اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5
آیا شورای آینده می‌تواند راه حلی برای مشکلات بیابد

شهری برای آیندگان

  • کد خبر : 8160
  • 15 ژوئن 2021 - 11:12
شهری برای آیندگان
تا چند روز دیگر با برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی، نمایندگان جدید مردم در پارلمان‌های محلی شناخته خواهند شد. پارلمان‌هایی که طی چهارسال آینده مدیریت شهری را بر عهده خواهند گرفت و از این رو، شناخت نمایندگان شوراهای اسلامی از ظرفیت‌ها، کاستی‌ها و تنگناهای شهرداری و همچنین مشکلات شهر و انتظارات عمومی، ضرورتی انکارناپذیر است.

قزوین، شهری است با پیشینه‌ای کهن که با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته در حوزه مدیریت شهری در ادوار مختلف پارلمان محلی، همچنان با مشکلات انبوه و کاستی‌های بسیاری همراه است و اقدام‌های انجام شده نتوانسته رضایت عمومی را از توسعه شهری و خدمات عمومی جلب نماید. در این گزارش در گفت‌وگو با دو فعال سیاسی و شهری، مشکلات موجود، انتظارات شهروندان و توان تخصصی و تجربی کاندیداها برای حل و فصل کاستی‌ها و تنگناهای موجود طی چهار سال آینده را مورد بررسی قرار دادیم.

مهم داشتن راهکار حل مشکلات است

یک فعال سیاسی اصولگرا در این‌باره به «فروردین امروز» می‌گوید: شهر قزوین با توجه به وسعت و زیرساخت‌هایی که از گذشته داشته، شهری با درجه کیفیت بالاست و رتبه خوبی را داراست، اما اگر بخواهیم فضای قزوین را از نظر وسعت، جمعیت و زیرساخت‌ها بررسی کنیم عمده مشکلات شهر، در حوزه عدالت شهری و خدمات شهری است که متاسفانه در این حوزه ضعف‌های جدی داریم.

حامد کبودوند با بیان اینکه، تفاوت خدمات شهری در مناطق مختلف شهر قزوین با اختلافات فاحشی همراه است، می‌افزاید: خدمات شهری در جنوب و شمال شهر خیلی متفاوت است و این را می‌شود مشاهده کرد.

او اضافه می‌کند: نکته دیگر عدم توجه کافی به حوزه مشارکت مردم در اداره شهر و سرمایه‌گذاری در توسعه شهر است که مدیریت شهری باید به این مسائل توجه جدی کند.

این عضو پیشین شورای شهر قزوین در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین انتظارات عمومی از شورای شهر چیست، تصریح می‌کند: به داوطلبین شورای شهر توصیه اکید دارم که یک عضوی شورای شهر زمانی می‌تواند موفق باشد که اولاً مشکلات شهر را درک کند و ثانیا برای این مشکلات راه حل داشته باشد. ما الان افراد زیادی داریم که جزو داوطلبین انتخابی شورای شهر هستند، اما متاسفانه این افراد درک درستی از مشکلات شهر ندارند.

کبودوند تاکید می‌کند: آخرین باری که این افراد از وسیله نقلیه عمومی استفاده کردند یا آخرین باری که عوارض نوسازی و شهرسازی پرداختند؛ چه زمانی بوده است؟ برخی از نامزدها و اعضای شورای شهر درک درستی از مشکلات شهری ندارند و در کنار این افراد، کسانی هم هستند که دلسوزند و مشکلات را هم می‌دانند، اما راه حلی برای برون رفت از این مشکلات ندارند.

او ادامه می‌دهد: یک عضو شورای شهر که صرفا مشکلات را بداند و با مردم در این مشکلات همدردی کند با یک شهروند عادی تفاوتی ندارد. هنر این است که در کنار مشکلات شهر و درک این مشکلات، راه حل آنها را هم بدانیم و به عبارتی، راهکارهای عملیاتی و پشتوانه فکری در این رابطه هم داشته باشیم.

این فعال سیاسی همچنین خاطرنشان می‌کند: در میان نامزدهای فعلی انتخابات، افرادی با دانش و تخصص بالا حضور دارند و افرادی هم هستند که کمتر از این دانش و تجربه برخوردار هستند، اما موضوع این است که بتوانند به حل مشکلات و راه حلی برای مشکلات برسند.

قزوین متعلق به آیندگان است

یک فعال حوزه شهری نیز در خصوص مشکلات شهر قزوین و انتظارات عمومی از شورای شهر در گفت‌وگو با «فروردین امروز» تاکید می‌کند: از زمانی که شورای شهر تشکیل شده است با مصوبه شوراها، تخریب بافت تاریخی در سطح شهرها به ویژه قزوین به نام توسعه شهر بیشتر شده و آسیب‌های جبران ناپذیری به شهرها زده است.

محمدرضا نوروزیان می‌گوید: پروسه‌ای که اتفاق افتاد متاسفانه بدون تامین زیرساخت‌های مورد نیز شهرها بود و کسانی که با گرایش‌های مختلف به شوراها راه پیدا کردند، نه تنها شناخت درستی از مباحث علمی نداشتند که به نظرات علمی کارشناسان هم توجهی نکردند و همین امر باعث شد در سطح کشور، در تمام شهرها و روستاها خسارات جبران‌ناپذیری دچار شود و میلیاردها میلیارد پول به هدر برود.

او می‌افزاید: افرادی که به عنوان نماینده مردم در شورای شهر انتخاب می‌شوند باید احساس کنند که برای مال و اموال خودشان دارند تصمیم می‌گیرند، اما ما این احساس را در ۵دوره گذشته شورای شهر مشاهده نکردیم که اگر اینگونه بود، این همه خسارت به شهر وارد نمی‌شد.

این فعال رسانه‌ای با تاکید بر ضرورت شفافیت شورای شهر و حضور خبرنگاران در صحن شورا، اضافه می‌کند: کاندیداهایی که با رای مردم انتخاب می‌شوند و به شورا راه پیدا می‌کنند، اگر تخصص لازم را در اختیار ندارند لااقل به نظر متخصصان و صاحب‌نظران تمکین کنند و با شناسایی افراد دلسوز، از آنها برای حل مشکلات و برون رفت از تنگناهای موجود مدیریت شهری راهنمایی بخواهند.

نوروزیان، با اشاره به اینکه، غیر از تخریب هیچ چیز در کره زمین یک شبه اتفاق نمی‌افتد؛ تصریح می‌کند: نمایندگان جدید مردم در شورای شهر اگر نمی‌خواهند در مدت چهار سال آینده آلوده شوند و به جای توسعه شهر، مسیر تخریب آن را ادامه داده و منابع شهر را به هدر بدهند؛ گول وعده‌های رانت‌خوارها و زمین‌خوارها و کسانی که دنبال زد و بند هستند را نخورند.

او با بیان این نکته که، نمایندگان منتخب به داشته‌های شهر ۱۷۰۰ساله توجه کنند و دانسته‌های خود را نسبت به آن بالا ببرند که این شهر چه چیزی داشته و امروز به چه چیزهایی نیاز دارد؛ توضیح می‌دهد: قزوین شهر جدیدی نیست که ۵ساله ساخته شده باشد، قزوین، شهری ریشه‌دار است و باید ریشه‌های آن از جمله فرهنگ و تاریخ این شهر را دقیقا بشناسند.

این کارشناس ارشد معماری ادامه می‌دهد: باغستان قزوین به عنوان اثری منحصر به فرد که هیچ جای ایران مشابه آن را ندارد؛ با زندگی مردم ما گره خورده و اگر به هر شکل مورد تخریب قرار بگیرد؛ سیستم و زندگی شهری ما به هم خواهد خورد که حفظ آن باید از اولویت‌های شورای ششم باشد.

نورزیان با یادآوری تخریب بافت تاریخی شهر عنوان می‌کند: متاسفانه در بافت تاریخی شهر تراکم فروشی کردند که اگر قزوین را با ۲۰سال پیش آن مقایسه کنید، می‌بینید که چه بلایی بر سر بافت تاریخی ما آمده است.

او همچنین، بحران آب را مشکل مهم دیگر شهر قزوین دانسته و خاطرنشان می‌کند: نمایندگان منتخب شورای جدید شهر اگر دانش و تخصص موضوعی را ندارند بهتر است دست به هیچ کاری نزنند. کسانی که وارد شورای شهر می‌شوند مخرب نباشند و اگر پروژه‌ای اشتباه است آن را ادامه ندهند، این شهر برای آیندگان است و باید آن را از مصوبات و اقدامات اشتباه مصون داشت.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8160

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.