اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 4 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
5
گردشگری استان از نفس افتاده است

چشم امید به رونق دوباره

  • کد خبر : 8491
  • 08 سپتامبر 2021 - 11:23
چشم امید به رونق دوباره
همه‌گیری ویروس کرونا آن‌چنان بود که بسیاری از کسب و کارها در یک سال و نیم گذشته دچار تعطیلی یا آسیب جدی ناشی از کاهش فعالیت‌ها شدند. در این میان، گردشگری نیز به عنوان صنعتی گرچه نوپا، اما فعال در ایران، دچار چنان آسیبی شد که به باور برخی کارشناسان این حوزه، در صورت فراهم آمدن شرایط در دوره پساکرونا مدت‌ها زمان لازم است تا دوباره این صنعت، قد راست کرده و به شرایط گذشته خود بازگردد.

براساس آمارهای رسمی، استان قزوین دارای بیش از۲۵۰واحد تاسیسات گردشگری از جمله ۱۰۳مجتمع خدماتی و پذیرایی، ۹۰واحد اقامتگاهی و ۴۸دفتر خدمات مسافرتی است که شیوع کرونا یا بسیاری از آنها را به محاق تعطیلی برد و یا اینکه، شماری از این واحدها، به‌رغم خسارت‌های قابل توجهی که در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا متحمل شدند؛ همچنان با کمترین ظرفیت به خدمات خود ادامه می‌دهند.

مسئولان میراث فرهنگی استان می‌گویند: برای تامین این خسارت‌ها، در سال گذشته ۸۶میلیارد ریال تسهیلات به ۱۱۴فعال آسیب دیده از کرونا در صنعت گردشگری استان که صاحب تاسیساتی چون هتل، اقامتگاه بوم‌گردی و مجتمع‌های پذیرایی و بین‌راهی هستند، پرداخت شده است»، اما آیا اعطای تسهیلات ۱۲درصدی که به طور میانگین حدود ۷۵میلیون تومان به هر یک از این واحدها پرداخت شده است، با توجه به حجم آسیب‌ها، توانسته است ضرر و زیان این واحدها را جبران نماید؟ موضوعی که به اذعان فعالان حوزه گردشگری، نتوانسته خسارت‌های فراوان ناشی از تعطیلی فعالیت‌های گردشگری در ۱۸ماه گذشته را جبران کند؛ گرچه مرهمی بر زخم آسیب‌دیدگان این حوزه بوده است.

در این میان، یک فعال حوزه گردشگری در قزوین بر این باور است که روند واکسیناسیون شهروندان می‌تواند شرایط لازم را برای به حرکت درآوردن دوباره چرخ به گِل نشسته گردشگری فراهم کند.

رضا حاج‌ابوطالبی به «فروردین امروز» می‌گوید: از اسفند سال۹۸ با اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران، بسیاری از کسب و کارها از جمله گردشگری به عنوان یکی از کسب وکارهای گسترده عملا به محاق تعطیلی رفت.

او با بیان اینکه، در این مدت، با توجه به پیک‌های مکرر شیوع ویروس کرونا، کلیه فعالیت‌های حوزه گردشگری دچار توقف یا اختلال شد؛ می‌افزاید: به‌عنوان نمونه، به‌استثنای یکی دو مقطع کوتاه آن در نوروز امسال، گردشگر و مسافر چندانی وارد استان نشد و با تعطیل بودن بسیاری از اماکن تاریخی و موزه‌های قزوین، تاسیسات گردشگری به ویژه واحدهای اقامتی و پذیرایی فعالیت خاصی نداشتند و فعالان این صنعت هم در استان خانه‌نشین شدند.

این فعال حوزه گردشگری، با تاکید بر اینکه، در این مدت، ورود گردشگران خارجی به کشور متوقف شد و گردشگری خروجی هم با توجه به بسته شدن مرزهای بسیاری از کشورها به‌روی گردشگران از رونق افتاد؛ اضافه می‌کند: در این میان هم با رکود قابل‌توجه در گردشگری داخلی، دفاتر گردشگری فعال، یا تعطیل شدند یا با ضرردهی فراوان همچنان به‌فعالیت نصف و نیمه خود ادامه می‌دهند.

ابوطالبی با اشاره به این نکته که وقتی مسافری نیست و تور چندانی اجرا نمی‌شود، تاسیسات گردشگری هم دچار توقف یا کاهش فعالیت می‌شوند؛ تصریح می‌کند: صنعت گردشگری قزوین گرچه نسبت به دیگر استان‌ها از زیرساخت‌های ضعیف‌تری برخوردار است، اما در این سال‌ها با توجه به موقعیت خاص تاریخی، فرهنگی و طبیعی رونق گرفته بود که با شیوع کرونا، عملا از نفس افتاد و تاسیسات گردشگری آن‌چنان به ضرر و زیان افتادند که برخی از آنها چاره‌ای جز پایین کشیدن کرکره‌ها نیافتند.

او همچنین با بیان اینکه، حتی موسسات آموزشی حوزه گردشگری در استان دچار رکود شده و فعالیت چندانی ندارند؛ خاطرنشان می‌کند: امیدوارم با تکمیل واکسیناسیون عمومی، شرایط کسب و کارها بهبود یافته و دولت با ارائه مشوق‌های سفر، زمینه رونق دوباره صنعت گردشگری را فراهم کند.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8491

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.