اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
اصلاح‌طلبان از دلایل مشارکت ناموفق در انتخابات می‌گویند

شکست در سایه اختلافات

  • کد خبر : 8224
  • 28 ژوئن 2021 - 14:32
شکست در سایه اختلافات
رد صلاحیت کاندیداهای جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر، حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات را در هاله‌ای از ابهام قرار داد. در حالی که برخی منابع از عدم مشارکت این جریان سیاسی در انتخابات بیست و هشتم خردادماه خبر می‌دادند؛ اما جبهه اصلاحات با تصریح اینکه کاندیدای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارد، بر حضور خود در انتخابات شوراهای شهر تاکید داشت.

با این همه، اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دچار انشقاق شدند و بخشی از آنان از عبدالناصر همتی حمایت کردند، همچنانکه در قزوین نیز، شماری از اعضای جبهه اصلاحات با انتشار لیستی، شش کاندیدا برای انتخابات شورای شهر معرفی کردند و بخش دیگری از این جبهه، ضمن مخالفت با این اقدام، به نوعی به تحریم انتخابات دست زدند. اما اصلاح‌طلبان هم در انتخابات شورای شهر تهران که با لیست کامل شرکت کرده بودند، تن به شکست دادند و هم در قزوین که نصف و نیمه و در دقیقه۹۰ با انتشار لیست انتخاباتی، مشارکت خود را اعلام کردند!

برای واکاوی علت حضور توام با شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها با وجود رد صلاحیت گسترده کاندیداهایشان، با دو تن از اعضای جبهه اصلاحات در استان به گپ‌وگفت نشستیم.

* اصلاح‌طلبی و ضرورت مشارکت فعال

یوسف کرمی، دبیر حزب اتحاد ایران اسلامی در قزوین درباره علت ورود اصلاح‌طلبان به صحنه انتخابات به «فروردین امروز» می‌گوید: اولاً این کنش اصلاح‌طلبان است که باید همیشه معطوف به اقتضائات اصلاح‌طلبی باشد یعنی این  اصلاح‌طلبان هستند که رفتار خود را متناسب با مصلحت اصلاح‌طلبی تنظیم نمایند، نه برعکس.

او می‌افزاید: ثانیاً، در شرایطی که جبهه اصلاحات درگیر موضوع مهم انتخابات ریاست جمهوری بود، اقدام شورای نگهبان که جمهوریت نظام را زیر سوال برد، ایجاب می‌کرد تا اصلاح‌طلبان با عدم معرفی کاندیدا، تمرکز خود را معطوف انتخابات شوراها کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح می‌کند: مخالفان دولت در این سال‌ها، با تبلیغات سنگین و غیرواقعی نسبت به ناکامی‌های دولت روحانی که خود مسبب اصلی آن بودند؛ فضای عمومی را به شدت علیه اصلاح‌طلبان مسموم کردند و جامعه را به سمت یأس و تحریم سوق دادند. در این فضا، طبیعی بود که کاندیداهای اصلاح‌طلبان توفیقی در انتخابات شوراها نیز نداشته باشند. این شرایط را با تغییر افراد نمی‌شد تغییر داد و اصلاح‌طلبان هر فردی را نیز در لیست داشتند اوضاع با تفاوتی اندک، همین بود که رخ داد.

کرمی اضافه کرد: فلسفه حضور جبهه اصلاحات در انتخابات شوراها، که نتیجه‌اش از قبل مشخص بود را می‌توان به دو دلیل دانست؛ یکی اینکه جبهه اصلاحات نباید با غیبت کامل خود در کنش‌های سیاسی جامعه، فرصتی را با دست خود برای دشمنان اصلاحات فراهم کند.

او تاکید کرد: دیگر اینکه، جبهه اصلاحات با رفتار حساب شده خود ضمن محکوم کردن مهندسی انتخابات، نمی‌توانست مدافعان خود در جامعه را که مایل بودند در صحنه انتخابات حضور داشته باشند، با غیبت خود آن هم از بیم شکست در انتخابات تنها بگذارد.

عضو جبهه اصلاحات ادامه می‌دهد: جبهه اصلاحات در استان این شکست را همراه با اعتراض در یک راستا قلمداد کرده و هر دو را گامی در مسیر دفاع از کیان اصلاح‌طلبی تحلیل می‌کند، همچنانکه عدم مشارکت بیش از پنجاه درصد مردم در انتخابات را زنگ خطر جدی برای ایران و هر ایرانی می‌داند.

* بازی یک طیف در زمین فرصت‌طلبان!

اما در طیف مقابل، رحیم سرکار فعال سیاسی عضو جبهه اصلاحات استان که از جمله مخالفان جدی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و دادن لیست در رقابت‌های شورای شهر بود، در پاسخ به این سوال که چرا اصلاح‌طلبان با وجود رد صلاحیت کاندیداهایشان وارد عرصه انتخابات شدند، به «فروردین امروز» می‌گوید: این سوال از نظر من درست نیست؛ اغلب اصلاح‌طلبان در این انتخابات ورود نکردند یا متوجه شدند که دارند در زمین فرصت‌طلبان بازی می‌کنند و خود را کنار کشیدند.

او می‌افزاید: از نظر من یک طیف در بین اصلاح‌طلبان در هر شرایطی سعی می‌کند در بازی قدرت شریک باشد. این طیف عقبه‌ای دارد که قابل دفاع نیست و برای همین همیشه حضور و غیاب می‌زند تا از چشم بد دور باشد! طیف دیگری هم هست که به اشخاص و افراد و یا جاهای خاصی وابسته است. طیف سومی نیز در میان اصلاح‌طلبان وجود دارد که تصور می‌کند اگر با طیف اول یا دوم همراهی کند، شاید بتواند در آینده با کمک آن‌ها به مناصب و شهرتی برسد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه، بستن لیست با ناممکن‌ها و حداقل‌ها، کار طیفی است که همیشه زورچپان عمل می‌کند؛ اضافه می‌کند: این طیف هم در انتخابات مجلس، هم در انتخابات شورا و هم در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا داشت، با وجود اینکه می‌دانست کاندیداهای آن‌ها در این سه موقعیت رای نخواهد آورد.

سرکار درباره انتشار لیست به نام جبهه اصلاحات با وجود احتمال شکست در انتخابات، تصریح می‌کند: اولاً لیست اعلامی در قزوین اصلا در مجمع اصلاحات به رای گذاشته نشد و تنها در یک نشست که کاندیداها در حد دو تا پنج دقیقه به یک یا دو سوال پاسخ گفتند، مورد عنایت برخی قرار گرفت. ثانیا، حداقل ۸غایب در جلسه وجود داشت و تعداد قابل توجهی از حاضران هم جلسه را ترک کردند که خود من هم یکی از همان افراد بودم.

او ادامه می‌دهد: احزاب ما واقعا به معنای واقعی حزب نیستند و به افراد وابسته‌اند و حتی می‌توانم بگویم گاهی مواقع شخص خاصی در یک حزب، نوچه‌های خود را نماینده احزاب دیگر در استان‌ها می‌کند و نتیجه همین می‌شود که الان می‌بینید؛ حزب یک راه را می‌رود و نماینده آن در استان راه دیگر را.

این عضو جبهه اصلاحات همچنین خاطرنشان می‌کند: جالب است بدانید سه نماینده پیشین استان که در ادوار مختلف با رای اصلاح‌طلبان به مجلس رفتند، در این دوره از کاندیدای شاخص اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند و وقتی که تصویر آنان در کنار دیگر نمایندگان ادواری مجلس در یک نشریه اصولگرا منتشر شد، با وجود اصرار هواداران اصلاح‌طلب خود، حتی حاضر نشدند با انتشار دو خط، حمایت خود را تکذیب کنند!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8224

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.