اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4
تاملی بر آنچه در دوسالانه ملی خوشنویسی ایران گذشت

خوشنویسی، هندسه‌ی آسمانی

  • کد خبر : 8625
  • 27 اکتبر 2021 - 12:43
خوشنویسی، هندسه‌ی آسمانی
تاریخ هنر «خوشنویسی» در ایران با نام «قزوین» گره خورده است، چه آنکه میرعماد حسنی قزوینی، درویش عبدالمجید طالقانی قزوینی و ملک محمد قزوینی به عنوان سه تن از طلایه‌داران و نام‌آورترین خوشنویسان جهان، قزوینی هستند و آنگونه که صاحب‌نظران معتقدند، هیچ کشوری در پهنه‌ی بین‌المللی و هیچ شهری در گستره سرزمینی ایران فرهنگی، از چنین موقعیتی برخوردار نیست. همچنان که، در تاریخ معاصر نیز این شهر از خوشنویسان صاحب‌نامی چون عمادالکتاب قزوینی، محمدرضا خوشنویس، سیدحسین میرخانی، سیدحسن میرخانی غلامحسین امیرخانی، سید محمد احصایی و... برخوردار بوده و هست.

از این رو، انتخاب این شهر کهن به عنوان «پایتخت خوشنویسی ایران» نه تنها دور از انتظار نبوده که برگزاری دوسالانه ملی خوشنویسی ایران که ششمین دوره آن، مهر و آبان امسال برپا گردید موقعیت قزوین را به عنوان نقطه ثقل خوشنویسی ایران تثبیت کرده است.

* شرکت ۱۱۴۰ اثر در ششمین دوسالانه

ششمین دو سالانه ملی خوشنویسی ایران، امسال در حالی در قزوین برگزار شد که استادان: غلامحسین امیرخانی، محمد سلحشور، علی شیرازی، امیراحمد فلسفی، علی اشرف صندوق آبادی، احمد پیله‌چی و میرحیدر موسوی در بخش نستعلیق؛ استادان: یداله کابلی خوانساری، محمد حیدری، مجتبی ملک‌زاده، سید علی فخاری و علی آقاحسینی رشته شکسته نستعلیق؛ استادان: احمد عبدالرضایی، محمد کاشانی آزاد، علی رضائیان، رضا بنی رضی و علی قربانی در بخش خط ثلث و نسخ و استادان: عین‌الدین صادق‌زاده، نصراله افجه‌ای و علی شیرازی در بخش نقاشیخط، کار داوری آثار رسیده به این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری ایران را بر عهده داشتند.

دبیر اجرایی ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران درباره برپایی آثار راه‌یافته به ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران به «فروردین امروز» می‌گوید: ۱۱۴۰اثر در رشته‌های مختلف از خوشنویسان ایرانی از نقاط مختلف کشور به این دوسالانه ارسال شد که پس از بررسی آثار رسیده توسط هیات انتخاب، ۲۵۰اثر به مرحله حضوری نویسیِ بخش مسابقه راه پیدا کردند که در رشته‌های نستعلیق، شکسته، ثلث، نسخ و نقاشیخط با هم رقابت کردند.

امیر ملاحسنی می‌افزاید: در بخش نمایشگاهی نیز ۲۰۰اثر برگزیده در موزه سنگ واقع در دولتخانه صفوی به نمایش گذاشته شد که علاقه‌مندان بسیاری از این نمایشگاه که آثار فاخری از خوشنویسان ایرانی در آن به نمایش گذاشته شده بود، دیدن کردند.

وی همچنین اضافه می‌کند: آثاری از هنرمندان خوشنویس قزوینی نیز همراه با آثار اساتید برجسته خوشنویسی کشور همزمان با این دوسالانه در گالری استاد محصص در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و گالری بانو در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین به نمایش درآمد.

* وعده وزیر برای بین‌المللی کردن دوسالانه

اما آیین پایانی و معرفی برگزیدگان ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران، بیست و ششم مهرماه امسال در محوطه باغ موزه خوشنویسی چهلستون قزوین برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که اولین سفر خود به قزوین را در این مسئولیت تجربه می‌کرد، گرچه در سخنان خود در این آیین، کمتر درباره هنر خوشنویسی و دوسالانه خوشنویسی ایران گفت، اما در بخشی از سخنانش تاکیدکرد: «نمایشگاه و رخداد دوسالانه خوشنویسی برای دوره‌های بعد باید به صورت بین‌المللی و با حضور هنرمندان کشورهای اسلامی برگزار شود و ما تلاش داریم تا فضای عرضه و نمایش آثار هنرمندان ملی را در خارج از کشور از جمله در رشته خوشنویسی فراهم کنیم.»

با این همه، رییس انجمن خوشنویسان ایران در این آیین با بیان اینکه هنر خوشنویسی هنری الهی، اسلامی و ایرانی اصیل است، گفت: برگزاری دوسالانه خوشنویسی فرصت مناسبی برای اعتلای جایگاه هنرمندان است. استاد غلامحسین امیرخانی با تاکید بر اینکه، انسان زمانی پیشرفت می‌‌کند که احساس کند در جایگاه واقعی خودش قرار گرفته است؛ ادامه داد: خوشنویسی به عنوان هندسه آسمانی متصل به اصل معنا، میراث گرانبهایی است که از پیشینیان به ما رسیده و باید برای حفظ آن تلاش کنیم.

دبیر ششمین دوسالانه خوشنویسی ایران، نیز در آیین پایانی دوسالانه گفت: خوشنویسی، هنری است که از دیرباز با فرهنگ‌ مردم ایران عجین شده و در طول سالیان سیر تحول را گذرانده است. محمدحسین اسماعیلی افزود: این دوسالانه به عنوان مهمترین رویداد خوشنویسی کشور از سال۸۸ در تقویم فرهنگی کشور گنجانده شده است و به عنوان تنها رویداد بزرگ فرهنگی کشور در خارج از پایتخت در حال برگزاری است.

وی اضافه کرد: امروزه هنرمندان خوشنویسی کشور به قزوین به عنوان پایگاه متمرکز هنر خوشنویسی در ایران نگاه می‌کنند که ارسال یک هزار و ۱۴۰اثر برای شرکت در این دوره از جشنواره بارقه های امید را برای ایجاد یک جریان هنری موثر در کشور ایجاد کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: دوسالانه خوشنویسی این ظرفیت را دارد که در سطح بین‌المللی برگزار شود و امیدواریم در دوره‌های آتی با محوریت قزوین بتوانیم این جشنواره را با ابعاد بین‌المللی برگزار کنیم تا پر قدرت در مقابل کسانی که قصد دارند با خرج هزینه‌های هنگفت این هنر را به نام خود سند بزنند، بایستیم.

اسماعیلی همچنین خاطرنشان کرد: امیدواریم روزی شاهد این باشیم که قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی جهان و این جشنواره محل گردهمایی خوشنویسان برجسته تمام دنیا باشد که این آرزو دست‌یافتنی است و قطعا با حمایت مسئولان و نگاهی جدی به توانمندی‌های فرهنگی و هنری قزوین شاهد تحقق این رویا خواهیم بود.

* حضور کم‌رنگ قزوینی‌ها در جمع برگزیدگان

در آیین پایانی دوسالانه ملی خوشنویسی ایران از کتاب میرعماد و کتاب پنجمین دوره دوسالانه خوشنویسی ایران در قزوین رونمایی شد و برگزیدگان دوسالانه در رشته‌های نستعلیق، نسخ، ثلث، شکسته نستعلیق و نقاشیخط معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

براساس نظر هیات داوران، در بخش نستعلیق، مصطفی عابدینی از قزوین، محمدجواد شکوهی فرد از البرز و حامد فقیهی از قم به ترتیب رتبه اول تا سوم را کسب کردند. در بخش شکسته نستعلیق نیز، محمود رحیمی عهد از تهران، حمیدرضا خداکرمی از بوشهر و محمد اندرز از بوشهر عناوین اول تا سوم را به دست آوردند.

مجید داستانی از قم، علی احسان‌پور از مشهد و علی سلطانی از همدان در بخش ثلث صاحب رتبه‌های اول تا سوم شدند و در بخش نسخ، مجید سعید کافی از استان سمنان و محمدنعیم جوادی از قم و سحر فرید از قم رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند. همچنین با اعلان نظر هیات داوران، در بخش نقاشیخط نیز رتبه اول تا سوم به ترتیب توسط شمس‌الدین مرادی از تهران، فاطمه حسنی از سمنان و مهدی زمانی از البرز کسب شد.

پرونده ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران به میزبانی قزوین در حالی امسال بسته شد که تنها یک هنرمند قزوینی در پنج رشته این رویداد فرهنگی و هنری توانست صاحب عنوان شده و جایگاه نخست آثار برگزیده بخش نستعلیق را از آن ِخود کند. این در حالی بود که استان‌های قم، البرز، تهران و سمنان، هر یک به تنهایی توانستند دو تا سه عنوان اول تا سومی را در بخش‌های مختلف آثار برگزیده این دوسالانه کسب کنند. هر چند در میان تقدیرشدگان، نام دو خوشنویس قزوینی هم به چشم می‌خورد، اما اینکه تنها اثر یک خوشنویس قزوینی برگزیده شود، زیبنده شهری نیست که با پیشینه درخشان در هنر خوشنویسی، اینک پایتخت خوشنویسی ایران نام گرفته است.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8625

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.