برای همین از «مدیران، احزاب، فعالان سیاسی و تریبونداران در آستانه انتخابات» خواسته که امید به جامعه پمپاژ کنند.
اما پمپاژ امید آن هم در این بازه زمانی چگونه ممکن است، آن هم در شرایطی که مرکز افکارسنجی ایسپا که زیرنظر جهاددانشگاهی فعالیت میکند، براساس نظرسنجی که در فروردین ماه انجام داده، میزان مشارکت در انتخابات پیشرو را در خردادماه ۳۹درصد تخمین زده است.
با همه اینها معاون سیاسی با اذعان به این نکته که «در هر جامعهای، ایرادات و اشکالاتی وجود دارد»، تاکیدکرده «باید موقعیتشناس باشیم و تلاش خود را بر تحقق اصل مشارکت حداکثری در انتخابات قرار دهیم.»
اما با وجود اشکالات به زعم معاون سیاسی در جامعه، آمار مشارکت ۳۹درصدی و بیتوجهی ۴۱درصد جامعه آماری ایسپا به اخبار انتخابات و اینکه هنوز کاندیداها مشخص نیستند، به نظر میرسد برای «پمپاژ امید» باید راه سختی پیمود.