبه ندارد، که اگر اینگونه نبود چون فریدون همتی استاندار اصول‌گرای اسبق قزوین یک روز پس از حضور در استان، تحت تاثیر القائات سیاسی در اقدامی انقلابی! مدیرکل حوزه استاندار و دو فرماندار را تغییر می‌داد.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8715

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.