اطلاعیه

  • امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
8
مدیرانی که با تغییر دولت‌ها، خط عوض می‌کنند

گردش به راست ممنوع!

  • کد خبر : 8486
  • 08 سپتامبر 2021 - 11:13
گردش به راست ممنوع!
تاملی در تغییر دولت‌ها در دو دهه گذشته گویای آن است که با این تغییرها، مواضع سیاسی و باور گفتمانی برخی از مدیران دولتی نیز دستخوش تغییر می‌شود. اگر تا پیش از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، مدعی اصولگرایی و طرفداری از احمدی‌نژاد بودند به یک باره، سینه چاک دولت تدبیر و امید شدند، یا اگر طرفدار روحانی بودند، با اعلام نتایج انتخابات خردادماه، ناگهان با تغییر مواضع سیاسی، اصولگرا شده و در نقش مدافعان دولت رییسی ظاهر شده‌اند.

درباره چرایی تغییر مواضع سیاسی شماری از مدیران با تغییر دولت‌ها، با دو تن از فعالان سیاسی استان به گفت و گو نشستیم تا از منظر این دو چهره که خود پیشینه مدیریتی روشنی در قزوین دارند، به بررسی موضوع بپردازیم.

  رنگ عوض کردن مدیران سیاسی معنادار است

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان در خصوص روند چرخش برخی مدیران دولت روحانی به سمت دولت رییسی به «فروردین امروز» می‌گوید: این مشکل به خصلت و شاکله آدم‌ها برمی‌گردد، اینکه فردی در دوره‌های مختلف حضور مدیریتی خود را حفظ کند، اصالتاً به آن ایرادی وارد نیست. اما اگر این مساله، شکل و رنگ سیاسی به خود بگیرد قطعا معنای دیگری پیدا می‌کند.

محمدحسین شفیعی‌ها ادامه می‌دهد: در واقع می توان این تلقی را داشت که برخی آدم ها برای حفظ و جایگاه خود و اینکه از حلقه مدیریتی خارج نشده و از مواهب مادی آن همچنان بهره‌مند باشند حتی با تغییر مواضع سیاسی خود که بازتاب مناسبی هم ندارد سعی در باقی ماندن در پست و موقعیت خود دارند.

او با اشاره به چرایی رواج این رویکرد می‌افزاید: متأسفانه بعد از دفاع مقدس و شکل‌گیری طبقه نوکیسه و تکنوکرات‌ها، مدیریت‌ها از اصالت خود که مبتنی بر تفکر انقلابی خدمت به مردم و نوکری آنها بود دور شد و به یک رانت برای برخورداری از بهره‌مندی‌های مادی تبدیل گردید.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان این نکته که اگر تصدی مدیریت‌ها جز با تلقی خدمت به مردم و تسهیل امور آنان، چیز دیگری باشد همه آن خسران است؛ اضافه می‌کند: اما اگر این قضیه برعکس شد و برخی از آدم‌ها نخواستند از مدیریت‌ها خداحافظی کنند، موضوع به تعلقات و زیاده‌خواهی‌های نفسانی آن برمی‌گردد و قطعا اگر این مساله، رنگ سیاسی هم به خود بگیرد موضوع مصیبت‌بارتر نیز هست.

شفیعی‌ها با بیان اینکه برخی جایگاه‌ها نیز اصولا سیاسی نیست و مبتنی بر توان تخصصی افراد است، تاکید می‌کند: البته این مساله را هم باید مدنظر داشت که برخی پست‌ها واقعا تخصصی و کارشناسی است و از این منظر استفاده از افراد متخصص در این مناصب را نمی‌توان بر اصل شیفتگی و سوءاستفاده آنان تفسير کرد.

او همچنین خاطرنشان می‌کند: اما اینکه مدیری که در دولت گذشته سینه چاک روحانی بوده و از سیاست‌های او حمایت بی‌شائبه داشته، حالا در دولت رییسی که نوع سیاست‌هایش، تفاوت معناداری با دولت روحانی دارد، رنگ عوض کرده و بکوشد که همچنان در عرصه مدیریت حضور داشته باشد یقینا چنین افرادی مشکوک بوده و حرف و قولشان قابل اطمینان نیست.

  انطباق مدیران با دولت جدید منطقی است

یک فعال پیشکسوت رسانه نیز در خصوص چرخش برخی مدیران روحانی به سمت دولت رییسی و چرایی این اتفاق به «فروردین امروز» می‌گوید: آنها تحت تاثیر قدرت قرار می‌گیرند و درست هم هست و من به این قسمت اصلا انتقاد ندارم، دولت روحانی مخالف نظام که نبود از داخل همین نظام بود به طور مثال برای یک مدیر محیط زیست چه فرقی می‌کند که رییس دولت چه شخصی است.

سید عبدالعظیم موسوی می‌افزاید: به عنوان مثال رییس سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری برای تبلیغاتی که در عاشورا و تاسوعا و دهه اول محرم انجام شد، اقداماتی انجام داد که هر شخص دیگری بود نیز همان اقدامات را انجام می‌داد؛ چون مسیر مشخصی دارد. پس فرقی نمی‌کرد که چه شخصی رییس باشد.

او با بیان اینکه، به نظر من یک توقع منطقی است که مدیران یا عوض شوند یا خود را با دولت جدید منطبق کنند و این انطباق مشکلی ندارد، اضافه می‌کند: اما چرا باید در دولت جدید مدیران عوض شوند، آیا فقط به این دلیل که متعلق به دولت قبل بوده‌اند، در حالی‌که بدنه دولت از انسان‌های متخصص تشکیل می‌شود و واقعا هم برای آن‌ها فرقی نمی‌کند که رییس دولت چه شخصی است.

مدیرمسئول روزنامه ولایت قزوین تصریح می‌کند: اگر به طور مثال انتخاب رییس سازمان جهادکشاورزی که انتخابش براساس تخصص بوده، یعنی بهترین فرد در این مجموعه را برای این سمت انتخاب کرده‌اند و نه مداح ترین یا چابلوس‌ترین فرد را، بنابراین برای آن شخص متخصص چه فرقی می‌کند که رییس دولت چه فردی و با کدام گرایش سیاسی باشد.

موسوی همچنین با تاکید بر اینکه، ما اصلا نباید خرده بگیریم و نباید خیلی این موضوع را زیر ذره‌بین ببریم، چرا که مدیران کل، مدیران میانی کشور هستند و این دسته از مدیران سیاست‌گذار نبوده و صرفا مجری هستند؛ خاطرنشان می‌کند: پس اجازه بدهیم این‌ها چرخش موضع داشته باشند و خودشان را با سیاست‌های دولت منطبق کنند تا عوض نشوند؛ چون این عوض شدن‌ها واقعا به ضرر کشور و استان است.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8486

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.