اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
رشد گرایش به موادمخدر در زنان قزوینی

زنانی که همچنان معتاد می‌شوند!

  • کد خبر : 8243
  • 29 ژوئن 2021 - 10:50
زنانی که همچنان معتاد می‌شوند!
«سرعت رشد اعتیاد در زنان رو به افزایش است، ضمن اینکه رشد مصرف مواد صنعتی به عنوان درمان لاغری در میان زنان نیز نگران‌کننده است.» این جمله بخشی از سخنان رضا تویسرکان‌منش، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور است که از رشد فزاینده اعتیاد به موادمخدر آن هم از نوع صنعتی در میان زنان ایرانی ابراز نگرانی می‌کند.

او با بیان اینکه آمار شیوع اعتیاد در مردان بیشتر است، می‌گوید: «سهم زنان از جامعه آماری معتادان، ۱۵۶هزار نفر است که معادل ۶درصد کل معتادان و ۶دهم درصد کل جمعیت کشور است. در میان این قشر، زنان بی‌خانمان و متجاهری هستند که برای این گروه خاص، توسعه مراکز درمان و نگهداری زنان صورت گرفته است. چنانچه در سال گذشته پنج مرکز نگهداری ویژه زنان در تهران، سیستان و بلوچستان، مشهد، تبریز و اصفهان اختصاص یافت.»

کارشناسان اجتماعی بر این باورند که آمار رسمی اعلام شده از شمار زنان معتاد در کشور، در برگیرنده جامعه واقعی آمار این زنان نیست و صرفا به استناد گزارش‌های غیرمیدانی از جمله آمار دستگیری تهیه شده و نمی‌تواند دقیق باشد. با این همه اما، هم مسئولان و هم کارشناسان بر این باور متفق‌القول هستند که درصد بسیاری از این زنان در سن جوانی قرار دارند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان در این باره معتقد است: ۷۰درصد زنان معتاد در سن ۲۵ تا ۳۵سال قرار دارند و در چند سال گذشته، میانگین سن اعتیاد در زنان به ۲۶سال رسیده که این نگرانی را باید با آموزش، مهارت‌آموزی و مراقبت‌های خانوادگی برطرف کنیم.

زهرا غلامرضایی می‌افزاید: اگرچه جمعیت زنان معتاد بسیار کمتر از مردان است، اما با رویکرد اجتماعی به دنبال حفظ پاکی بانوان هستیم تا حتی یک نفر هم اسیر دام اعتیاد نشود و به‌همین منظور اقدامات بسیاری به‌منظور پیشگیری از اعتیاد توسط بهزیستی در حال انجام است.

او با بیان اینکه افزایش درصد اعتیاد در زنان و کاهش سن اعتیاد در جامعه نگران‌کننده است؛ تصریح می‌کند: سال گذشته در مراکز درمان و کمپ‌های نگهداری از معتادان استان، ۸۸زن معتاد پذیرش شدند که ۵۵نفر اختیاری و ۳۳نفر به صورت دستگیری و ارجاع از سوی پلیس بود.

این مسئول با تاکید بر اینکه، ۸۰درصد از زنان معتاد، مجرد و ۲۰درصد متأهل هستند، اضافه می‌کند: ۷۰درصد از افراد مراجعه کننده به کمپ‌های ترک اعتیاد در استان، اهل شهر و ۳۰درصد روستایی هستند و بیشتر معتادان روستایی از مواد سنتی استفاده می‌کنند.

غلامرضایی با اشاره به افزایش مصرف موادمخدر صنعتی در میان زنان معتادان استان، ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۱۰درصد از معتادان، موادمخدر سنتی و ۹۰درصد دیگر از انواع موادمخدر صنعتی استفاده می‌کنند.

او یادآور می‌شود: بر اساس یک ارزیابی انجام شده حدود ۶درصد از زنان معتادی که در مراکز بازپروری بهبود یافته‌اند، مجدداً به دام اعتیاد بازگشته‌اند، اما حدود ۴۹درصد آنها پاک باقی مانده و از سرنوشت مابقی این عده نیز اطلاعی در دست نیست.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی قزوین همچنین خاطرنشان می‌کند: در استان یک مرکز شبانه‌روزی ویژه بانوان معتاد و کارتن خواب و مرکز توانمندسازی زنان بهبود یافته راه‌اندازی شده است و این افراد می‌توانند بین چهار تا ۶ماه در این مرکز اقامت رایگان داشته باشند و بعد از حرفه‌آموزی و توانمندی مالی به زندگی اجتماعی خود بازگردند.

آیا اینگونه اقدام‌ها به تنهایی می‌تواند در درمان و کاهش گرایش زنان به انواع موادمخدر تاثیر داشته باشد؟ رشد محسوس جامعه آماری زنان معتاد به خوبی گویای آن است که باید تدابیر و تمهیدات دیگری جُست و طرحی نو، برای مهار این وضعیت نگران کننده درانداخت.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8243

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.